Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-23, 11:59
  #1
Medlem
Hej käre Flashbackare!
Nu vänder jag mig till er erfarna för en sista utväg!

Jag måste verkligen upp i vikt och gör vad som helst för detta.
För jag orkar inte känna mig som en vuxen man instängd i en 15-årings kropp.

Här har ni en bild på min taniga kropp: http://m.imgur.com/ILB3BdQ

Bakgrundsfakta:
-jag har vart liten i kroppen ända sen jag var barn.
- jag har tidigare haft svårt med att få behålla mat. (När det vart som värst har toabesöken vart ca 10ggr/dag).
- har nu gått igenom en medicinsk utredning där blodprover och sånt gjordes. Där allting visade sig vara normalt! Jag fick dock en medicin som saktat ned matsmältningsprocsensen.
- hade en period förra året där jag åt som en häst, tog gainer och tränade regelbundet. Då visade vågen 72kg upp ifrån 64kg.
Trodde jag åtminstone skulle få behålla en liten del. Men ca en vecka efter detta så stod vågen återigen på 64kg!
Jag använder mig av de vanliga tipsen, dricker fet mjölk, äter fet mat. Äter ägg, pasta och ris i mängder.
Dock så vägrar vågen visa nån viktökning!

Jag tar verkligen emot alla tips som ni kan komma på! Jag är trött att gå runt på stan och känna mig som en tonåring!

Jag tackar på förhand för alla tänkbara tips!
/klockansju
Citera
2015-08-23, 12:06
  #2
Medlem
Obscuritys avatar
Hej.

Styrketränar du något?

Själv lyckades jag lägga på mig flera kilogram under perioden då jag styrketränade.

Nu har jag dock tagit uppehåll på grund av sjukdom och jag mer eller mindre tynar bort (Gått ner från cirka 61 KG -> 53 KG med en längd på 1.70CM~)

I och med styrketräningen så ökade matlusten något enormt vill jag minnas, så det är det enda tipset jag kan ge dig.

Lycka till!
Citera
2015-08-23, 12:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockansju
Hej käre Flashbackare!
Nu vänder jag mig till er erfarna för en sista utväg!

Jag måste verkligen upp i vikt och gör vad som helst för detta.
För jag orkar inte känna mig som en vuxen man instängd i en 15-årings kropp.

Här har ni en bild på min taniga kropp: http://m.imgur.com/ILB3BdQ

Bakgrundsfakta:
-jag har vart liten i kroppen ända sen jag var barn.
- jag har tidigare haft svårt med att få behålla mat. (När det vart som värst har toabesöken vart ca 10ggr/dag).
- har nu gått igenom en medicinsk utredning där blodprover och sånt gjordes. Där allting visade sig vara normalt! Jag fick dock en medicin som saktat ned matsmältningsprocsensen.
- hade en period förra året där jag åt som en häst, tog gainer och tränade regelbundet. Då visade vågen 72kg upp ifrån 64kg.
Trodde jag åtminstone skulle få behålla en liten del. Men ca en vecka efter detta så stod vågen återigen på 64kg!
Jag använder mig av de vanliga tipsen, dricker fet mjölk, äter fet mat. Äter ägg, pasta och ris i mängder.
Dock så vägrar vågen visa nån viktökning!

Jag tar verkligen emot alla tips som ni kan komma på! Jag är trött att gå runt på stan och känna mig som en tonåring!

Jag tackar på förhand för alla tänkbara tips!
/klockansju

Jag antar du redan vet att vikten handlar om att äta en viss mängd kalorier varje dag. Vill du upp i vikt så äter du en liten mängd mer än kroppen behöver så att du går upp varje dag. Kanske du har bekymmer som gör dig omotiverad att äta mängden kalorier varje dag. Annars finns det egentligen inga bra tips. Du får lära dig genom kunskap att äta rätt helt enkelt. Att laga mat som innehåller en viss mängd kalorier så när du räknar ihop maten du ätit under dagen så ska du hamna på runt 300-1000 kalorier i överskott. Först då kommer viktminskningen visa sig över tid.

Tipset om att ersätta en mjölk med en annan är bara små tips man kan använda om man har gjort det som jag skrev ovan. Att tro att sådana små justeringar skulle hjälpa är bra naivt, men de kan plussa på några hundra kalorier. Det är bra tips, men då ska man ha bra mat som grund.
Citera
2015-08-23, 12:12
  #4
Medlem
HAZARD17s avatar
Din kropp ser ju helt normal ut.
Citera
2015-08-23, 12:41
  #5
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Din kropp ser ju helt normal ut.

Jag instämmer. Gå inte och grubbla över sånt där, var glad att du inte är abnormt smal, eller fet, för den delen.
Citera
2015-08-23, 13:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jag antar du redan vet att vikten handlar om att äta en viss mängd kalorier varje dag. Vill du upp i vikt så äter du en liten mängd mer än kroppen behöver så att du går upp varje dag. Kanske du har bekymmer som gör dig omotiverad att äta mängden kalorier varje dag. Annars finns det egentligen inga bra tips. Du får lära dig genom kunskap att äta rätt helt enkelt. Att laga mat som innehåller en viss mängd kalorier så när du räknar ihop maten du ätit under dagen så ska du hamna på runt 300-1000 kalorier i överskott. Först då kommer viktminskningen visa sig över tid.

Tipset om att ersätta en mjölk med en annan är bara små tips man kan använda om man har gjort det som jag skrev ovan. Att tro att sådana små justeringar skulle hjälpa är bra naivt, men de kan plussa på några hundra kalorier. Det är bra tips, men då ska man ha bra mat som grund.
Självklart att jag läst diverse artiklar och grejer om vad du tar upp. Saken är den att jag har ett överintag på ca 600-700 kalorier per dag. Dock så ändras fortfarande inget. Det är precis som att kroppen inte tar upp något extra. Ville bara poängtera att jag även använder mig av dessa små tips utöver det så äter jag 3-4 ggr per dag och klämmer in ett mellanmål mellan varje måltid! Tackar för svaret!
Citera
2015-08-23, 13:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAZARD17
Din kropp ser ju helt normal ut.

Jag tycker faktiskt inte det, eftersom jag har haft samma kropp sen jag var 14-15 år.
Jag vill gärna gå upp och nå 75kg.
Är hellre lite småfet än tanig som en tändsticka!
Tack för självförtroende boosten dock!
Citera
2015-08-23, 13:26
  #8
Medlem
HAZARD17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klockansju
Jag tycker faktiskt inte det, eftersom jag har haft samma kropp sen jag var 14-15 år.
Jag vill gärna gå upp och nå 75kg.
Är hellre lite småfet än tanig som en tändsticka!
Tack för självförtroende boosten dock!
Du är oroad för att du inte har blivit större sedan du var 14-15 år, men det kan inte vara så då att du var väldigt stor som 14-15 åring?
Citera
2015-08-23, 13:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockansju
Självklart att jag läst diverse artiklar och grejer om vad du tar upp. Saken är den att jag har ett överintag på ca 600-700 kalorier per dag. Dock så ändras fortfarande inget. Det är precis som att kroppen inte tar upp något extra. Ville bara poängtera att jag även använder mig av dessa små tips utöver det så äter jag 3-4 ggr per dag och klämmer in ett mellanmål mellan varje måltid! Tackar för svaret!

Om du äter 500-600 kalorier mer än vad kroppen gör av med så kommer du att gå upp i vikt. Så är det om du inte har något typ av medicinska problem. Kan det vara så att du är en stolt ägare av en binnikemask? Börja träna och ät på! För övrigt så ser du inte det minsta konstig ut.
Citera
2015-08-23, 16:07
  #10
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klockansju
- hade en period förra året där jag åt som en häst, tog gainer och tränade regelbundet. Då visade vågen 72kg upp ifrån 64kg.
Trodde jag åtminstone skulle få behålla en liten del. Men ca en vecka efter detta så stod vågen återigen på 64kg!
Om du verkligen tappade åtta kilo på en vecka kanske du ska snacka med en läkare.

Din kropp ser för övrigt, som redan påpekats, inte konstig ut på något sätt.
Citera
2015-08-23, 17:37
  #11
Medlem
Som övriga talare vill jag påpeka att din kropp är inte konstig på något sätt. Men det är en sak jag undrar över

Citat:
Då visade vågen 72kg upp ifrån 64kg.
Trodde jag åtminstone skulle få behålla en liten del. Men ca en vecka efter detta så stod vågen återigen på 64kg!
Jag använder mig av de vanliga tipsen, dricker fet mjölk, äter fet mat. Äter ägg, pasta och ris i mängder.
Dock så vägrar vågen visa nån viktökning!

Du tror inte det är något fel på din våg? Jag tror det.
Citera
2015-08-23, 17:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klockansju
Självklart att jag läst diverse artiklar och grejer om vad du tar upp. Saken är den att jag har ett överintag på ca 600-700 kalorier per dag. Dock så ändras fortfarande inget. Det är precis som att kroppen inte tar upp något extra. Ville bara poängtera att jag även använder mig av dessa små tips utöver det så äter jag 3-4 ggr per dag och klämmer in ett mellanmål mellan varje måltid! Tackar för svaret!

Det är bra att du har lite koll på sådana saker.
Som ovan skrev så ligger du inte på 600-700 i överskott om du inte går upp i vikt. Så du får öka kalorierna med ca 500-1000 om dagen och se hur mycket du ökat på 1-2 månader. Anledningen att jag skriver 500-1000 kalorier om dagen är för att du inte behöver köra på något strikt, utan lägga dig där ungefär de flesta dagar. Vissa dagar kan du ju ligga lägre om du känner för det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback