Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-16, 20:12
  #1
Medlem
frankie16s avatar
Jag skulle behöva en apparat som kan göra om en HDMI-signal (från en dator eller DVD-spelare eller liknande) till WIFI och via någon app göra det möjligt att titta på materialet live på en android eller iphone. Någon som känner till något sådant för en rimlig kostnad?
Tack på förhand.
Citera
2015-08-16, 20:21
  #2
Medlem
noobz1337s avatar
Låter som att du letar efter en media server,finns gratis att ladda ner.

mvh
Citera
2015-08-16, 20:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Jag skulle behöva en apparat som kan göra om en HDMI-signal (från en dator eller DVD-spelare eller liknande) till WIFI och via någon app göra det möjligt att titta på materialet live på en android eller iphone. Någon som känner till något sådant för en rimlig kostnad?
Tack på förhand.

Varför vill du gå omvägen via HDMI om du har wifi? Som noobz1337 säger. Finns mediaservers som kan streama över Wifi.
Citera
2015-08-16, 21:50
  #4
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Varför vill du gå omvägen via HDMI om du har wifi? Som noobz1337 säger. Finns mediaservers som kan streama över Wifi.


Så man skulle kunna koppla HDMI in i den och kunna titta på materialet på en telefon via någon app?
Citera
2015-08-16, 22:00
  #5
Medlem
DennisOlofs avatar
frankie16, du kan köra program som fixar detta på din dator, laptop och liknande, sedan kör du t.ex. VLC på din android telefon och streamar materialet från din dator till din telefon. Att det går över WIFI är ointressant för programmen du kör, bara du har ett LAN som prylarna är anslutna till. Att trafiken går över switchar, routers, WIFI osv bryr sig inte programmen om.

Eller så finns det hårdvara du kan köpa för detta, t.ex. portabla hårddiskar som kan agera NAS som du dessutom kan ha med dig, krävs inte ens en dator. Här kan du se vad jag menar.

http://www.tomshardware.com/reviews/...ives,3649.html

Sedan om din telefon har MHL, eller SlimPort så kan du med en lite adapter som du kopplar till telefonen och sedan en HDMI kabel, visa det du har i telefonen direkt på en HDTV.

Notera dock att dom flesta telefoner garanterat bara stödjer FAT och FAT32 för MicroSD kort, så filer större än 4.2Gb funkar inte. Om du inte rootar och lägger in grejer då funkar det. Annars funkar det om prylarna ligger på en portabel wireless drive, då är det den som sköter filsystemet och telefonen tar emot grejerna över wifi. Eller om du bara kör i ditt eget LAN hemma.
Citera
2015-08-16, 22:23
  #6
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
frankie16, du kan köra program som fixar detta på din dator, laptop och liknande, sedan kör du t.ex. VLC på din android telefon och streamar materialet från din dator till din telefon. Att det går över WIFI är ointressant för programmen du kör, bara du har ett LAN som prylarna är anslutna till. Att trafiken går över switchar, routers, WIFI osv bryr sig inte programmen om.

Eller så finns det hårdvara du kan köpa för detta, t.ex. portabla hårddiskar som kan agera NAS som du dessutom kan ha med dig, krävs inte ens en dator. Här kan du se vad jag menar.

http://www.tomshardware.com/reviews/...ives,3649.html

Sedan om din telefon har MHL, eller SlimPort så kan du med en lite adapter som du kopplar till telefonen och sedan en HDMI kabel, visa det du har i telefonen direkt på en HDTV.

Notera dock att dom flesta telefoner garanterat bara stödjer FAT och FAT32 för MicroSD kort, så filer större än 4.2Gb funkar inte. Om du inte rootar och lägger in grejer då funkar det. Annars funkar det om prylarna ligger på en portabel wireless drive, då är det den som sköter filsystemet och telefonen tar emot grejerna över wifi. Eller om du bara kör i ditt eget LAN hemma.

Tack. En strålande genomgång. Men, tänk att jag skulle vilja göra det här från till exempel en videokamera som har hdmi-ut. Jag skulle alltså vilja streama innehållet trådlöst via tillexempel WIFI för att kunna titta på det på en telefon. Finns det någon bra hårdvara för det?
Citera
2015-08-17, 00:06
  #7
Medlem
DennisOlofs avatar
frankie16, svårt att säga. Jag tror inte det eftersom dom flesta kameror har en skärm där man kan titta på det man spelat in. Men har t.ex. kameran inbyggt wifi och android så kan man nog lägga in en app i videokameran och dela ut materialet över sitt lokala wifi, eller om man kan köra hotspot i kameran så kan man ansluta sig med telefonen till videokameran och på det sättet komma åt materialet.

Men det är ju bara intressant om man har en kamera som inte har en skärm som man kan titta på, men då är ju frågan om sådana kameror ens har wifi, tänker på GoPro och så. Det är ju mer tänkt att man överför materialet till någon dator eller så.

Det skulle ju kunna funka med en OTG kabel mellan telefonen och videokameran kanske ?

Eller en OTG kabel med MicroSD kort läsare eller vad du nu har för något du spelar in på i videokameran, ok du måste plocka ut kortet och stoppa in det i adaptern men då kan du titta på det direkt på mobilen, en lösning som inte är så praktiskt men funkar om man är ute i vildmarken och vill veta vad kameran har spelat in, typ GoPro eller någon annan kamera som inte har fönster där man kan se vad som spelats in.

Något annat kan jag inte komma på faktiskt. Inte så insatt i hårdvara vad gäller sådant.
Citera
2015-08-17, 05:32
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Här är iallafall en gratis media server:
http://serviio.org/

I mitt fall har jag den på en dator ansluten till en trådlös router. Jag kan se filmer på min SmartTV trådlöst.
Citera
2015-11-01, 08:28
  #9
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Tack. En strålande genomgång. Men, tänk att jag skulle vilja göra det här från till exempel en videokamera som har hdmi-ut. Jag skulle alltså vilja streama innehållet trådlöst via tillexempel WIFI för att kunna titta på det på en telefon. Finns det någon bra hårdvara för det?
Lite sent svar men för andra som kanske oxå är intresserade. http://www.tvconverters.co.uk/index-...o-servers.html

http://www.powpark.com/blog/streamin...ive-video-feed
__________________
Senast redigerad av zixl 2015-11-01 kl. 08:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback