Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-21, 10:44
  #13
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Fries har jag alltid uppfattat som en ganska klipsk kille egentligen. Men visst, det ger hopp när även något som kan liknas vid Sveriges Drug Tzar har skådat ljuset.
Jo men för att vara klipsk borde han ju ta ett mer förutsättningslöst grepp om detta. Hade väl varit ok för några år sedan då det var business as usual att begränsa sig till att vilja utreda just kriminaliseringen av eget bruk. Tycker dock tiden för det har passerat med råge. Hela politiken måste in under lupp och utredas förutsättningslöst. Det har ju blivit ett korthus som befinner sig i fritt fall med en skenande dödlighet och dagliga attentat på våra gator.
Citera
2015-08-21, 11:40
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Jo men för att vara klipsk borde han ju ta ett mer förutsättningslöst grepp om detta. Hade väl varit ok för några år sedan då det var business as usual att begränsa sig till att vilja utreda just kriminaliseringen av eget bruk. Tycker dock tiden för det har passerat med råge. Hela politiken måste in under lupp och utredas förutsättningslöst. Det har ju blivit ett korthus som befinner sig i fritt fall med en skenande dödlighet och dagliga attentat på våra gator.
Absolut, det säger jag inget om men samtidigt så är alla steg åt rätt håll bättre än inga alls.
Citera
2015-08-22, 15:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jag är lite nyfiken på hur det fungerar i praktiken. Säg att en person kliver in på vårdcentralen och säger att hen behöver hjälp för heroinmissbruk. Inte för att det händer speciellt ofta men ändå, hur bemöts en sån person? Blir socialstyrelsen inkopplad? Polis? Och hur skulle eventuell vård se ut? Metadon?

Har inte klivit in på vårdcentralen, däremot på det lokala lasarettet, där det i regel finns en tillnyktringsklinik samt en avgiftningsavdelning, där det finns olika möjlighet för nedtrappning. Skulle du kliva in och be om hjälp med ditt horsemissbruk på vårdcentralen skulle dom förmodligen bara remittera dig vidare till närmsta avgiftning.

Och nej, dom ringer knappast nån polis för att du kommer och vill ha hjälp med ditt missbruk, har då aldrig hänt mig och jag har vart i flertalet liknande situationer. De har snarare försökt uppmuntra mig att söka hjälp i form av behandlingar och liknande, aldrig vart nått snack om lagens långa arm.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback