Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-03, 23:17
  #25
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
jag har jobbat med elverktyg sen ca 1980 som grovis, formare, plåtis etc och har nog ägt o använt alla fabrikat som finns, från panasonics första proffsmaskin, bosch blåa, hitachi, makita, flex, fein, ja allt, men kan ärligt säga att hobbymaskinerna från jula/meecs röda jag har i garaget har funkat utmärkt för mig iaf minst 2 år så gott som daglig användning

orsaken heter verktygsvård o rätt användning

Just så. Inte alltid det handlar om Hilti hit o Makita dit.
Svårt öht att hitta en maskin som gör flera grejer.
Nu är det flera maskiner och samma batteri som gäller.
Helt kokko om nån frågar mig.
Citera
2018-03-03, 23:21
  #26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Just så. Inte alltid det handlar om Hilti hit o Makita dit.
Svårt öht att hitta en maskin som gör flera grejer.
Nu är det flera maskiner och samma batteri som gäller.
Helt kokko om nån frågar mig.

Om man har samma batterityp till ens olika maskiner, är det snarare en fördel, men ska man ha flera maskiner till exakt samma batteri, ja då är det "kokko", mycket riktigt.
Citera
2018-03-03, 23:44
  #27
Medlem
Har jobbat som snickare sedan 2000 med undantag för de sista åren. Gör fortfarande mycket men nu som hobby / svartjobb.

Jag har kört dewalt i allt i princip, kap och gersåg, skruvdragare, tigersåg, sticksåg och slagborr. Aldrig haft problem förutom att batterierna ger sig efter 3-4 år. Cirkelsåg och vinkelslip har jag kört Hitachi som är ett snäpp bättre. Budgetmaskiner har vi testat på jobbet och det funka ingen bra alls, ren skit.

Lägg några hundralappar extra och slipp blu frustrerad när sliten inte funkar eller batteriett är Slut efter en halv borrning och sedan måste man vänta 4 timmar på laddning.
Citera
2018-03-04, 00:08
  #28
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Just så. Inte alltid det handlar om Hilti hit o Makita dit.
Svårt öht att hitta en maskin som gör flera grejer.
Nu är det flera maskiner och samma batteri som gäller.
Helt kokko om nån frågar mig.

japp
har aldrig stött på nån vettig maskin för borrning i både metall, trä och betong,
det handlar om att välja, använda och sköta maskinerna rätt,

jag köpte "skiten" meecs hela röda serie och har använt de flitigt o bekymmersfritt o då menar jag det,
jag har kina-skit från icamaxi åxå som funkar helt ok, tex en tigersåg för 199 spänn jag kapat massor av balk och rör med (4" gjutjärnavlopp, 1/2" ledningsrör etc) som vilket proffsmärke som helst, därför att jag använder rätt varvtal, tryck, sågvinkel, tandantal, skärolja etc.

däremot skulle jag aldrig rekommendera den sortens maskiner till ett proffs eftersom de (särskilt anställda) i regel är likgiktiga/okunniga för maskinvård, de skulle sabba maskinen på nolltid

sen är som nån nämnde, inte bara maskinkvaliten avgörande utan åxå verktygskvaliten
Citera
2018-03-04, 00:37
  #29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, "Meec" är ju verkligen kvalitet!
Rekommenderar TS en DeWalt med två batterier och en väska inklusive snabbladdare. Han borde kunna hitta en för 2.500:- Själv köpte jag min för några år sedan på K-rauta på rea för 1500:- för hela kittet. Bra borrsats behövs också, gärna Stanley eller Pirahna. Inget ICA-Maxi-skit för 19:90..
Bara för att någon nämner Jula behöver det ju inte betyda märket Meec. Jula säljer ju flera andra märken, bl a DeWalt och Bosch.

Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Har med val av borrstål o göra. Inte maskinen i sig.
Ska man borra i betong så har det ju även med maskinen att göra. Det är ju inte alla som har slagfunktion.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skulle nog inte rekommendera Julas Meec ens till mina ovänner, "Brott mot mänskligheten" ger hårda straff!

Det där med batterier, hur långt fram man kan köpa nya, är en fråga jag också grunnat på. Rätt jäkligt om man inte kan köpa nya (för vettig peng) till en (dyr) kvalitetsmaskin som skulle kunna "gå i arv" i familjen så länge det rör sig om hemmabruk. Jag antar att tillverkarna räknar med att proffsen även sliter ut proffsmaskiner på några år, så de kanske inte tillhandahåller utbytesbatterier för "evigt"?

Min DeWalt är för övrigt fyra år nu, är fortfarande som sprillans ny. Men de kanske gått ner sig sista tiden? DeWalt är ju B&D:s kvalitetsmärke, ungefär som Lexus är Toyotas dito.. De kanske börjat tillverka B&D-innanmäte och bara satt på gulsvarta dekaler och gult hölje på vanliga B&D-maskiner? Kan det vara så illa? -Tråkigt i så fall.
Jag har en 12 V DeWalt som jag är mycket nöjd med. Chuckbromsen är lite slapp efter många års bruk men annars snurrar den på och är jäkligt stark utan att vara allt för stor eller tung. Ett litet minus för att den inte står så stadigt på det lilla batteriet, sitter det ett stort borr i chucken så går den inte att ställa på batteriet utan att den välter.

Jag råkade lämna ett batteri ute i väskan som stod öppen när det kom ett ösregn så batteriet blev helt dränkt, det gick sönder fullständigt. De hade reservbatterier på Kjell & Company som var billigare än original. Annars kan man pilla isär det och byta för det är vanliga standardceller inuti plasthöljet. I mitt fall hade det dock blivit dyrare än att köpa det där hos Kjell. Kan ju vara en möjlighet om batteripacket slutat tillverkas så kan man ändå byta cellerna själv för sådana lär tillverkas i många år till.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback