Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-22, 19:47
  #1
Medlem
Brukar göra Bak Kwa https://www.google.se/webhp?sourceid...-8#q=bak%20kwa men eftersom jag nu går på diet och Bak Kwa innehåller väldigt mycket socker tänkte jag om man kunde prova något annat torkat kött som är mer kalorisnålt. Någon som har något bra recept? Gärna som är kaloriberäknat. Visst kan man kanske testa göra Bak Kwa utan allt socker men problemet är att beräkna kalorierna då man det är svårt att räkna bort fettet som torkar bort när man torkar köttet.

Så någon som har tips på recept med torkat kött som har lite kalorier, högt protein och är färdigberäknat vad det gäller kalorier (per 100g)?
Citera
2015-08-22, 19:55
  #2
Avstängd
Kan torkat renkött vara något för dig?
Citera
2015-08-23, 18:58
  #3
Medlem
Svampifittans avatar
Dryrubb på chilli,svartpeppar,kummin,vitlök och en fet bit fransyska som du cuttar tunt MED FIBRERNA INTE EMOT! slänger allt i en bunke som du låter stå framme över natten. Ställ ugnen på 50-80C och ugnluckan på glänt så fukten kan smita. Låt stå 5-8/H klart! Kaloriberäkningar får du göra själv.

MAGERTMAGERTMAGERT kött är det som gäller, marmorerad biff blir härsken efter några dagar, framförallt nu i rötmånaden.
Citera
2015-08-23, 19:35
  #4
Medlem
HaveFuns avatar
kyckling är det magraste du kan äta i stort sett, jag undrar vilka marginaler vi jobbar med om du börjar skära ned på köttet?
Citera
2015-08-23, 20:34
  #5
Medlem
General.Maximus.s avatar
Försvinner verkligen fettet när man torkar kött?
Citera
2015-08-23, 23:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
kyckling är det magraste du kan äta i stort sett, jag undrar vilka marginaler vi jobbar med om du börjar skära ned på köttet?

När man torkar kött tillsätter man ofta socker och andra "kryddor" för att det ska vara ätbart. Mao behöver inte köttet i sig vara kalorisnålt utan det är slutprodukten.

Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Försvinner verkligen fettet när man torkar kött?

Det smälter och separerar sig från produkten man ska äta, som när man steker bacon och det mesta av fettet hamnar i pannan. Därav det blir torkat/torrt
Citera
2015-08-24, 00:18
  #7
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Det smälter och separerar sig från produkten man ska äta, som när man steker bacon och det mesta av fettet hamnar i pannan. Därav det blir torkat/torrt

De gånger jag torkat kött har det legat i ugnen i flera timmar på låg värme så jag tror inte att värmen har gjort att fettet försvunnit då iaf. Vattnet i köttet ryker å andra sidan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback