Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-20, 07:41
  #1
Avstängd
Något halvår sedan. Supporten "Mike" hos en populär västerländsk webhotell & e-postaktör började mitt i allt till min väns förvåning felsöka vännens problem gällande filbehörigheter på webhotellet genom att läsa vännens mail från DynDNS. Supporten har alltså tillgång till min väns mail.

"It says in the mail from dyndns that it can take a few minutes... have you tried https user_från_mailet.dyndns.org?". Inkompetent som "Mike" är anslöt han till polarens hemdator (dyndns) och försökte hjälpa till med den istället. Faceplant! "That is not directed to the webhost, this is a tibia gaming page" samtidigt som man kan se honom ladda om sidan flera gånger. IPn visar att Mike bor i indien och vill heta asdf123 på polarens privata tibiaserver.

Paffa ifrågasatte vi supportens behörighet till användarnas mail och särskilt varför den lästes, vi blev mycket agressivt bemötta. Polaren blev utstängd från både sin mail och webhotell med ett felmeddelande om abuse (support-rage) som repressalie. Bortkastade pengar. Sket i att ens kräva tillbaka inlogg. Inte värt.

Sedan dess har jag alltid undrat vilka de är som har tillgång till ens data som man lagrar på nätet. Då menar jag individer, vilka individer tittar på ens data?

Ta dropbox som exempel. Ni tror inte att skaparna tittade i just dina mappar och filer om du var en av de 10 första användarna? Eller att det fortsatte hända tills dess att dropbox började kryptera?

Även på google har det hänt http://gawker.com/5637234/gcreep-goo...spied-on-chats och inte omöjligt att det fortfarande händer.

Jag pratar nu inte om det Snowden avslöjat, att NSA anställda byter uppsnappade nakenbilder med varandra. Utan min fråga handlar om individer som har tillgång till kunders data.

Jag har en vän med en väldigt populär svensk bilduppladdningssajt som hobby. Han bläddrar ibland. Folk laddar upp nakenbilder. En annan vän som jobbade på en numera nedlagt stort svenskt community har berättat att de satt och läste folks konversationer för att roa sig. "Internal Privacy policy" var mer en formalitet ingen brydde sig om.

Min fundering är den att man vill vara användare av de riktigt populära tjänsterna så som gmail om man vill slippa att enskilda individer sitter och bläddrar bland ens grejer. (Massbevakning är en annan femma).

Är det så? Hur ser det ut på det där kontoret som man hyr sin lilla VPS eller epost ifrån? Där de bara har runt 100 kunder. Sitter de och bläddrar bland VPS skärmar och hårddiskar av ren nyfikenhet även när kundbasen blir stor? Tror ni inte att även någon tekniker på hotmail eller facebook tar sig en titt då och då? Jag tror det men känner mig trygg iochmed att jag inte delar allt och framförallt är i en enorm fiskstim. Men hur tänker ni kring snokare i mindre företag? Då är du inte en bland miljarden längre utan kanske en på hundra eller tusen.

Varför jag undrar hur det ser ut på de kontoren teknikmäsigt är för att ju enklare det är att snoka desto antagligare. Är man t ex databasadmin så är man ett kort kommando från att känna sig tuff. Är man filserveradmin för bifogade filer i en mailtjänst, ingen som kontrollerar en och pervo så rotar man nog.

Var är man safe? Folk rekomenderar mindre använda tjänster ibland och då utsätter man sig för den här risken.
__________________
Senast redigerad av Direktdemokraterna 2015-08-20 kl. 08:00.
Citera
2015-08-20, 08:12
  #2
Medlem
internetpolisens avatar
Jag har min mail (och domäner) på ett hotell (hostinger) och i början märkte jag att dom faktiskt var inne på mitt hotell-konto ett par gånger. Det syntes i loggen. När jag ifrågasatte så nekade dom, och spåren i loggen försvann blixtsnabbt.
Citera
2015-08-20, 10:52
  #3
Medlem
Hackebeilchens avatar
Jag skulle aldrig låta någon ha direkttillgång till viktiga personliga data. Man ska inte ens avslöja personliga saker i ett PM på Flashback, såvida det inte är krypterat med PGP.
Citera
2015-08-20, 19:58
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Jag skulle aldrig låta någon ha direkttillgång till viktiga personliga data.

Det är inte det jag menar. Det jag menar är att administratörer med tillgång till din data tar sig en titt då och då utan.

Har du drop box? Har du gmail/hotmail?

Särskilt counter-mail när de var nya, för inkommande e-post från okrypterade källr, när kunderna var en handfull. Dina mail finns liksom på en skärm i någons källare, driven av en eller två personer. Klart man kollar för att det är kul.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback