Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-16, 18:17
  #1
Avstängd
carllarsens avatar
Kopernikus kunde se med blotta sina ögon, utan teleskop, att planeterna rörde sig runt solen, och inte tvärtom.

Det gör honom ganska unik.
Hur bar han sig åt?
Någon som kan förklara?
Citera
2015-08-16, 19:01
  #2
Medlem
Astronomerna på den tiden byggde vinkelmätare och mätte hur stjärnorna flyttade på sig dag efter dag efter dag. Det var inte på himlen man såg att jorden rörde sig runt solen utan den slutsatsen drog man genom att titta på tabellerna på stjärnornas rörelse och inse att fina eliptiska banor förklarade allt, om man däremot försökte få solen att rotera kring jorden blir det väldigt komplicerade och snurriga banor.

Ptolemaic vs. Copernican Model
https://www.youtube.com/watch?v=VyQ8Tb85HrU
Citera
2015-08-16, 19:18
  #3
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Astronomerna på den tiden byggde vinkelmätare och mätte hur stjärnorna flyttade på sig dag efter dag efter dag. Det var inte på himlen man såg att jorden rörde sig runt solen utan den slutsatsen drog man genom att titta på tabellerna på stjärnornas rörelse och inse att fina eliptiska banor förklarade allt, om man däremot försökte få solen att rotera kring jorden blir det väldigt komplicerade och snurriga banor.

Ptolemaic vs. Copernican Model
https://www.youtube.com/watch?v=VyQ8Tb85HrU

Nästan rätt. Copernicus visste ingenting om elliptiska banor, det var det först Kepler som kom på. Copernicus modell, byggde precis som föregångarna, på perfekta cirklar och epicykler på dessa. Faktum är att Copernicus modell egentligen inte hade någon fördel alls när det gäller att förutsäga planeternas rörelser. Däremot hade den en stor filosofisk betydelse, och därigenom även en stor betydelse för vetenskapens fortsatta utveckling. Och har förresten en sådan betydelse ända in till idag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Epicykel
Citera
2015-08-17, 07:29
  #4
Medlem
N3ss3s avatar
Vi testar här istället.

Fysik, matematik och teknologi --> Astronomi och rymdfart
/Moderator
Citera
2015-08-18, 20:53
  #5
Medlem
Det finns beskrivet i äldre litteratur att dåtidens astronomer höll sig i närapå totalt mörker flera dygn i sträck för få bättre nattsyn, det lär ska ha varit vanligt ibland arabiska astronomer, som var tidigt fascinerade av stjärnhimlen.

Den arabiska kalendern är baserad på Månens faser och därför är den i otakt med den gregorianska kalendern, pga att året och Månens faser inte ligger i exakt synk. Araberna hade heller inget intresse i sommarsolståndet och vintersolståndet, eller vårdagjämningen eller höstdagjämningen. Detta på grund av att Arab-länderna ligger så långt söderut att dessa fenomen inte märks så mycket.

Tycho Brahes instrument för att mäta vinklarna och positionerna var ganska lika ett vanligt teleskop men hade alltså inga linser eller speglar som kunde förstora det man såg. Sådana instrument hade ett slags sikte som liknade ett gevärssikte. Förutsatt att instrumentet var ganska långt så kunde man ändå rätt noggrant mäta upp vinkelmått och positioner. Tycho Brahes mätningar var så exakta att de användes som astronomiska referenser långt efter hans död.

Tycho Brahe var synnerligen intresserad av att kartlägga stjärnhimlen utifrån att leta efter föränderliga objekt vilket tidigare astronomer inte hade haft så stort intresse i. Katolska Kyrkans dogmatiska tolkning av Aristoteles och Ptolemaios läror förhindrade detta.
Citera
2015-08-21, 01:47
  #6
Avstängd
carllarsens avatar
Jag tror att jag köper era förklaringar om Kopernikus här i tråden.
Jag har inga invändningar och tackar för att ni har hjälp mig med ett svar som jag kan acceptera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback