Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-23, 23:01
  #1
Medlem
Tjena!

Har en tanke. Jag har ungefär ~7kg extra fett som jag mer än gärna skulle vilja bli av med, stör mig extremt i min vardag och faktiskt till min träning då allt blir lite tyngre.
Tränar ishockey ungefär 6ggr per vecka och då kör vi fys (vilket brukar vara kanske 30 min gym) samt 1h 10min is.

Jag är 185 samt väger 87 kg och låt mig gissa på att jag ligger på 22% fettprocent.
Enligt BMR så ska jag ungefär bli av med ungefär 3k kalorier per dag som jag tränar vilket blir ca 21000 kalorier (och att jag inte tränar en-två dagar så låt oss säga 17000 kalorier)
Är det en bra tanke att lägga sig på kanske ~700-1000 kalorier / dag i låt oss säga 3 veckor så jag ligger på cirkus 6000 kalorier/vecka i intag?
Då har jag även tänkt på att lägga i princip alla kalorier på protein.

Tror ni jag kommer nå bra resultat?

Med vänlig hälsning.
Citera
2015-08-23, 23:28
  #2
Medlem
Senapstjuvens avatar
Fattar inte riktigt vad du menar med alla siffror, men att ligga på 6000 kcal i veckan är helt åt helvete för lågt.

Skulle säga att du bör lägga dig mellan 2500 och 3000 kcal om dagen för att gå ner i lagom takt. Alltså någonstans mellan ett halvt till ett kilo i veckan.
Citera
2015-08-23, 23:30
  #3
Medlem
Nej du kommer inte få bra resultat. Skillnad på att förlora vikt och förlora fett. Du kan bara förlora visst mycket fett per dag/vecka. Ligger du på för mycket underskott kommer du med all sannolikhet förlora muskler också. Speciellt när du redan har relativt låg fett % (du överskattar antagligen vad du ligger på). Dieta 2 veckor kommer inte göra mycket för dig. Det där med massa nummer på kalorier du skrev förstår jag inte riktigt. Generellt brukar man vilja ligga på 500kcal minus per dag som max.
Citera
2015-08-23, 23:38
  #4
Medlem
Flyer6s avatar
Jag gick på hockeygym en gång i tiden, fick då för mig att göra något liknande. Det var något av det mest idiotiska jag gjort. Fyyyy faaaaaan säger jag bara när man kommer halvvägs genom en övning och benen brinner för att orken är totalt slut (nej, jag var inte otränad/dålig kondis, faktiskt ) och man ser hur alla framför en kommer längre och längre ifrån med varje skär samtidigt som man känner att man reser sig upp för att benen är så jävla stumma.

Jag behöver ju knappast förklara för dig att hockey är rätt så explosivt > kolhydrater är guld. Hade jag varit du hade jag försökt köra iallafall 2000kcal (förutsatt att du ligger på 3k kcal/dag då. Alltså -1000 kcal per dag)med mycket kolisar och protein. Tro mig, jag förstår när man kommer till "joh men nu ska jag fan ner lite fort i vikt!" för det gör jävligt stor skillnad om man är tung och blir lätt (jämfört med dom som var som pinnar och försökte gå upp i vikt då ofc. Fan vad skönt det är att med varje kg som försvinner bli snabbare) men när man håller på med explosiva idrotter samt tränar mycket kommer sjukdom och skador som ett brev på posten om man inte sköter kosten och ser till att låta kroppen återhämta sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback