Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-23, 18:33
  #1
Medlem
Har varit ute hela helgen i kända vatten runtomkring Göteborg och fiskat med dom flesta teknikerna.
Men satan vad dåligt det nappar!
Har nog bränt av iallafall 20 timmar på detta.
Även 1-2 timmar i havet.

Mete med mask (Flöte och botten)
Spinnare
Sked
Wobbler

Dubbla spön.

Inget av detta har givit så mycket som ett litet napp eller hugg.

Har även några hotspots som tidigare alltid gav utdelning oavsett väder och vind.

Så min fråga till alla andra glada fiskare i Göteborgstrakten, någon som delar min tanke om att Göteborgs fiskevatten drastiskt har blivit sämre dom senaste 2-3 åren?

Skitfiske på er
Citera
2015-08-23, 23:41
  #2
Medlem
hedinos avatar
Det har ju varit en väldigt lång vår i år , kan vara svaret på din fråga.

Men jag har inte haft något problem med fisket i år dock , ( Västra Götaland ).
Citera
2015-08-24, 00:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedino
Det har ju varit en väldigt lång vår i år , kan vara svaret på din fråga.

Men jag har inte haft något problem med fisket i år dock , ( Västra Götaland ).

Motivera gärna varför en lång vår skulle innebära sämre fiske, aldrig hört det innan.

Sen tycker jag överlag att det finns så förbannat lite nya trådar om fisket i Göteborg, googles första forumträff är från 2008

Jag köper att man ska hålla sina ställen för sig själv, lite som svampplockning men ingen tråd med en vettig diskussion på 7 år?

Mycket har hänt på dessa 7 år uppenbarligen, måste man vara erfaren sportfiskare för att lyckas idag?
Tillgång till båt, ekolod, barometer, alarmklocka riggad till klart.se eller kan man som vanlig svensson faktiskt få vettigt med fisk i en vik med lite vass och näckrosor.
Citera
2015-08-24, 07:22
  #4
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ampute
Motivera gärna varför en lång vår skulle innebära sämre fiske, aldrig hört det innan.

Sen tycker jag överlag att det finns så förbannat lite nya trådar om fisket i Göteborg, googles första forumträff är från 2008

Jag köper att man ska hålla sina ställen för sig själv, lite som svampplockning men ingen tråd med en vettig diskussion på 7 år?

Mycket har hänt på dessa 7 år uppenbarligen, måste man vara erfaren sportfiskare för att lyckas idag?
Tillgång till båt, ekolod, barometer, alarmklocka riggad till klart.se eller kan man som vanlig svensson faktiskt få vettigt med fisk i en vik med lite vass och näckrosor.


Det finns bättre forum som bara fokuserar på fiske , tror dom flesta från Flashback har rört sig dit. Tror forum heter fiskesnack eller något ej säker.

I och med att våren varit lång och tidig så har fisken redan lekt och är mer tillbaka på djupare vatten där det är svalare, fiskar du tidigt på morgonen eller på sen kvällarna så går fisken in i vikarna och jagar när vattnet svalnat något.

Och sen håller jag inte med om att båt och dylikt är nödvändigt för ett bra fiske , jag fiskar för det mesta från land och det är knepigare att komma åt dom bra ställena men man får vara lite fillurig och vada ut i vattnet eller försöka kasta över vassen, vilket kan vara lite riskabelt om man inte fiskar med vass drag men det funkar.


Bor du nära en sjö finns det oftast väldigt mycket sommar gäster och torp ägare runt om som inte har något emot att hyra ut den gamla roddbåten för dagen , jag har själv en gammal man jag får låna båten av emot att jag tar han om den till hösten och målar / lagar den, vilket är ett humant pris för att få tillgång till en liten båt med motor. Jag gör ju även han en tjänst då gubben är gammal och grå att hålla båten i bra skick så det känns ju bra. Men som sagt fiskar mest från land men drar ut några gånger på året i båt för guld vikarna.

Hoppas det hjälpte'
Citera
2015-08-24, 12:56
  #5
Medlem
Ålens avatar
Har inte bott i Göteborg länge, men visst, har aldrig haft så dåligt fiske i hela mitt liv. Verkar som man i Göteborg verkligen måste lära känna sjöarna man fiskar i, speciellt de stora och om man fiskar mestadels från land, för att kunna få vettig utdelning. Istället för att avfärda typ Kåsjön eller Delsjön som död tror jag man får ge det lite tid och lära sig sjön.

Vill man ha utdelning direkt tror jag man ska satsa på det mycket små sjöarna och finna vart betesfisken står. Var vid Trollsjön igår, en sjö som alltid levererar abborre, vilket är mitt favoritfiske. Bara se vart betesfisken gör ringar på ytan och kasta. Har inte fått något stort än, men väl mycket som platsar som matfisk. Smågäddor har jag fått några också. Någon öring har jag inte fått än, även om det enligt Sportfiskarna ska finnas i sjön. Min uppfattning är att man från Sportfiskarnas sida i Göteborg är ofta lite väl överoptimistisk.

Ganska knepigt och ta sig dit om man som jag inte har tillgång till bil, men man får samtidigt en vandring genom Vättlefjäll. Har man bil kan man nå Trollsjön via P-platsen som ligger vid Trollsjönäs. Ett annat fiskevatten är ju annars Kungsbackaån. Inte Göteborg, men det tar ju ingen tid alls att åka till Kungsbacka. Ett riktigt abborrmecka. Stora ska de vara där också.
Citera
2015-08-25, 00:18
  #6
Medlem
Berralainens avatar
Jag har haft rätt bra fiske i GBG i år. Fiskar nästan bara i sjöar, gärna de som ligger lite svårt att nå där det är mindre folk. Kör mest spinn, och då med spinnare typ 4-7g.

Vart en del öring under våren och fram tills värmen kom nu, så nu är det nog för varmt. Men aborren har kommit igång bra nu istället, och det brukar väl gå hyfsat nästan vart man än är.

http://www.melica.se/lodkartor/kommun.htm
Melica har lite lodkartor som kanske kan hjälpa.
Citera
2015-08-25, 00:32
  #7
Medlem
Tycker inte det stämmer alls. Har fått relativt bra napp under juni/juli inte blivit så mycket fiske i augusti överhuvudtaget för min del, tyvärr. Du hade nog bara otur denna helg!
Citera
2015-08-25, 00:52
  #8
Medlem
Tack för lite liv i tråden, känns som en bra tröst efter misslyckad helg.

Kommer definitivt inte ge upp den här sommaren / hösten ännu.

Planen är iallafall att bege mig till delsjön och testa bottenmeten en sista gång innan jag sadlar om till kast.

Kommer köra med två spön, en bröd / powerbait cocktail på ena, mask på andra, kanske mäska lite också.

Ger det inget så är metet uteslutet resten av året.

Kan ju nämna att just bottenmete har alltid varit ett säkert kort för både liten och större fisk tidigare, därav min besvikelse när inte ens detta gav något.
Citera
2015-08-25, 01:51
  #9
Medlem
hedinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ampute
Tack för lite liv i tråden, känns som en bra tröst efter misslyckad helg.

Kommer definitivt inte ge upp den här sommaren / hösten ännu.

Planen är iallafall att bege mig till delsjön och testa bottenmeten en sista gång innan jag sadlar om till kast.

Kommer köra med två spön, en bröd / powerbait cocktail på ena, mask på andra, kanske mäska lite också.

Ger det inget så är metet uteslutet resten av året.

Kan ju nämna att just bottenmete har alltid varit ett säkert kort för både liten och större fisk tidigare, därav min besvikelse när inte ens detta gav något.


Skippa brödet och masken och kör på levande beten , meta upp en drös mörtar eller bättre köp ett nät och kasta vid en brygga så får du dig en hink betesfisk inom något kast. Kommer absolut ge resultat på stor borren och gäddan om du ska botten meta.

Mvh'
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback