Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-23, 13:03
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Jag har heller inte presenterat en åsikt kring det. Sanalöst.

Ohh..det slutgiltiga argumentet, att hänga upp sig på ett stavfel, slut på argument kanske?
Citera
2015-08-23, 14:12
  #146
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Undrar om inte politikerna trots allt drar sig för att införa internet lagar som ge Sverige en särställning i likhet med Nord Korea, Kina och Iran.

Varför skulle de dra sig för det? Skillnaden är ju att 7-klövern kommer genomföra det med goda avsikter. De vet att de har rätt i absoluta termer. De känner till den universella och slutgiltiga sanningen, till skillnad från andra som bara tror sig ha rätt. De andra regimerna har ju fel eftersom de inte är som den svenska 7-klöverregimen. Därför måste de fördömas. Om man bara agerar i det universellt godas namn så är det aldrig fel med allt från censur till summariska avrättningar av misstänkta sverigedemokrater. Amen.
Citera
2015-08-23, 17:27
  #147
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kj66
Ohh..det slutgiltiga argumentet, att hänga upp sig på ett stavfel, slut på argument kanske?
Nej det slutgiltiga argumentet var att jag dels (1) uppgav att staten använder Handelsbanken för utbetalningar och (2) att du missuppfattat eller lögnaktigt påstått att jag haft en åsikt i frågan.
Citera
2015-08-23, 17:45
  #148
Medlem
Man kan knappast förvånas över att en svensk journalist har denna åsikt, mer skrämmande i så fall är väl att den delas av många medlemmar på Flashback.

Att bara åsikter som man är beredd att ställas ansvarig för bör uttryckas. För att att kunna säkerställa att så verkligen är fallet måste möjligheten finnas för de som vill ställa någon ansvarig att kunna göra det. Därför måste anonymitetskonceptet avskaffas.
Citera
2015-08-23, 20:09
  #149
Medlem
Citat:
Pressombudsmannen Ola Sigvardsson är bekymrad över att svenskar vänder sig till sajter som drivs av politiska motiv i stället för journalistiska ambitioner.
Hahaha! För det gör ju inte SR och SVT? Herregud.

Enda skillnaden är att större delen av svenska folket förstår att tex Fria Tider har en agenda, en ganska tydlig sådan, medan en mindre del har förstått att SR/SVT också har en agenda.

Ola Sigvardsson hoppade rakt upp på förstaplats på äckellistan. Han låter nästan lite hotfull - "om ni inte ser till att skärpa er så ska vi nog se till att skriva om reglerna hörönini". Alternativt extremt naiv, eller extremt korkad. Hoppas han snubblar ner för en trapp.

Det finns en handfull journalister på SVT/SR som jobbar för "journalistiska ambitioner", men SVT/SR som helhet och organisation gör det definitivt inte.

edit: och dom tar inte med aftonbladet och expressen som tydligen hade flest delningar, trots att båda dessa är öppet politiserade.
__________________
Senast redigerad av PurpleWhale 2015-08-23 kl. 20:14.
Citera
2015-08-23, 20:45
  #150
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Jag vet inte riktigt vad du menar: vem har givit dig yttrandefrihet - Gud eller vem?

Du kan välja vilken kosmisk instans du önskar. Du är i alla fall född fri. Om ingen stat existerar som kan förbjuda dig något, så är du helt fri att yttra dig. Staten ger dig alltså inte rätten utan kan bara inskränka den.

Yttrandefriheten är en rättighet; en idé som staten kan agera i enligt med, vilket är värdigt en demokrati, eller också inte agera i enlighet med. Staten kan inte diktera vad som är yttrandefrihet och den har inte gett oss den.
Citera
2015-08-23, 20:49
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Nej det slutgiltiga argumentet var att jag dels (1) uppgav att staten använder Handelsbanken för utbetalningar och (2) att du missuppfattat eller lögnaktigt påstått att jag haft en åsikt i frågan.

Var har jag haft en annan åsikt annan än att konstatera att du gör dig till åtlöje när du drar upp stavfel? Du får nog fan öva på läsförståelse och skilja på de olika användare du kastar oförskämdheter till, pajas!!
Citera
2015-08-24, 13:07
  #152
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Eh, han skriver på en högerextrem hatblogg. Thats it.

Irrelevant om något. Ha ha! Så kallade högerextrema bloggar ger mig matnyttig information, de upplyser, de varnar. Vad för skit skulle jag läsa om jag inte följde sk högerextrema bloggar? Ha ha! Vad dumma meningar som du kommer med. Ha ha!
Citera
2015-08-29, 14:01
  #153
Moderator
Siegfrids avatar
Frågan har nu nått finrummen. Tomas Gür skriver i en ledarkolumn i SvD och kritiserar Sigvardssons uttalande och syn på yttrandefrihet:


Citat:

Det PO säger här är både allvarligt och upprörande. En person som har Sigvardssons titel och uppdrag borde veta bättre än att beskriva yttrande- och tryckfriheten som något som vi medborgare har fått till sänks av politikerna som vore vi undersåtar eller livegna. En pressombudsman ska slåss med näbbar och klor för yttrande- och tryckfriheten, inte varna allmänheten för att om den läser fel saker på nätet, kan politikerna ta tillbaka dessa friheter.

Gür argumenterar för att yttrandefrihet för medborgaren tillhör naturrätten förutom att rätten också regleras i mängder med deklarationer och internationella överenskommelser.
Citat:
Det är vi medborgare som genom våra valda företrädare politikerna instiftat lagar som skyddar den universella och okränkbara mänskliga rättighet som yttrande- och tryckfriheten är. Vi har inte fått de rättigheterna av politikerna, utan fötts med dem, eller försetts med dem av vår Skapare, om man så vill.

Tankefiguren att rätten att yttra sig och skriva och publicera texter och ljud- och bildnyheter, skulle kunna inskränkas av politikerna därför att det finns sajter som sprider hatbudskap och propaganda, som medborgarna tar del av, tangerar det groteska.

Och var är yttrandefrihetens vanligast festtalare?

Citat:


Oroande är också att PO:s märkliga inställning till en grundsten i våra medborgerliga och mänskliga fri- och rättigheter inte har väckt större anstöt inom den publicistiska sfären. Jag hade förväntat mig större reaktioner än ett par strökommentarer. Håller Sigvardssons uppdragsgivare – Publicistklubben, Journalistförbundet, Tidningsutgivareföreningen och Sveriges Tidskrifter – med sin ombudsman om att det är politikerna som gett oss rätten att trycka och yttra oss?

Var finns enskilda journalister och författare, för att inte tala om beslutsfattare och lagstiftare? Är det för att PO tycker illa om hatsajter på nätet, som han kan komma undan med att ta så lätt på yttrande- och tryckfriheten?

Är det så här vi kommer att se våra rättigheter tas ifrån oss? Inte med en skräll. Knappt ens med en snyftning.
Thomas Gür

Thomas Gür har själv en lite ansträngd relation till dessa sajter. På sin öppna facebooksida har han bannlyst länkningar till alternativ media, den som gör så får inte längre kommentera.

Därför är det lite roligt att se en tidslinje över hur det gick till när Sigvardssons uttalande uppmärkssammades och hamnade SvD.

Sigvardssons uttalande kom den 19 augusti i SvT. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/fr...ramat-pa-natet Den ledde till en rad kommentarer på Twitter och bland annat i Mediakrigstråden här på Flashback.
Dagen efteråt finner jag att det är lämpligt att bryta ut diskussionen om Sigvardsson och lägga den som en separat tråd i Medier & Journalistik.
Dagen efteråt skriver Fria Tider en artikel där de försöker få Sigvardsson att kommentera sina uttalanden. Sigvardsson vill inte uttala sig utan hänvisar till semester. http://www.friatider.se/sigvardsson-...vara-pa-fragor
Mats Dagerlind publicerar en krönika på Avpixlat http://avpixlat.info/2015/08/21/en-p...et-maste-avga/

Artiklarna och tråden kommenteras intensivt på sociala medier. Nyheter Idags ansvarige utgivare Chang Frick frågar sig varför han räknas in bland "hatmedier" trots att Nyheter Idag är ansluten till det pressetiskta system som Sigvardsson administrerar.

Så går dagarna och till slut vaknar Thomas Gür och skriver en ledarartikeln.
Men vilka var det som drev frågan i en dryg vecka tills det kom till den punkt där det inte gick att tiga längre?
"Ett uttalande som gick spårlöst förbi huvudfåran av media" skriver Gür.
Den sidofåra som Gür annars vill trycka bort från sin egen verklighet har gjort sig påmind.

http://www.svd.se/pressombudsmannen-...aste/om/ledare

Jo precis de "hatsajter" som Gür inte vill låtsas om
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback