Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-23, 20:23
  #1
Medlem
Leonard0s avatar
Hejsan, jag åker på safariresa till Uganda i november där vi bland annat är i regnskogen, slättmark och safari liknande miljöer. Dem kläder och skor jag använder under resan, utgör dem en "bakterierisk" när jag återvänder med kläderna till Sverige? Typ att någon farlig bakterie kan överföras via mina kläder?

Mvh
Citera
2015-08-23, 21:32
  #2
Medlem
NickSonnys avatar
Uganda.. Var det inte nån som blev smittad av marburgvirus (typ ebola) där för bara nåt år sedan? Ta inte med dig den skiten tillbaks hit tack!
Citera
2015-08-23, 22:21
  #3
Medlem
Nej
Citera
2015-08-24, 08:55
  #4
Medlem
Jag bor i uganda och har aldrig hört talas om någon bakterier på kläderna som kan utgöra en risk, det finns däremot små loppor som hoppar upp på kläderna när man hänger dem på tvätt så det kan vara bra att stryka kläderna ordentligt innan man använder dem.

Får man fråga med vilket bolag du åker med och vart i Uganda du hade tänkt att åka?
Citera
2015-08-24, 18:40
  #5
Medlem
Leonard0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glassalex
Jag bor i uganda och har aldrig hört talas om någon bakterier på kläderna som kan utgöra en risk, det finns däremot små loppor som hoppar upp på kläderna när man hänger dem på tvätt så det kan vara bra att stryka kläderna ordentligt innan man använder dem.

Får man fråga med vilket bolag du åker med och vart i Uganda du hade tänkt att åka?


Ok så din uppfattning är att det är lungt att komma hem med kläderna/ skorna? För dem kommer att användas i Sverige igen nämligen !

Länk till resan:

http://www.afrikasafari.se/uganda/re...ari-uganda.htm

Är det nåt speciellt jag bör tänka på när jag ansöker om visum i Uganda , förutom 50 USD och fylla i blankett? Och behövs försäkringsbevis vid ankomst? Jag vet att man behöver gula febern bevis.

Mvh
Citera
2015-08-24, 23:29
  #6
Medlem
Jag använder samma kläder som jag gör i uganda och det är inga problem alls så det är inget du behöver oroa dig för. Jag tror att de just ökat visum priset till 100 usd så det kan vara värt att kolla med ambassaden så du inte får några problem. Du behöver ingen försäkring så vitt jag vet och även fast du skulle behöva det kommer de inte fråga dig om det, samma sak med gula febern kortet
Citera
2015-08-25, 03:00
  #7
Medlem
Leonard0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glassalex
Jag använder samma kläder som jag gör i uganda och det är inga problem alls så det är inget du behöver oroa dig för. Jag tror att de just ökat visum priset till 100 usd så det kan vara värt att kolla med ambassaden så du inte får några problem. Du behöver ingen försäkring så vitt jag vet och även fast du skulle behöva det kommer de inte fråga dig om det, samma sak med gula febern kortet

Schysst, tack Har lite dötid i Kampala, finns det något att rekommendera innan man åker vidare ? Typ något man inte får misssa?
Citera
2015-08-27, 09:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonard0
Schysst, tack Har lite dötid i Kampala, finns det något att rekommendera innan man åker vidare ? Typ något man inte får misssa?
Om du har en dag över skulle jag rekommendera Mabamba Swamp och träskonäbbarna, dessutom finns det en massa andra fåglar där. Annars skall den botaniska trädgården vara fin, jag var tyvärr inte där själv.
Citera
2015-08-27, 09:51
  #9
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Hur är det med malaria och ex magsjuka?
Citera
2015-08-27, 11:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Hur är det med malaria och ex magsjuka?
Malariapiller rekommenderas starkt och gulafebern-vaccinering är obligatorisk.

För magsjuka gäller som vanligt att inte dricka kranvatten samt att undvika is i drickan samt inte äta råa grönsaker. Ta gärna med lite vätskeersättning typ Resorb om du skulle bli riktigt dålig.
Citera
2015-08-27, 22:54
  #11
Medlem
Från personlig erfarenhet så är det som det är störst risk att du blir magsjuk av är buffér på dyra safaricamps osv.
Spenderade 3 månader i Uganda utan att bli sjuk en enda gång, käkade Rolexes till höger och vänster och marknadsmat med mera.
2 veckor i Kenya med där jag var tvungen att äta maten på ett safaricamp, självklart blev jag sjuk..
Lyckades även bli sjuk av en fisk i Kenya, men det var ett fruktansvärt sunkigt ställe :P
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2611439

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback