2015-08-17, 13:13
Medlem
Hej!

Jag fick precis reda på att jag kommer bli av med mitt jobb om sex månader. Och jag kommer bli mamma om ca sju månader. Min uppsägning har ingenting med graviditeten att göra eftersom dem känner inte ens till att jag är gravid. Min fråga är: Kan jag ta a-kassa OCH föräldrapenning samtidigt (= två inkomster) iochmed att i januari/februari kommer jag att bli av med mitt jobb OCH bli mamma. Eller måste jag välja antingen eller eller?

Tacksam för svar.

MVH kinesiskan.
Citera
2015-08-17, 13:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinesiskan
Hej!

Kan jag ta a-kassa OCH föräldrapenning samtidigt (= två inkomster) iochmed att i januari/februari kommer jag att bli av med mitt jobb OCH bli mamma.

Nej.

Föräldrapenning får man om man inte står till arbetsmarknadens förfogande.
ā-kassa får man om man står till arbetsmarknadens förfogande.
Citera
2015-08-17, 14:38
Medlem
frank_pes avatar
Om du inte fått något nytt jobb när föräldraledigheten är över så kan du ta ut din a-kassa då och bor du inte ihop med pappan så borde du kunna få bostadsbidrag om barnet är skrivet hos dig.
Citera
2015-08-17, 17:09
Medlem
Ratozs avatar
Enda gången jag kan tänka mig att man kan få detta är om man har varit mer än 100 % sysselsatt.

Om man t.ex. studerat (upp till 50 %) samtidigt som man arbetat 100 % får man fortsätta studera (med samma omfattning upp till 50 %) och ändå uppbära a-kassa på 100 %. Om man mot förmodan befinner sig i en sådan situation kanske reglerna också tillåter att man tar föräldrarledigt från studierna på 50 % och ändå tar ut a-kassa på 100 %. Men jag är tveksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in