Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-20, 22:22
  #1
Medlem
Tjenare, Har utrustning som är kopplade via ethernet till en switch i en lokal som ligger 20 mil från där jag bor. Så om något händer så är det drygt att åka dit för att re-bota och åka hem. Så det jag undrar är om jag kan koppla nån GSM utrustning eller någonting till switchen så att jag kan skriva till exempel 192.102.4.69 i min webbläsare och därifrån styra utrustningen. Någon som fattar vad jag menar? :P
Citera
2015-08-20, 22:38
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Tjenare, Har utrustning som är kopplade via ethernet till en switch i en lokal som ligger 20 mil från där jag bor. Så om något händer så är det drygt att åka dit för att re-bota och åka hem. Så det jag undrar är om jag kan koppla nån GSM utrustning eller någonting till switchen så att jag kan skriva till exempel 192.102.4.69 i min webbläsare och därifrån styra utrustningen. Någon som fattar vad jag menar? :P

Varför inte byta ut switchen mot nåt som inte hänger sig och är managerbar? Garanterar att det blir billigare än en gsm-lösning. mikrotik CSR125 borde passa bra. Definitivt overkill dock. du kan tillkommer ansluta en 3/4G Dongle till den som fallback.

Men visst, om du vill göra på ditt sätt så klarar de flesta 3/4G burkar av det. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3136892 Kan nog vara nåt.. Tänk bara på att många abonnemang inte tillåter inkommande sessioner.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2015-08-20 kl. 22:43.
Citera
2015-08-20, 22:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Varför inte byta ut switchen mot nåt som inte hänger sig och är managerbar? Garanterar att det blir billigare än en gsm-lösning. mikrotik CSR125 borde passa bra. Definitivt overkill dock.

Fungerar det att ansluta till den från ett helt annat nätverk då? För vill ju kunna ansluta till switchen och sen därifrån kunna gå till olika IP-enheter. Och ändra inställningar.
Citera
2015-08-20, 22:46
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Fungerar det att ansluta till den från ett helt annat nätverk då? För vill ju kunna ansluta till switchen och sen därifrån kunna gå till olika IP-enheter. Och ändra inställningar.

Ja. Självklart. Allt du vill göra är ju liksom bara *gäsp* i verkliga livet.

Men seriöst.. En switch som "hönger sig"? Byt ut den. Inga switchar skall hänga sig oavsett prisklass, då är det nåt fel på dem.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2015-08-20 kl. 22:49.
Citera
2015-08-20, 23:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja. Självklart. Allt du vill göra är ju liksom bara *gäsp* i verkliga livet.

Men seriöst.. En switch som "hönger sig"? Byt ut den. Inga switchar skall hänga sig oavsett prisklass, då är det nåt fel på dem.

Sant. Switchen hänger sig inte den fungerar bra. Det är en Netgear ProSafe GS748Tv5, det är utrustningen som är kopplad till den som blir överhettade ibland och då stänger dom av sig och jag måste åka dit och skriva enhetens ip adress i webbläsaren och sen klicka mig fram till re-bot. Det är det jag vill göra hemifrån.
__________________
Senast redigerad av BrutalSten 2015-08-20 kl. 23:05.
Citera
2015-08-21, 07:12
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Sant. Switchen hänger sig inte den fungerar bra. Det är en Netgear ProSafe GS748Tv5, det är utrustningen som är kopplad till den som blir överhettade ibland och då stänger dom av sig och jag måste åka dit och skriva enhetens ip adress i webbläsaren och sen klicka mig fram till re-bot. Det är det jag vill göra hemifrån.

Men, om du har internetförbindelse dit, ställ bara dit en vpn-terminator. Varför krångla med 3/4G?
Citera
2015-08-21, 12:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Sant. Switchen hänger sig inte den fungerar bra. Det är en Netgear ProSafe GS748Tv5, det är utrustningen som är kopplad till den som blir överhettade ibland och då stänger dom av sig och jag måste åka dit och skriva enhetens ip adress i webbläsaren och sen klicka mig fram till re-bot. Det är det jag vill göra hemifrån.

Jag gissar att du menar att du skickar ett WOL-paket från switchen till utrustningen som ska startas?

Vill du kunna göra det hemifrån så får du se till att switchens webb-server kan svara på en publik adress som du har koll på:
  • Har switchen redan en publik ip-adress så kolla att den också har rätt gateway inställd (och att ingen brandvägg hindrar anslutning).
  • Sitter den bakom NAT och nåt som liknar en hemma-router, så kan du använda "port-forward" på samma sätt som för andra hemma-servrar.
  • Tänk på att säkerheten i "firmware-servar" kan/brukar vara löjligt låg, så at du inte drabbas av något "oväntat besök". Kanske behöver du istället en lokal (hos switchen) klient-server som du kan ansluta via RDP eller något annat fjärskrivbord (X+ssh, VNC m.fl)
  • Glöm inte att spara "startup-config" om du ändrat något.
Citera
2015-08-21, 19:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag gissar att du menar att du skickar ett WOL-paket från switchen till utrustningen som ska startas?

Vill du kunna göra det hemifrån så får du se till att switchens webb-server kan svara på en publik adress som du har koll på:
  • Har switchen redan en publik ip-adress så kolla att den också har rätt gateway inställd (och att ingen brandvägg hindrar anslutning).
  • Sitter den bakom NAT och nåt som liknar en hemma-router, så kan du använda "port-forward" på samma sätt som för andra hemma-servrar.
  • Tänk på att säkerheten i "firmware-servar" kan/brukar vara löjligt låg, så at du inte drabbas av något "oväntat besök". Kanske behöver du istället en lokal (hos switchen) klient-server som du kan ansluta via RDP eller något annat fjärskrivbord (X+ssh, VNC m.fl)
  • Glöm inte att spara "startup-config" om du ändrat något.


Fattade inte mycket av det du skrev trodde att jag skulle kunna lösa det lite enkelt, inser nu att jag får ringa någon IT nörd som löser mitt problem.
Citera
2015-08-21, 22:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Men, om du har internetförbindelse dit, ställ bara dit en vpn-terminator. Varför krångla med 3/4G?

Är det ett program eller är det hårdvara?
Citera
2015-08-22, 01:57
  #10
Medlem
Släng på en timer som stänger den 1 minut varje dygn, hade det på en gammal kass prosafe router länge innan jag orka byta ut den. Funka kalas bra
Citera
2015-08-22, 11:08
  #11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
Är det ett program eller är det hårdvara?

Helt upp till dig. Det går att göra mjukvarumässigt om du har en pålitlig och lämplig maskin som server på fjärrsidan.

Själv skulle jag ställa dit en Routerboard 750GL (eller vilken routerOS-baserad maskin som helst) kostar en knapp femhundring. (du kan dock glömma att lyckas konfigurera den om du inte har lite koll på nätverk eller är villig att googla och experimentera, detta är icke en konsumenanpassad lösning)

Eller ännu hellre byta ut befintlig switch mot en eller två CRS125 för nån tusenlapp.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2015-08-22 kl. 11:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback