Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-23, 21:11
  #1
Medlem
GolfWangs avatar
så säger väl ganska många gudar? både kristendomen, juden, och islamismen? varför tycker gudarna de e så fucking viktigt att de e så viktigt att tro o bara tro på en gud?

Ja, du skall icke tillbedja någon annan gud, ty HERREN heter Nitälskare; en nitälskande Gud är han.

Du skall inga andra gudar hava jämte mig.

egotrippad eller vad? fattar allt annat hen menar o varför typ att man inte ska döda, ljuga, knulla runt osv men varför är de så viktigt för gud att man inte tror på nån annan eller tror över huvud taget? ja tror inte på gud men e intresserad.
Citera
2015-08-23, 21:16
  #2
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
så säger väl ganska många gudar? både kristendomen, juden, och islamismen? varför tycker gudarna de e så fucking viktigt att de e så viktigt att tro o bara tro på en gud?

Ja, du skall icke tillbedja någon annan gud, ty HERREN heter Nitälskare; en nitälskande Gud är han.

Du skall inga andra gudar hava jämte mig.

egotrippad eller vad? fattar allt annat hen menar o varför typ att man inte ska döda, ljuga, knulla runt osv men varför är de så viktigt för gud att man inte tror på nån annan eller tror över huvud taget? ja tror inte på gud men e intresserad.
Nu var det ju inte gudarna som skrev deras heliga skrifter utan "prästerskapet".
Och då är det väl trevligt om alla skatter och donationer till religiösa samfund endast tillfaller dem.
Citera
2015-08-23, 21:24
  #3
Medlem
Rankin99s avatar
Att tillbe =älska passionerat utan förbehåll. Svaret är faktiskt kärlek.
Hur skulle det vara om du vara helt otroligt förälskad i en kvinna så du håller att dö och hon hoppar i säng med någon annan. Hur skulle det kännas?
__________________
Senast redigerad av Rankin99 2015-08-23 kl. 21:26.
Citera
2015-08-23, 21:28
  #4
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Att tillbe =älska passionerat utan förbehåll. Svaret är faktiskt kärlek.
Hur skulle det vara om du vara helt otroligt förälskad i en kvinna så du håller att dö och hon hoppar i säng med någon annan. Hur skulle det kännas?
Du menar Gud är inte större än så?
Citera
2015-08-23, 21:29
  #5
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
så säger väl ganska många gudar? både kristendomen, juden, och islamismen? varför tycker gudarna de e så fucking viktigt att de e så viktigt att tro o bara tro på en gud?

Ja, du skall icke tillbedja någon annan gud, ty HERREN heter Nitälskare; en nitälskande Gud är han.

Du skall inga andra gudar hava jämte mig.

Citat:
egotrippad eller vad?

Japp. Och redan gnosticismen påpekade att GT- och koran-'guderna' är sociopatiska.
__________________
Senast redigerad av Bogomil 2015-08-23 kl. 21:31.
Citera
2015-08-23, 21:29
  #6
Medlem
Rankin99s avatar
Nu pratar jag om bibelns Gud Jesus Kristus som dog för våra synder för att vi ska kunna bli frälsta och komma till himlen när vi dör.
Citera
2015-08-23, 21:32
  #7
Medlem
Hundlejons avatar
Är inte samtliga abrahamitiska gudar baserade på gamla testamentets gud?
Citera
2015-08-23, 21:32
  #8
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Nu pratar jag om bibelns Gud Jesus Kristus som dog för våra synder för att vi ska kunna bli frälsta och komma till himlen när vi dör.

"Vi"?

Jag är inte medlem av denna voodoo-förening.
Citera
2015-08-23, 21:34
  #9
Medlem
Rankin99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du menar Gud är inte större än så?
Jag skulle säga att det visar hur han ser på dig mer än nåt annat. Gud är tillräckligt stor för att bry sig om detaljerna i ditt liv pga att han är den han är. Han har ingen begränsning på det sättet du menar
Citera
2015-08-23, 21:35
  #10
Medlem
Rankin99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Vi"?

Jag är inte medlem av denna voodoo-förening.
Han dog för alla människor..
Citera
2015-08-23, 21:35
  #11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Jag skulle säga att det visar hur han ser på dig mer än nåt annat. Gud är tillräckligt stor för att bry sig om detaljerna i ditt liv pga att han är den han är. Han har ingen begränsning på det sättet du menar
Hur kan du veta det?
Citera
2015-08-23, 21:38
  #12
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rankin99
Att tillbe =älska passionerat utan förbehåll. Svaret är faktiskt kärlek.
Hur skulle det vara om du vara helt otroligt förälskad i en kvinna så du håller att dö och hon hoppar i säng med någon annan. Hur skulle det kännas?

hur skulle det kännas att va så egotrippad att alla kvinnor som inte hoppar i säng med mig ska hamna i helvetet? om man lever ett gott liv o följer alla de andra budorden, aldrig skadar nån eller ljuger osv ska man hamna i helvetet bara för att man inte trott på gud eller trott på en annan gud?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback