Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-23, 00:27
  #1
Medlem
Ska göra en resa till hösten med familjen i bil till Tyskland. Bad står på programmet!

Weissenhauserstrand, Tropical Island med flera bad har vi redan klarat av.
Vill ha tips på de där lite udda, eller annorlunda stället, de där som inte nämns i varje turistbroschyr.

Själv kan jag tipsa om Claudius Therme i Köln, fantastiskt bra!
Citera
2015-08-23, 03:44
  #2
Medlem
Tågluffade till neuschwanstein castle. Bara slottet är väl värt resan. Lokalborna var väldigt avslappnade och trevliga. En kilometer eller så finns det ett badhus med panoramafönster så du ser hela slottet med omgivning från poolen. Badhus med den utsikten är lätträknade.
Citera
2015-10-11, 00:35
  #3
Medlem
Hansedom i Stralsund, någon som har provat? Bastuavdelningen ser grymt fin ut.
Citera
2015-11-03, 15:25
  #4
Medlem
Föreslår Tropical Island, c:a 70 km söder om Berlin i orten Brand. Ett helt badlandskap inomhus som lär vara tio gånger större än Globen inuti.
Bad med alputsikt, liknade det som nyss omtalades är Alpenbad i Pfronten i Bayern nära Fussen.
Citera
2016-10-26, 11:33
  #5
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
Föreslår Tropical Island, c:a 70 km söder om Berlin i orten Brand. Ett helt badlandskap inomhus som lär vara tio gånger större än Globen inuti.
Bad med alputsikt, liknade det som nyss omtalades är Alpenbad i Pfronten i Bayern nära Fussen.
Ja, TI har ju redan nämnts i tråden men jag vill komplettera med följande: Snåla inte på biljetter till Saunalandschaft. Man blir otroligt frusen inne på Tropical Island efter ett tag. Även om en varmluftsfläkt sätts igång regelbundet så blir man kall av att gå omkring blöt hela tiden. Alltså skönt att krypa in i bastun.

Förresten, någon som har provat att sova över därinne? Tält eller Bungalow etc?
Citera
2017-05-14, 18:01
  #6
Medlem
Knutspetts avatar
Jag har provat Fördeland Therme utanför Flensburg, Thermen am Europa-Center i Berlin, Badehaus i Nordhausen och Kristallbad i Bad Klosterlausnitz, samt ett par i Österrike. Alla badhus / SPA / relax / termiska bad eller vad man nu kallar dem är bra mycket bättre än vad vi har i Sverige. Bäst gillar jag Kristallbad. De har "Die Natronbecken" En bassäng med ett vatten som har en syra-bas ballans som är helt underbar att ligga och koppla av i, länge. Jag saknar badhus som tyskarnas här i Sverige. De finns inga alls. Våra SPA är hutlöst dyra och inte alls så omfattande och kräver oftast att man tar ett paket med mat och massage för dyra pengar, eller kanske till och med övernattningar, när man enbart vill bada och basta i lugna och fräscha badavdelningar, till humana priser.

På samtliga tyska anläggningar jag varit på är inte badkläder tillåtna. Alla går runt nakna. Kommer du i badkläder och inte tar av dem, blir du avvisad. Ovant i början för en svensk att vara nud men blir helt naturligt efter ett tag. Män och kvinnor, unga som gamla, alla är nakna som naturligaste sak i världen. Man simmar, flyter omkring i salta poler, bubblar, bastar, går runt eller kopplar av i en liggstol naken. Det är så avkopplande och avslappande stämning med detta att det inte förstås för än det upplevts. Fördelen är också att man aldrig har några klibbiga våta kalla åtsittande badkläder på sig. Jätteskönt. Jag har varit där på sommarhalvåret och då är uteträdgården öppen där man kan sola och bada i utepoler eller sitta i bastustugor med olika dofter.

Den främsta regeln de har är att man alltid måste sitta på en handduk i bastun och helst även ha fötterna på en handduk och inte direkt på laven. Därför är det också mycket fräscht i deras bastur. Det är också mycket god ordning och inget stök som oftast på svenska badhus. De som inte tar av sig badbyxor av religösa orsaker slipper man ju helt, lika så de som badar med kläder på av samma orsak, eller de äckliga typer som har underkläderna på sig under badkläderna. Mat och alkohol serveras i anslutning till badet, men inget urspårat festande för det. Bara trevlig stämning. Dricksvatten tjänar de pengar på så det finns inte fritt i tillbringare eller drickkranar. Att ta med eget vatten och ha i skåpet rekommenderas.
__________________
Senast redigerad av Knutspett 2017-05-14 kl. 18:11.
Citera
2017-05-24, 10:47
  #7
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crimson Sky
Ska göra en resa till hösten med familjen i bil till Tyskland. Bad står på programmet!

Weissenhauserstrand, Tropical Island med flera bad har vi redan klarat av.
Vill ha tips på de där lite udda, eller annorlunda stället, de där som inte nämns i varje turistbroschyr.

Själv kan jag tipsa om Claudius Therme i Köln, fantastiskt bra!

Jag var på Weissenhauserstrand förra året. Väldigt kul för barnen. De har en gul turborutschkana som går väldigt snabbt, försök inte att bromsa farten med händerna bara för du gör dig illa. (det gjorde jag) Har också badat i simhallen i Sellin på Rugen. Tänk på att det inte finns separata omklädningsrum för herrar/damer i Tyskland, bara hytter där man byter om.

Weissenhauserstrand är ett mycket bra semesterkomplex några mil söder om Puttgarden, alltså en dagsresa från södra Sverige.

Weissenhauserstrand har fina stränder, men semesterlägenheterna känns lite väl mycket instängd grå öststatsbunker för en svensk som är van att bo i röda stugor med vita knutar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2611131

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback