Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-18, 18:21
  #1
Medlem
AstronomicEyess avatar
Haloj!

I snart tre år har jag spelat piano med både några av paltarna jag känner och med mig själv för det mesta. För ungefär ett halvår sedan vill jag minnas, köpte jag ett akustiskt piano. Riktigt skönt zimmerman, bästa året också. Just nu är jag så lat, pallar inte gå ner att se på datumet då den var tillverkad. Spelar ingen roll, för som titeln lyder vill jag ha en synth/ett el-piano.

Min spekulation kring hur jag föredrar det som
- *MÅSTE*Vägda tangenter! Jag gillar tunga tangenter - dock inte för tunga
- MIDI, det här ser jag halvt som ett måste, jag har redan ett litet MIDI-keyboard för MAC, men den har nästan blivit lite tråkig, monoton och t.o.m obehaglig med tanke på att jag spelar mycket på mitt vanliga akustiska piano här hemma. Jag kan inte växla mellan tunga och ''svaga''/lätta tangenter.
-Absolut måste det heller inte vara MIDI. Jag förstår det som att om (i flesta fall) man har ett MIDI-keyboard, kan man heller inte ha 'högtalare' på det. Men det finns ju undantag.

Det finns säkert mer funktioner och settings man kan utgå från. Men just nu är jag bara halv-kunnig när det kommer till piano. Ifall det finns en god själ där ute som kan hjälpa mig med att hitta en bra synth. Tackar jag vänligt för det!


Det pianot han spelar på är en Nord Stage EX. Kostar tyvärr för mycket helst runt 7000-10.000 kronor. Så ifall det finns en najs variant av ett liknande piano med tunga tangenter /after touch, vore det jävligt najs.


https://www.youtube.com/watch?v=tfkX5qmDS5c <----
(kolla vid 2:00)
__________________
Senast redigerad av AstronomicEyes 2015-08-18 kl. 18:36.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback