Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-16, 16:39
  #1
Medlem
Hej!

Jag är i färd att titta på marker hemma i obydgen (bor i Uppsala, men känner folk uppe i norr) i norra Värmland. Jag tänker i första hand inrikta mig på skogsfågel (då jag kommer dröja med högviltsprovet) och det inte kräver någon hund. Har haft hund tidigare men jag är inte redo att införskaffa mig en sådan där jakthund :P (om ngn vill övertala mig, gör det nu isåfall innan det är för sent).

Men nu börjar jag fundera. Är det ens värt att fixa jakträtt på en mark på 4000 ha för 1500 :-, när man ändå ska ut tre fyra gånger under hösten? Eller ska man inrikta sig på den korttidsjakt som finns lite här och var i vårt avlånga land?

4000 ha låter väl sjukt billigt? Men det är ju Norra värmland och på frågan om det fanns varg har inte säljaren svarat något om det i mailet...

Alla synpunkter godtas med gott mod!

Mvh Tjalle
Citera
2015-08-16, 18:45
  #2
Medlem
ekerilars avatar
1500:- för en småviltsrätt ligger ganska nära riktpriset. STORA-Enso tar 1250:-.

Varg har du överallt i Värmland. I den Norra delen (Norr om E45) har du för närvarande ingen känd reviretablering öster om Klarälven.
Citera
2015-08-16, 19:22
  #3
Medlem
hogerspokets avatar
Jagar man skogsfågel på hösten gör man det för hund.
Basta!

Visst, indianjakt i all ära - men trädskällarjakten går utan på allt annat.

Priset är väl ok, jag betalar 50:-/dag för småviltsjakten på 8kHa i Jämtland. Där det f.ö. är vargfritt.
Citera
2015-08-18, 01:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Jagar man skogsfågel på hösten gör man det för hund.
Basta!

Visst, indianjakt i all ära - men trädskällarjakten går utan på allt annat.


Ok men jag som nybliven jägare då? Det är ju lite väl långt gånget! Vad ska jag göra med bössan? Skjuta ölburkar? Ge mig då tips på jakt utan hund för en väl vedertagen nybörjare
Citera
2015-08-18, 01:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
1500:- för en småviltsrätt ligger ganska nära riktpriset. STORA-Enso tar 1250:-.

Varg har du överallt i Värmland. I den Norra delen (Norr om E45) har du för närvarande ingen känd reviretablering öster om Klarälven.

Tjäder och orre – försvinner de mer pga varg tror du?
Citera
2015-08-18, 05:25
  #6
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjallebanan
Ok men jag som nybliven jägare då? Det är ju lite väl långt gånget! Vad ska jag göra med bössan? Skjuta ölburkar? Ge mig då tips på jakt utan hund för en väl vedertagen nybörjare

Själv skaffade jag mig jägarexamen, i princip, enkom för att kunna ha en fågelhund - true story.

Som sagt, utan hund är det toppjakt vintertid samt bulvanjakt (orre på senhösten), indianjakt (smygjakt) eller stötjakt (helst i grupp - oklart om det är en vedertagen benämning) på hösten som gäller om man går på skogsfågel.

Inte för att trädskällarjakten är enkel på något vis, men att randomly promenera omkring omkring och leta fågel är än svårare. Vi pratar om extremt varska djur.

Men visst går det. Både orre och tjäder sitter gärna på grusvägar i arla morgonstund (inte minst för att äta grus som de behöver för matsmältningen) - då kan man hitta och skjuta fågel.

N.b. att jag inte menar att vara negativ, jag ville bara framhålla problematiken med att jaga skogsfågel utan hund - det blir lite som att flugfiska havsöring på kusten med tenkara-spö eller pürscha älg på 10k Ha gles myrmark (det går, men är väldigt svårt).

Att jaga skogsfågel är imho den roligaste jakten som finns, den ställer extremt stora krav på jägaren i termer av skytte och smygförmåga och det är i stor utsträckning ensamjakt (om man stöter utan hund kan väl en grupp om 3-4 pers vara lagom och jagar man med bulvan så är man väl lämpligen ensam eller i par).

Och, då det är en jaktform som kräver ganska mycket av skytten är mängdträning av skytte att rekommendera - så du är inte fel ute med ölburksskytte...

Ska du stöta bör du ha en hagelbössa som du är väldigt van vid - det går ruskigt fort när de lyfter.

För bulvan/smyg-/indianjakten är en fin liten småviltsstudsare i klass 3 perfekt (jag har 22WRM som studsare och Hornet i bock). Även 7x33 och 5,6x52R är ypperliga (ehuru en smula arkaiska och lite svårtillgängliga) kalibrar för detta.

Normas topptjädermåltavla (som kan laddas ner som pdf) är uppsatt på 50-60 meter ett ypperligt övningsmål för orre om den skrivs ut i A4.

Mmmm. Bara en vecka kvar nu till man får höra dunkande ståndskall och 'ockandet'...

Citat:
Ursprungligen postat av Tjallebanan
Tjäder och orre – försvinner de mer pga varg tror du?

Nej. Däremot försvinner jakthundar pga. varg - vilket påverkar intresset för en småviltsjaktmark...
Citera
2015-08-18, 09:04
  #7
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjallebanan
Tjäder och orre – försvinner de mer pga varg tror du?

En vanlig hund kan ställa till det ordentligt i en flock innan dom är flygfärdiga. Vad tror du då att en varg kan göra? Det är ju bara munsbitar som kutar runt på backen.
Citera
2015-08-18, 16:49
  #8
Medlem
hogerspokets avatar
Det kan tilläggas att räven är betydligt mer bekymmersam när det kommer till skogsfågel.
--
OnT:
Sanckade med en kompis som sysslar med smygjakt på tjäder samtidigt som jag jagar med hund.

Ham letar upp tjädern på marken i gles gammalskog med blåbärsris - mao på samma ställen som jag låter hunden jobba.

Handkikare, kammo, ansiktsmask och handkikare tillsammans med en klen komi, studsare klass 3 eller hagelbössa är lämpliga tillbehör för bägge jaktformerna såklart.

Lycka till.
Citera
2015-08-18, 17:20
  #9
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
En vanlig hund kan ställa till det ordentligt i en flock innan dom är flygfärdiga. Vad tror du då att en varg kan göra? Det är ju bara munsbitar som kutar runt på backen.

Visst kan vargen ta någon tjäderkyckling, men dessa tillhör inte huvudfödan för varg i Norra Värmland, utan födan utgörs huvudsakligen av älg. Räv, rovfåglar och mård är betydligt hårdare predatorer på skogsfågel än vad varg är. Skulle älgstammen minska ytterligare kommer saken givetvis i ett annat läge.
Citera
2015-08-18, 17:31
  #10
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Visst kan vargen ta någon tjäderkyckling, men dessa tillhör inte huvudfödan för varg i Norra Värmland, utan födan utgörs huvudsakligen av älg. Räv, rovfåglar och mård är betydligt hårdare predatorer på skogsfågel än vad varg är. Skulle älgstammen minska ytterligare kommer saken givetvis i ett annat läge.

Dom äter det mesta som kommer i deras väg. Så kinkiga är dom inte så länge det handlar om mat. Att andra predatorer går hårt åt skogsfåglarna är givet. Korp, kråka och även ekorrar är också svåra på ägg och kycklingar. Därför skjuter jag bort dom så fort jag får tillfälle.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback