Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-17, 11:41
  #1
Medlem
Hej!
Har Telia Fiber med Telia som ISP, 100/100.
Jag kopplar en helt ny, rakt ur lådan, AirPort Extreme (AC-versionen) till det röda uttaget på fiberboxen, till WAN.
Allt går igång och jag får Grön diod och fin-fin hastighet med trådlöst.

Ungefär 5-10 minuter senare (inte alltid konsekvent hur långa tid det tar, men däromkring) tappar jag uppkopplingen till internet.
Jag får fortfarande grön diod och allt ser bra ut Airport-vertyget, utom just Internet som inte är nåbart.

Telia har inga fel på sin lina och allt funkar fint med kabel rakt in i datorn.
Hade en likadan Extreme men den fick samma problem, trodde det var hårdvara så den gamla byttes mot en ny. Dock samma fel.

Känns som någon form av IP-konflikt?
Routern är satt på DHCP och inga varningar kommer i AirPort-verktyg.

Några tips på vad som kan vara fel?
Tack!
Citera
2015-08-17, 13:44
  #2
Medlem
Har haft liknande problem. Samtliga gånger har det för mig berott på fel på någon nätverkskabel. Har switchar och ytterligare en airport inkopplad.
Citera
2015-08-17, 18:17
  #3
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladda
Hej!
Har Telia Fiber med Telia som ISP, 100/100.
Jag kopplar en helt ny, rakt ur lådan, AirPort Extreme (AC-versionen) till det röda uttaget på fiberboxen, till WAN.
Allt går igång och jag får Grön diod och fin-fin hastighet med trådlöst.

Ungefär 5-10 minuter senare (inte alltid konsekvent hur långa tid det tar, men däromkring) tappar jag uppkopplingen till internet.
Jag får fortfarande grön diod och allt ser bra ut Airport-vertyget, utom just Internet som inte är nåbart.

Telia har inga fel på sin lina och allt funkar fint med kabel rakt in i datorn.
Hade en likadan Extreme men den fick samma problem, trodde det var hårdvara så den gamla byttes mot en ny. Dock samma fel.

Känns som någon form av IP-konflikt?
Routern är satt på DHCP och inga varningar kommer i AirPort-verktyg.

Några tips på vad som kan vara fel?
Tack!

Om det har varit samma fel med två olika AE så slår det mig att det kanske är något problem med din dator? Har du någon mer trådlös enhet (telefon, Padda), funkar det från dom när det inte funkar från datorn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback