Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2016-12-15, 02:25
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruva
Skiter fullständigt i vad din uppfattning är. Service är en sidosyssla. Huvuduppgiften är att medverka till att upprätthålla allmän ordning och den uppgiften får aldrig försummas. Det står i lag. Tyvärr så är både arbetsgivare och uppdragsgivare för okunniga för att förstå detta och har samma efterblivna inställning som dig. Kommer aldrig att förstå en OV som frivilligt sätter sig i en reception.

Och jag skiter fullständigt i vad din uppfattning är. Så - avklarat, kan vi gå vidare i normal hövlig ton?

Om mitt faktiska jobb i telefonväxeln är att lösa ditt problem, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt faktiska jobb på ICA är att scanna dina varor, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb på akuten är att sy ihop ditt blödande sår, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb på dagis är att vakta ditt barn under din arbetsdag, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb som ordningsvakt går ut på att upprätthålla allmän ordning, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb som polis går ut på att upprätthålla lagen, går verkligen gränsen just Där?

Eller förväntar man sig en rimlig social kompetens oavsett befattningsområde?

Jag skrev inte att ordningsvakten jobbade i en reception.

Har man så kort stubin att man tar till fysiskt våld innan ett försök till medling/muntligt resonemang ska man ha sparken omedelbums, dig inkluderat. Ansök till militärtjänst eller säkerhetspolisen istället där ditt beskrivna arbetssätt lämpar sig bättre.

Ordningsvakt är visst delvis ett serviceyrke men kräver inte mer service än normalgradig social kompetens, och jag skiter fullständigt i om din tolkning är något annorlunda. En ordningsvakt är under sin arbetsdag en representant för mankåren där hen är stationerad och ska uppföra sig inom ramarna för detta, punkt.
Citera
2016-12-15, 05:54
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Och jag skiter fullständigt i vad din uppfattning är. Så - avklarat, kan vi gå vidare i normal hövlig ton?

Om mitt faktiska jobb i telefonväxeln är att lösa ditt problem, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt faktiska jobb på ICA är att scanna dina varor, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb på akuten är att sy ihop ditt blödande sår, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb på dagis är att vakta ditt barn under din arbetsdag, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb som ordningsvakt går ut på att upprätthålla allmän ordning, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb som polis går ut på att upprätthålla lagen, går verkligen gränsen just Där?

Eller förväntar man sig en rimlig social kompetens oavsett befattningsområde?

Jag skrev inte att ordningsvakten jobbade i en reception.

Har man så kort stubin att man tar till fysiskt våld innan ett försök till medling/muntligt resonemang ska man ha sparken omedelbums, dig inkluderat. Ansök till militärtjänst eller säkerhetspolisen istället där ditt beskrivna arbetssätt lämpar sig bättre.

Ordningsvakt är visst delvis ett serviceyrke men kräver inte mer service än normalgradig social kompetens, och jag skiter fullständigt i om din tolkning är något annorlunda. En ordningsvakt är under sin arbetsdag en representant för mankåren där hen är stationerad och ska uppföra sig inom ramarna för detta, punkt.

Det är varken en uppfattning eller en tolkning. Det är helt enligt lagen om ordningsvakter och föreskrifter(FAP 692-1). Man kan ha sidosysslor, som till exempel att svara på frågor och hjälpa uppdragsgivarens kunder med orienteringen av objektet osv. Men det får aldrig påverka en OV i sitt myndighetsutövande som absolut bygger på att uppmana, upplysa och vinna rättelse verbalt innan några tvångsmedel tillämpas. Att använda oprovocerat våld är inte en del av uppgiften, det har jag inte heller påstått. Men det finns ingen service när det kommer till tjänsteåtgärder.

Men de allra flesta näringsidkare är av uppfattningen att en ordningsvakt är någon form av servicevärd som ska använda sina befogenheter på ett sett som gagnar den privata beställaren.

OV är en myndighetsutövare som representerar ordningsmakten och svarar enbart till polisen i sitt myndighetsutövande, oavsett arbetsgivare.

Det är polisen som avgör om ett objekt ska ha OV. Näringsidkare kan begära att få anställa OV men det måste finnas ett tillstånd och ett förordnat område av polisen för att en OV överhuvudtaget ska få jobba på objektet.

Så.. en OVs huvudsakliga arbete regleras av lagar och föreskrifter och är ingenting en privat aktör har något att säga till om. Detta är något jag tror skulle behöva betonas mer under utbildningen för att det är för många OV som viker ner sig för människor som dig och hobbyåsikter som dina för att dom inte riktigt har förstått sin uppgift.
Citera
2016-12-15, 06:16
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruva
Det är varken en uppfattning eller en tolkning. Det är helt enligt lagen om ordningsvakter och föreskrifter(FAP 692-1). Man kan ha sidosysslor, som till exempel att svara på frågor och hjälpa uppdragsgivarens kunder med orienteringen av objektet osv. Men det får aldrig påverka en OV i sitt myndighetsutövande som absolut bygger på att uppmana, upplysa och vinna rättelse verbalt innan några tvångsmedel tillämpas. Att använda oprovocerat våld är inte en del av uppgiften, det har jag inte heller påstått. Men det finns ingen service när det kommer till tjänsteåtgärder.

Men de allra flesta näringsidkare är av uppfattningen att en ordningsvakt är någon form av servicevärd som ska använda sina befogenheter på ett sett som gagnar den privata beställaren.

OV är en myndighetsutövare som representerar ordningsmakten och svarar enbart till polisen i sitt myndighetsutövande, oavsett arbetsgivare.

Det är polisen som avgör om ett objekt ska ha OV. Näringsidkare kan begära att få anställa OV men det måste finnas ett tillstånd och ett förordnat område av polisen för att en OV överhuvudtaget ska få jobba på objektet.

Så.. en OVs huvudsakliga arbete regleras av lagar och föreskrifter och är ingenting en privat aktör har något att säga till om. Detta är något jag tror skulle behöva betonas mer under utbildningen för att det är för många OV som viker ner sig för människor som dig och hobbyåsikter som dina för att dom inte riktigt har förstått sin uppgift.

Jag tror vi börjar närma oss ett enande i frågan.

Jag är helt med på att ingenting får stå ivägen för en ordningsvakts huvudsyssla, i så fall uppfyller personen inte sin roll. Vad jag pekar på är när situationen väl är framme, vi ponerar en för berusad person som ska avvisas från lokalen.
Nu finns det mängder av olika tillvägagångssätt på hur man kan hantera situationen som OV och givet val har nästan sitt förutbestämda öde.

Några få går bara rakt in och hugger tag i personen, säger "du är för full och ska ut", ordningsvakten har fortfarande rätt, personen ska ut, men sättet hen sa det på kan likaväl trigga igång situationen så det eskalerar till något det aldrig behövt bli. Denna personlighetstyp stödjer jag inte då jag tycker det är en konfliktsökande attityd och tillvägagångssätt.

Andra försöker resonera en stund och om gästen fortsätter tjafsa så tas det till nästa nivå. Ordningsvakter som jag önskar alla var.

Somliga som jobbar två och två löser av varandra eftersom situationen hålls betydligt lugnare då. Guldkornen i yrkesbranschen, men inte alltid så enkelt eftersom många jobbar ensamma.

Men samma resultat ska uppnås - personen ska avvisas. Bara olika tekniker.

Min förra term av service kan vara lite missvisande, jag vill mer trycka på social kompetens, att se och höra gästen innan man verkställer sitt myndighetsutövande. Många gånger ger sig ju gästen självmant.

I andra situationer såsom pågående misshandel eller liknande finns det inga alternativ mer än att först rycka in innan man kan klargöra situationen.
__________________
Senast redigerad av TuManHand 2016-12-15 kl. 06:23.
Citera
2016-12-15, 06:48
  #112
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jungleland

En kockutbildning där man inte ansvarar för liv, utan lök, är uppemot ett år inbakat praktik. Vore det inte rimligt med detsamma för att bli underordnad polisen och upprätthålla ordning och säkerhet?
Inte for att vara san, men en kock som inte kan hantera ravaror pa korrekt satt kan absolut raka ha ihjal folk
Citera
2016-12-15, 12:04
  #113
Medlem
Mulla Krekars avatar
Ordningsvakter behövs verkligen, de får ta den absolut värsta skiten, innan de lämnas över till polisen. Ja, nu är min erfarenhet bara att ha sett "Tunnelbanan".

Själv utbildade jag mig till väktare för jag ville jobba som ronderande väktare, jobba ensam, jobba natt, promenera runt o kolla så allt är ok. Kursen för att bli skyddsvakt hade jag också tänkt gå, den är ganska kort, men det blev aldrig av. Absolut inte köra värdetransport! Butiksväktare, kanske...
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2016-12-15 kl. 12:06.
Citera
2016-12-15, 12:07
  #114
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Inte for att vara san, men en kock som inte kan hantera ravaror pa korrekt satt kan absolut raka ha ihjal folk
Kockar som lagar till Fugu (blåsfisk) får väl gå typ 3 års utbildning, o de ansvarar ytterst för personers liv...
Citera
2016-12-20, 13:03
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Och jag skiter fullständigt i vad din uppfattning är. Så - avklarat, kan vi gå vidare i normal hövlig ton?

Om mitt faktiska jobb i telefonväxeln är att lösa ditt problem, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt faktiska jobb på ICA är att scanna dina varor, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb på akuten är att sy ihop ditt blödande sår, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb på dagis är att vakta ditt barn under din arbetsdag, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb som ordningsvakt går ut på att upprätthålla allmän ordning, går verkligen gränsen just Där?
Om mitt jobb som polis går ut på att upprätthålla lagen, går verkligen gränsen just Där?

Eller förväntar man sig en rimlig social kompetens oavsett befattningsområde?

Jag skrev inte att ordningsvakten jobbade i en reception.

Har man så kort stubin att man tar till fysiskt våld innan ett försök till medling/muntligt resonemang ska man ha sparken omedelbums, dig inkluderat. Ansök till militärtjänst eller säkerhetspolisen istället där ditt beskrivna arbetssätt lämpar sig bättre.

Ordningsvakt är visst delvis ett serviceyrke men kräver inte mer service än normalgradig social kompetens, och jag skiter fullständigt i om din tolkning är något annorlunda. En ordningsvakt är under sin arbetsdag en representant för mankåren där hen är stationerad och ska uppföra sig inom ramarna för detta, punkt.

En väktare är serviceyrke i mycket. En ordningsvakt är INTE det! Det är så enkelt. Att alla bolag och vakter spelar med sociala spelet nuförtiden för att slippa få stämpeln som outbildad gorilla gör det fortfarande inte till ett serviceyrke. Jag är rätt trött på alla därute som påstår detta.

Att en vakt bedömer att det i ett läge är lättare att gå på avlägsna direkt istället för avvisning får han ta ansvar för. Du har inget med det att göra. Det inte du som bedömer om agerandet var rätt eller fel. Det är polisen som granskar en ordningsvakt.
Däremot har du rätt i att en ordningsvakt alltid ska börja med att upplysa och uppmana. En erfaren ordningsvakt har däremot lärt sig vilka situationer som är värda att stå och diskutera i, och när det inte hjälper alls. Den personen du beskriver kanske är ett återkommande problem, men du ser bara en olämplig vakt.

Jag har jobbat med så många skeva vakter och människor som verkligen tror att alla ska dansa efter deras pipa. Vakter som inte skulle orka röra sitt fläsk om det gällde liv och död, men anses vara helt underbara vakter för att de ger "service". I mina ögon är de ett stort skämt för uniformen och jag litar inte på dessa för fem öre. Det kan vara stök, men vakten i fråga är för upptagen med åsidosatta uppgifter. Just för att ge bra service. De kan till och med anse att ta hand om stöket inte är deras jobb. Då medverkar man inte till att upprätthålla den allmänna ordningen. Då är man inte en ordningsvakt!
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback