Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-22, 04:26
  #1
Avstängd
JÅ som Sveriges nästa statsminister är oundvikligt. De kommer att ha stort inflytande.

Ta mig inte fel, SD har en viss kompetens också, men tyvärr också en stor inkompetens.

Andra partier har också inkompetens som inneburit dålig integration, FAS3 och för folkpartiets del sämre skolresultat.

Nu tänkte jag att vi skulle skjuta alla andra partier åt sidan, och det som SD gör rätt, och fokusera på vad konsekvenserna av SDs mindre begåvade politik kommer få för konsekvenser.

Vi passar på att proaktivt erkänna och hantera dessa brister istället för att dra en 7-klöver och sluta upp som en 8-klöver där Direktdemokraterna blir det enda möjliga vettiga partiet kvar. Detta vill jag aktivt kämpa emot.

Okej. Så mina farhågor kommer från de fullständiga nötter man sett hos SD, ex. EU kandidat som inte kan redogöra för konsekvenser av förd politik (texbook exempel) eller kan grundläggande EU regler och lagar. Jag vet inte vad konsekvenserna av att ha en sådan regerande politiker innebär, men mitt förtroende är låg. Alla partier har sina nötter, SD har många av dem.

Vad kommer att bli konsekvenserna av SDs inkompetens och idioti? (Borträknat de dem gör bra, de kommer inte göra allt rätt). Var specifika. Hela tråden och topic handlar om specifika saker. Specificera er (sakfrågor och exakta konsekvenser av dåligt förd politik).
Citera
2015-08-22, 04:34
  #2
Medlem
Flytande_argots avatar
Även om SD skulle dubbla sina mandat i nästa val (som är jävligt långt borta) så skulle de landa på 26%. Och eftersom de gjort det solklart att de står utanför all blockpolitik med sitt snack om sjuklövern så kommer de inte att få något direkt inflytande alls.
Citera
2015-08-22, 05:23
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Även om SD skulle dubbla sina mandat i nästa val (som är jävligt långt borta) så skulle de landa på 26%. Och eftersom de gjort det solklart att de står utanför all blockpolitik med sitt snack om sjuklövern så kommer de inte att få något direkt inflytande alls.

Du har en poäng. Skulle kanske inte kalla det här inkompetens, men det lär ju få dåliga konsekvenser för svensk politik? De tenderar att gå M före S sida, så indirekt blir en del av Ms dåliga beslut SDs dåliga beslut.
Citera
2015-08-22, 08:57
  #4
Medlem
borrizs avatar
Jag gillar inte ett parti som består av potentiella femtekolonnare. Men om rätt skall vara rätt, så måste jag medge att jag inte tror att bristande kompetens har någon praktisk betydelse i dagens politiska landskap (det är trots allt därför man anställer sakkunniga). Se bara på Miljöpartiets ministrar, där vår vice statsminister gett inkompetensen ett ansikte.
__________________
Senast redigerad av borriz 2015-08-22 kl. 09:01.
Citera
2015-08-22, 09:34
  #5
Medlem
Gällande kompetens så kan det aldrig bli värre än det är just nu.

Sverige är en stat som agerar feministisk/marxistiskt i alla frågor, utan undantag. Sverige är en stat som har "känslor" och "tyckande" som främsta rättesnöre. Sverige är en stat som förnekar statistik och fakta.

Den som har fakta och sanningen på sin sida kommer helt automatiskt att överleva. Det är politisk darwinism.
Citera
2015-08-22, 10:50
  #6
Medlem
Mr.Swedens avatar
Vad menar trådskaparen med kompetens?

Sakkunskap är något man kan köpa och som finns att tillgå för det bärande partiet i vårt system. Typ hur många skolbarn i åldrarna 7 - 11 år har vi om tre år. Men det är ointressant.
Det är idéer och visioner som styr politiken och som attraherar väljare. Och i den disciplinen tycks SD nu vara det mest kompetenta partiet.
Sedan kan det också vara så att ett nytt parti utan historiska låsningar har lättare att tänka nytt och på det sättet äga större kompetens. Rulltrappekampanjen visar t ex stor kompetens inom kommunikation och marknadsföring.
Till sist ska vi inte bortse från att det hinner ansluta många begåvade krafter i god tid före nästa val. Demoniseringen är bruten, anden ur flaskan.
__________________
Senast redigerad av Mr.Sweden 2015-08-22 kl. 10:53.
Citera
2015-08-22, 11:43
  #7
Medlem
Mona Sahlin har tex 2 års gymnasieutbildning. Jag vägrar att acceptera att gymnasie-elever bestämmer Sveriges framtid.

Vem vill ha 50.000 analfabeter till Sverige...Varje år!!


Socialdemokraterna och moderaterna vill det.. regeringsbärande partier vill ödelägga landet Sverige.

Det IRREVERSIBLA sociala experimentet som Sverige ägnar sig åt - får konsekvenser.

Jag kan tänka mig en framtid - där man INTE får sin bruttolön....eftersom STATEN tvingar alla att betala för neger/arab närvaro.

Sverige om 20 år är ett skitland. Allt som vanliga personer betalat i skatt är till för att avskaffa personen som betalar skatt.

Det kommer förmodligen att bli väldigt våldsamt också. Negrar och Araber i Sverige=krig.
__________________
Senast redigerad av Krutoman 2015-08-22 kl. 11:54.
Citera
2015-08-22, 13:33
  #8
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Jag önskar att de kom till makten och får då chansen att göra bort sig helt. Något mer omoget gäng får man ju leta efter.
Citera
2015-08-22, 13:34
  #9
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktdemokraterna
Vad kommer att bli konsekvenserna av SDs inkompetens och idioti? (Borträknat de dem gör bra, de kommer inte göra allt rätt). Var specifika. Hela tråden och topic handlar om specifika saker. Specificera er (sakfrågor och exakta konsekvenser av dåligt förd politik).
Det hemska är att vi inte vet det, och därför kan ju precis vad som helst hända inkl förintelseläger.

SD presenterar ju inte vad de vill göra: https://sd.se/var-politik/var-politik-a-till-o/
De skriver inte ett ord om asyl eller flyktingar.
Under invandring skriver de bara lite kort om arbetskraftsinvandring
(som de kan acceptera i liten skala).
Men invandringen var ju deras viktigaste fråga?
Ändå yppar de inte ens vad de vill göra och någon plan har de inte heller.
Finns det då en inofficiell plan, som de av PK-skäl inte kan gå ut med ("ännu"). Vi vet ju att det finns massor med ex-nazister inom SD. Många personer som inte skulle vara främmande för våldsamma metoder för att få ut "packet" (diverse - rasistiskt motiverade - oönskade folkgrupper, främst romer och "MENA"-folk).

Det är ju för fan skamligt och skrattretande att man kan rösta på detta parti om man gör det pga den fråga som de är helt oförmögna att beskriva eller ge konkreta förslag om! Att SD är fullt med pajaser och idioter det har vi vetat länge, nyheten är att runt 20% av svenskarna är lika korkade, och det är så klart en stor besvikelse.
Citera
2015-08-22, 13:49
  #10
Medlem
Erk Swedes avatar
Sd är väl det partiet som är absolut tydligast på att förklara vad man vill,förstår man inte så enkla saker som SD,s partiprogram är man helt sonika lengräddad eller vill inte förstå.

Kompetens? blir rätt så kul när något tas upp mot SD och så har vi dagens regering..
Doktor Åsa Romson imponerar stort jämfört med tex Mona Sahlin med sin gymnasieskola..
Tänk på att Gunnar Sträng var statarbarn...
Är egentligen inte så viktigt med spetskompetens för politiker för det får dom hjälp med.
utrikespolitiker bör vara duktiga på språk ,men ändå använda tolkhjälp så mycket som möjligt,eljest så är allmänbildning det som är viktigast för politiker ,och där fallerar också de flesta.
Citera
2015-08-22, 13:50
  #11
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jag önskar att de kom till makten och får då chansen att göra bort sig helt. Något mer omoget gäng får man ju leta efter.
Få se nu vilken partiledare har suttit längst?
Citera
2015-08-22, 14:12
  #12
Medlem
Jag tror många, eller egentligen de flesta, har en övertro på politikernas roll i hur man driver landet Sverige. Eller för den delen även kommunalpolitiskt. Det är i mångt och mycket tjänstemännen i bla regeringskansliet som är de som tar fram beslutsunderlagen och gör utredningar. Dessa tjänstemän ska göra vad politikerna ber dem att göra så dom är styrda av politikerna. Det givetvis en stor betydelse på vilken regering vi har vad dessa tjänstemän kommer fram till. Så det är självklart viktigt vilken politik den valda regeringen vill föra. Men som sagt, regeringen ger tjänstemännen i uppdrag att ta fram underlag och sedan klubbar politikerna igenom dessa.

Vad gör då politikerna. Ja i en demokrati måste vi ha dessa ansikten som vi vid val kan ta ställning till. Men vem tror att det är Magdalena Andersson som sitter och tar fram statsbudgeten. Hon ska bara i stora drag berätta åt folket hur budgeten ser ut. Jag skulle vilja kalla politikerna mer för pedagoger som på ett enkelt sätt ska förklara den förda politiken. Så det viktiga för en politiker är inte att vara kunnig i detaljer utan det viktiga är att kunna förmedla detta.

Detta inlägg är bara en grov förenkling av hur beslutsgången ser ut. Givetvis är det viktigt vilken ideologi regeringen företräder men dom tar fruktansvärt mycket hjälp av sina tjänstemän, både av regeringens men också kunniga inom partiet.

Det viktiga för en politiker är alltså att förmedla vilken politik man vill ha och sedan tillsätta tjänstemän som kan genomföra detta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback