2018-03-03, 21:57
Medlem
NickyPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaxxxiZ
Tjena! Letar efter en allt i allo skruvmaskin. Utöver att dra skruvar och borra i trä vill jag helst att den ska klara lättare betong och metallborrning. Har använt makita på jobbet lite grann och har fått en bra känsla för företaget. Dessutom ser jag att många hantverkare väljer makita.

Jag gick in på deras hemsida och fann en uppsjö av olika modeller, och jag som inte har speciellt bra koll blev jäkligt osäker på vad jag ska ha.

Som jag har förstått det är det 18V 5A som funkar för de flesta av deras sladdlösa maskiner vilket kan vara bra om man ska ha något annat av dem senare.

Jag vill helst inte att priset går över 2500:- inklusive laddare och batteri samt att den är sladdlös.

Köp en begagnad hilti, eller en ryobi. Jag har ryobi och den är de absolut inga fel på. Bra kvalitet, plus att bauhaus har bra erbjudande nu med två batterier för 1495.. Ska den ta mycket stryk så hade jag nog valt en hilti, men för vanligt hemmapularslitage så räcker en ryobi långt. Tycker jag iaf
Citera
2018-03-03, 21:57
Medlem
dryopteriss avatar
De bästa borr/skruvisar jag har är Bosch Uneo Maxx och Hitachi DS 18 DSL.
Fördelen med Bosch Uneo Maxx är att den gör allt man vill. vanlig borr, borrhammare, samt skruvdragare. och snabbkoppling.
Hitachi DS 18 DSL är lite proffsigare än Boschen, dvs lättare o jag vet inte vad. Snygg. Ganska dyr.
med vanlig fattning.
Jag har faktiskt två Bosch Uneo Maxx (olika lokaler) och de har aldrig gjort mig besviken.
Citera
2018-03-03, 22:02
Medlem
dryopteriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaxxxiZ
Tjena! Letar efter en allt i allo skruvmaskin. Utöver att dra skruvar och borra i trä vill jag helst att den ska klara lättare betong och metallborrning. Har använt makita på jobbet lite grann och har fått en bra känsla för företaget. Dessutom ser jag att många hantverkare väljer makita.

Jag gick in på deras hemsida och fann en uppsjö av olika modeller, och jag som inte har speciellt bra koll blev jäkligt osäker på vad jag ska ha.

Som jag har förstått det är det 18V 5A som funkar för de flesta av deras sladdlösa maskiner vilket kan vara bra om man ska ha något annat av dem senare.

Jag vill helst inte att priset går över 2500:- inklusive laddare och batteri samt att den är sladdlös.

Har med val av borrstål o göra. Inte maskinen i sig.
Citera
2018-03-03, 22:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dryopteris
Har med val av borrstål o göra. Inte maskinen i sig.

Jo, men maskinen bör hålla kvalitet också. Gärna med metallväxel och minst hög/lågväxel.
Innan min DeWalt hade jag en grön Bosch. Den var bra i början, men slet ut den strax efter garantin (två år) var slut. Plastväxel. Skräp. Då sysslar jag ändå inte som någon yrkessnickare som använder maskinen 8h/dag, arbetsåret runt.. Bara random projekt hemma.
Citera
2018-03-03, 22:13
Medlem
Det beror helt på vad du vill göra och hur ofta. För de flesta hemmapulare räcker det med en ryobi eller liknande. Ska du bygga altan eller byta panel får man sikta lite högre.

Själv kör jag blå bosch, billigare än hiltin och festool men tillräckligt bra för det jag gör.
Men i sanningens namn funkar nog det för de flesta med biltemas "proffs".
Citera
2018-03-03, 22:29
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jo, men maskinen bör hålla kvalitet också. Gärna med metallväxel och minst hög/lågväxel.
Innan min DeWalt hade jag en grön Bosch. Den var bra i början, men slet ut den strax efter garantin (två år) var slut. Plastväxel. Skräp. Då sysslar jag ändå inte som någon yrkessnickare som använder maskinen 8h/dag, arbetsåret runt.. Bara random projekt hemma.

Bosch har bra grejer, men de är ändå ärliga med att deras "gröna" maskiner håller Jula-kvalitet. De blå maskinerna är riktigt bra. Dock tveksamt om de är prisvärda för enbart hemmabruk. DeWalt var väldigt bra tidigare. Numera litar jag inte på dem. Jag flaggar för Makita, Hilti och (blå) Bosch. Jula och biltema för hemmabruk.

Tänk på att en skruvdragare från Hilti kanske håller lika länge som en gjutjärnspanna från Skeppshult, men hur länge är Hilti beredda att ta ansvar för sina batterier?
Citera
2018-03-03, 22:31
Medlem
Bulkninjas avatar
Du frågar vilken bil som är bäst.

Det är ju helt efter tycke. Ingen vet bättre än du själv vad du vill ha.

Ska du mest använda den till att dra skruv ska du inte ha en 18v med 5A batteri. Den blir irriterande tung och svåråtkomlig.

Ska du borra i betong måste du ju ha en slagborr. Ska du borra i stål är det främst dina muskler och bra borrar som bestämmer hur grovt du kan borra, Inte maskinen.

Köp två, En liten för att dra skruv. Och en maskin för att borra.
Den du ska borra med ska ha en chuck för minst 13mm
och den du ska dra skruv med ska gå att smygköra jättelångsamt.
Alltså för att orientera bitsen, annars blir man jätteirriterad. T.ex DeWalt suger på detta.

För övrigt så är det batterierna som bestämmer livslängden på de flesta maskiner.
Och tänkt inte ens tanken på att "man kan ju köpa ett reservbatteri när det går sönder"

Efter x år när batterierna börjar strejka kommer du inte vilja köpa ett nytt batteripack för 80% av vad en ny maskin inkl batteri kostar.
Läs istället på om hur man ska behandla och ladda för att få lång livslängd på batterierna. Då håller de dubbelt så länge.
Senast redigerad av Bulkninja 2018-03-03 kl. 22:35.
Citera
2018-03-03, 22:36
Medlem
jipeesss avatar
jag har jobbat med elverktyg sen ca 1980 som grovis, formare, plåtis etc och har nog ägt o använt alla fabrikat som finns, från panasonics första proffsmaskin, bosch blåa, hitachi, makita, flex, fein, ja allt, men kan ärligt säga att hobbymaskinerna från jula/meecs röda jag har i garaget har funkat utmärkt för mig iaf minst 2 år så gott som daglig användning

orsaken heter verktygsvård o rätt användning
Citera
2018-03-03, 22:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Bosch har bra grejer, men de är ändå ärliga med att deras "gröna" maskiner håller Jula-kvalitet. De blå maskinerna är riktigt bra. Dock tveksamt om de är prisvärda för enbart hemmabruk. DeWalt var väldigt bra tidigare. Numera litar jag inte på dem. Jag flaggar för Makita, Hilti och (blå) Bosch. Jula och biltema för hemmabruk.

Tänk på att en skruvdragare från Hilti kanske håller lika länge som en gjutjärnspanna från Skeppshult, men hur länge är Hilti beredda att ta ansvar för sina batterier?

Skulle nog inte rekommendera Julas Meec ens till mina ovänner, "Brott mot mänskligheten" ger hårda straff!

Det där med batterier, hur långt fram man kan köpa nya, är en fråga jag också grunnat på. Rätt jäkligt om man inte kan köpa nya (för vettig peng) till en (dyr) kvalitetsmaskin som skulle kunna "gå i arv" i familjen så länge det rör sig om hemmabruk. Jag antar att tillverkarna räknar med att proffsen även sliter ut proffsmaskiner på några år, så de kanske inte tillhandahåller utbytesbatterier för "evigt"?

Min DeWalt är för övrigt fyra år nu, är fortfarande som sprillans ny. Men de kanske gått ner sig sista tiden? DeWalt är ju B&D:s kvalitetsmärke, ungefär som Lexus är Toyotas dito.. De kanske börjat tillverka B&D-innanmäte och bara satt på gulsvarta dekaler och gult hölje på vanliga B&D-maskiner? Kan det vara så illa? -Tråkigt i så fall.
Citera
2018-03-03, 23:06
Medlem
Har ni någon koll på vilken modell jag borde kolla på lite mer specifikt?

Som sagt finns det hundratals bara på Makitas hemsida.
Citera
2018-03-03, 23:06
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skulle nog inte rekommendera Julas Meec ens till mina ovänner, "Brott mot mänskligheten" ger hårda straff!

Det där med batterier, hur långt fram man kan köpa nya, är en fråga jag också grunnat på. Rätt jäkligt om man inte kan köpa nya (för vettig peng) till en (dyr) kvalitetsmaskin som skulle kunna "gå i arv" i familjen så länge det rör sig om hemmabruk. Jag antar att tillverkarna räknar med att proffsen även sliter ut proffsmaskiner på några år, så de kanske inte tillhandahåller utbytesbatterier för "evigt"?

Min DeWalt är för övrigt fyra år nu, är fortfarande som sprillans ny. Men de kanske gått ner sig sista tiden? DeWalt är ju B&D:s kvalitetsmärke, ungefär som Lexus är Toyotas dito.. De kanske börjat tillverka B&D-innanmäte och bara satt på gulsvarta dekaler och gult hölje på vanliga B&D-maskiner? Kan det vara så illa? -Tråkigt i så fall.

Det märks att du vet vad du pratar om, så jag ska inte vara dryg i onödan. Tänker inte heller säga emot dig, men är det inte så att DeWalt numera har varierande kvalitet på sina apparater där de tidigare hade enbart en enda amerikansk kvalitet? Jag har inte koll på olika prislkasser från DeWalt. De dyrare är säkert bland de bästa. Min miniskruvdragare från DeWalt är mycket svag. Den dubbelt starkare och dyrare från Hilti är en av mina favoritverktyg genom alla tider. Jag är full nu.

Gillar Bulkninjas inlägg.
Senast redigerad av JoeDevola 2018-03-03 kl. 23:10.
Citera
2018-03-03, 23:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det märks att du vet vad du pratar om, så jag ska inte vara dryg i onödan. Tänker inte heller säga emot dig, men är det inte så att DeWalt numera har varierande kvalitet på sina apparater där de tidigare hade enbart en enda amerikansk kvalitet? Jag har inte koll på olika prislkasser från DeWalt. De dyrare är säkert bland de bästa. Min miniskruvdragare från DeWalt är mycket svag. Den dubbelt starkare och dyrare från Hilti är en av mina favoritverktyg genom alla tider. Jag är full nu.

Gillar Bulkninjas inlägg.

Miniskruvdragare är ofta besvikelser. Det man ska kolla när man köper maskin är vilket vridmoment i newtonmeter maskinen klarar. Skiljer väldigt mycket på maskinerna! Eftersom TS tänker använda maskinen ibland för betong och metall, ska TS välja maskin med så högt moment som möjligt.

Annars om det rör sig om mycket betongborrningar, så bör TS fundera på en borrhammare som komplement till borrskruvdragaren. Det är inget nöje att borra i betong med skruvdragare, minst sagt.. (Själv kör jag en vit lördag)..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in