Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-02-17, 23:07
  #73
Medlem
Såg deras senaste bild på facebook https://www.facebook.com/sthlmdental.sodermalm/

Dom undre är omgjorda. Personligen tycker jag att dom övre är finare, mer naturliga och personliga. Dom undre/omgjorda ser tyvärr likadana ut oavsett patient. Raka, men tråkiga.
Citera
2017-02-17, 23:27
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Såg deras senaste bild på facebook https://www.facebook.com/sthlmdental.sodermalm/

Dom undre är omgjorda. Personligen tycker jag att dom övre är finare, mer naturliga och personliga. Dom undre/omgjorda ser tyvärr likadana ut oavsett patient. Raka, men tråkiga.

Sen är munnen vid dom omgjorda faktiskt lite sned, vilket den inte är på det första fotot, men kanske bara en dålig bild?

och vitheten, just say no more 😳
__________________
Senast redigerad av Philomenia 2017-02-17 kl. 23:38.
Citera
2017-03-05, 21:03
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Sen är munnen vid dom omgjorda faktiskt lite sned, vilket den inte är på det första fotot, men kanske bara en dålig bild?

och vitheten, just say no more 😳
Det är tre tänder gjorda med plast, och vitheten beror nog på olika kamerainställning / flash (före och efter-foto). Kan eventuellt ha blekts innan fyllningarna dock, framgår ej av inlägget. Och bilderna är dåligt tagna.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Ursäkta att svar dröjt

Vad det gäller teknikerna man föredrar,vid omgörning, så verkar det vara olika beroende på tandläkare

Jag trodde det skulle bli helkeramer, för det var så det var sagt, men inte heller behandlingsplan har jag fått ut. Det var först efteråt som han sa att jag hade metall i kindtänderna.

Jag har ett stift och det är tydligen trasigt nu och där hade jag även en krona tidigare. Nu har jag en ny krona där, men den är inte högre/längre än den förra - defenetivt inte några två mm!

Uppenbarligen var stiftet inte trasigt innan? Den tanden var såklart även rotfylld. Tror inte jag hade några mer rotfyllningar men det kan jag kolla - har rotfyllt två eller tre ggr, men tror dom tänderna dragits innan. Jag hade ett par luckor + att han drog en tand som var dålig. Det enda han berörde ang rotfyllningar var den gången han menade att jag kunde få stå där med kronorna i handen, pga hans 80-%iga misslyckandefrekvens - för han tänkte ju inte rotfylla, även om jag så betalade för det. Finns beskrivet i nåt inlägg i den här tråden men orkar inte leta fram det nu

Hur är turerna kring rtg vid sån här behandling? Är det normalt att man inte röntgar efter nedslipning eller efter det man gått med provisorium i flera veckor? Provisoriet läckte ju rejält och det luktade inte direkt mumma de gånger han tog bort dom. Kan ju inte vara så sunt för nedslipade tänder utan emalj.

Jag har bilder, men pm'ar i veckan, så du kan se bilder från "före-provisoriet-nu"

Några har skrivit PM, jag kommer svara vartefter.

Röntgen brukar ej behövas efter preparation av tanden, särskilt inte efter 2-4v (brukar ändå inte synas något på röntgen under så kort tid) , om du ej utvecklar symtom typ. Det är snarare sämre för tandköttet än för själva tanden (så länge provisorierna sluter tätt om tanden och du inte går runt med isningar). Brukar rekommendera att man borstar med corsodylgel vid provisorierna, så att det inte blir inflammation kring tandköttet, samt att man gör BRA provisorium som varken är under eller överextenderade, om man ska gå med dem en längre tid, lättare sagt än gjort dock. Röntgen tar man ofta efter permanent cementering av kronorna för att kontrollera att man fått bort ev. cementöverskott som kan orsaka problem i framtiden. Att du fått information om att det ska vara helkeramer men ändå fått metall i munnen är konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Vill för rättvisans skull nämna att den tand som var stiftförsett och rotfylld, där var rotfyllningen ofullständig sedan tidigare.

Sen är frågan varför man bråkade med den tanden, när det sen inte blev någon skillnad på längden? Varför slipa ner och bända i stiftet och slutresultatet är +\- noll?
Ibland får man göra om rotfyllningen och pelaren om den är ofullständig, beror på en rad olika faktorer dock. Ibland låter man bli att göra om den, om det ser OK ut på röntgen och patienten inte har några besvär.

Citat:
Ursprungligen postat av Philomenia
Jag har alltså fått daganteckningar från journalen, efter veckor av tjat. Visar inte på när det skrivits. Finns mao inga signeringar

Fel person står att den undersökte mig första gången. Gustav står det fast det var Anelya. Är väl ok att man får en annan tandläkare, men det bör ju dokumenteras så också, i så fall. Det gjordes det inte i mitt fall. Man raggade kunder och la ner inom mindre än ett år. Skämskudde till både Gustav och Viktor!

Bilderna förvarades hemma hos tandläkaren och fanns inte i journalen. Handlade om minst ett par månader

Fel journal var uppe då dom permanenta tänderna beställdes, finns ingen anteckning eller avikelserapport om alls.

Dom "säger" att jag varit där för att göra om det tre gånger. När då, frågar jag då? EN gång var det och den farsen finns beskriven här tidigare i tråden
Om detta stämmer så är det förkastligt. Om daganteckningen i journalen står på en behandlare, men att en annan behandlare har gjort undersökningen så ska det framgå i journalen att en annan har gjort undersökningen! För varje besök ska det finnas en daganteckning, så om du varit där tre gånger för att göra om något så ska det framgå i journalen. Ett fall för IVO klart. Lycka till.
__________________
Senast redigerad av ihatejuice 2017-03-05 kl. 21:18.
Citera
2017-03-17, 19:53
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihatejuice
Det är tre tänder gjorda med plast, och vitheten beror nog på olika kamerainställning / flash (före och efter-foto). Kan eventuellt ha blekts innan fyllningarna dock, framgår ej av inlägget. Och bilderna är dåligt tagna.



Röntgen brukar ej behövas efter preparation av tanden, särskilt inte efter 2-4v (brukar ändå inte synas något på röntgen under så kort tid) , om du ej utvecklar symtom typ. Det är snarare sämre för tandköttet än för själva tanden (så länge provisorierna sluter tätt om tanden och du inte går runt med isningar). Brukar rekommendera att man borstar med corsodylgel vid provisorierna, så att det inte blir inflammation kring tandköttet, samt att man gör BRA provisorium som varken är under eller överextenderade, om man ska gå med dem en längre tid, lättare sagt än gjort dock. Röntgen tar man ofta efter permanent cementering av kronorna för att kontrollera att man fått bort ev. cementöverskott som kan orsaka problem i framtiden. Att du fått information om att det ska vara helkeramer men ändå fått metall i munnen är konstigt.



Om detta stämmer så är det förkastligt. Om daganteckningen i journalen står på en behandlare, men att en annan behandlare har gjort undersökningen så ska det framgå i journalen att en annan har gjort undersökningen! För varje besök ska det finnas en daganteckning, så om du varit där tre gånger för att göra om något så ska det framgå i journalen. Ett fall för IVO klart. Lycka till.
Hej igen ihatejuice!

Har ju delvis svarat dig via pm.

Ja, det är konstigt att när man på en direkt fråga vid undersökning svarar att det ska var helkeramer, det finns så bra även för bruxare, vad för tänder det blir, och sen säger att det är metallkeramer då frågan om borttagning kommer upp och det är då enligt tandläkaren är extremt svårt att ta bort för det är just metall, misslyckandefrekvens 80%.

Mina provisorium satt väldigt otätt, det rann in matsaft och luktade peckel såklart efter några veckor. Det kände ju även tandläkaren då han tog av dom för avtryck,och bad sin sköterska göra ren dom - bägge drog upp sina munskydd över näsan. Inte så kul när man ligger där som patient, men man tror ju att det kanske ska vara så, då det bara är ett provisorium.

Det jag skrivit om journalhandlingarna stämmer! Finns inget antecknat om dom besök dom hävdar jag gjort. Likaså det besöket jag gjorde avtrycket och fel journal var uppe, dvs den gången han journalfört att han diskutterat en liten bro till med mig = den gången han han tyckte vi skulla boka in passning för helbro... Som jag då inte alls skulle ha...

Sen är det ju andra fel i journalen som skrivits tidigare, bl a då vem som undersökte mig första gången. Jag har bett dom lägga in kommentarer om det jag tycker är fel, det har jag aldrig fått svar på.

För ett par veckor sen såg jag att den andra delägaren (dvs den som du säger är duktig. Sami?) hade skrivit till mig på facebook. Dom har telnr, dom har mailadress och dom har min vanliga adress. Och dom har mitt namn som är sökbart, ändå har dom valt att lägga kontakten här eller på facebook. Han ville hjälpa mig och han ville framförallt ge mig alla uppgifter jag ville ha - han skulle aldrig ändra sig ang det. Han skulle fixat det förra måndagen - nu har det gått två veckor och inte heller han vill skicka dom uppgifter dom är skyldiga att ge mig. För ett litet tag trodde jag på honom, tyvärr blev jag besviken än en gång :/

Även om dom skulle tycka att jag har fel är det väl bara att skicka uppgifterna jag vill ha - allt annat blir ju bara konstigt, varför vill en tandläkarklinik inte ge en patient efterfrågade uppgifter?

Handlar alltså om om nya företaget Sthlm Dental, som när jag var där hette Tandvård2Go, som uppenbarligen är lika mycket skit nu som då och enligt dom själva, samma personal.
__________________
Senast redigerad av Philomenia 2017-03-17 kl. 20:51.
Citera
2017-03-26, 19:32
  #77
Medlem
Den här Sami ville hjälpa mig att få alla uppgifter. Så fan heller att jag fick, fick precis samma uppgifter som tidigare. Dentallabbet har sagt att dom vill ge mig uppgifterna, men dom tycker ff det duger med en faktura

Frågor svarar dom inte på, utan kör bara sitt race och sen har han "gjort allt han kan för mig"

Har ff inte fått
Daganteckningar med signdatum/tid
Behandlingsplan/vårdplan, dvs vad var planerat att göras?
Förklaring till att fel journal var uppe och vad det resulterade i.
Förklaring till att mina bilder förvarades hemma hos tandläkaren flera månader
Förklaring till varför saker i min journal inte stämmer

Dom vill helt enlelt inte medverka till att jag får det jag vill ha. Jag drog tillbaka ivo-anmälan, vilket var oerhört dumt, jag kommer skicka om den, med vissa tillägg.
Citera
2017-03-26, 20:15
  #78
Medlem
Dom avsäger sig allt ansvar, utan hänvisar till förre ägarna. Dom som alltså inte länge har kliniken ska ge mig journalen, dvs dom som inte har någon som helst möjlighet att att få ut mina papper.

Dom/ han är inte intresserade av om något kan ha gått fel

Han var ganska förtroendeingivande först - jag trodde verkligen han ville hjälpa mig. Men han är bara intresserad av sitt varumärke, men jag var dum en gång till. En gång till fick jag en liten nätt käftsmäll

Krävs väldigt mycket för att jag ska tro på en tandläkare framöver tyvärr. Tror det finns många bra, men tror också att många håller varandra om ryggen och då har patienten inte en chans i en diskussion, då är det bra att det finns regleringar för det

Det finns ingen som helst anledning att dom vill neka mig journaler med signeringsdatum
Det finns ingen som,helst anledning att dom inte vill ge mig behandlingsplan.
Det finns ingen,som helst anledning att dom inte vill ge mig det dentallabbet vill ge mig
Det finns ingen som helst anledning att dom inte vill ge mig en logg
Det finns ingen som helst anledning att dom ska neka mig något som handlar om mig.

Enligt dom, finns det ingen som helst anlednig att ge mig ovanstående - anledningen vet jag inte riktigt tyvärr. Det har dom inte kunnat ge svar på, mer än att dom inte har tillgång till uppgifterna.
__________________
Senast redigerad av Philomenia 2017-03-26 kl. 21:13.
Citera
2017-05-26, 05:28
  #79
Medlem
.Liten uppdatering - nu har ytterligare lite tid förflutit. Jag har nu, efter nästan två år, äntligen fått uppgifter från dentallabbet och där finns ändringar, precis som jag trodde. Dentallabbets uppgifter stämmer inte alls med journalanteckningarna.

Enligt den jag senast haft kontakt med, så är allt jag säger fel. Dom har, enligt den personen, hela tiden haft dentallabbets uppgifter i en pärm - men dom har missat att jag ville ha dom uppgifterna - och dom har meddelat mig att såna uppgifter inte sparas. Dom har missat att jag påpekade att fel journal var uppe - det hade dom inte hört talas om - jag skickade om mailet där jag påpekade just det - efter det har dom inte svarat
Citera
2017-07-08, 18:22
  #80
Medlem
Dom har aldrig kontaktat mig via telefon eller mail.

Långa inlägg på messenger på facebook istället
Förnekar att dom informerats om fel dom gjort, men har sen fått mailat dom på nytt. Personen som kontaktade mig kan inget om hsl. Den av ägaren som var tandvårdskunnig, tyckte att google kunde hsl bättre...avikelsehantering visste dom inte alls vad det var, hsl känner tydligen ingen av dom till.

Att jag borde fått loggrapporten har jag fått bekräftat av en tandläkare, men det visste dom inte heller vad det var
Citera
2018-03-06, 15:50
  #81
Medlem
Äntligen har jag fått tid hos bettfys - i april. Får se vad det ger

Dyrt är det iaf, runt 5000 för en undersökning
__________________
Senast redigerad av Philomenia 2018-03-06 kl. 16:03.
Citera
2018-03-09, 22:11
  #82
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Du borde starta en blogg ustället för denhär tråden!
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback