Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2015-10-09, 14:48
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failuretoexist
oskyldiga människors bekostnad.


Mvh.

Det är skitsnack...
Hade dem oskyldiga fått den makten dem "skyldiga" har... Så hade dem utfört samma sak
Så vem är den skyldige å vem är den oskyldige är den stora frågan egentligen!!
Citera
2015-10-10, 00:55
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aeiikas
Vet inte om detta hör hemma i filosofi men..

Hur orkar folk leva i denna värld?
Svar: De flesta försöker överleva, men många känner nog att de knappast lever i ordets rätta bemärkelse. Slavtillvaro i en master-and-servant/dog-eat-dog-tillvaro, med andra ord. Varför det är på detta viset kan man lämpligen fråga sig i religionsforumet. Inga säkra svar kan dock garanteras.
Citera
2015-10-10, 11:32
  #75
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeiikas
Vet inte om detta hör hemma i filosofi men..

Hur orkar folk leva i denna värld? Saker som att 80 av dom rikaste äger mer än 50% av dom fattigaste på jorden.. vi lever i ett räntesystem som skapar skulder ur ingenting, dom rika blir rikare och dom fattigare blir fattigare, folk svälter för att vi inte har nog med en påhittad sak (pengar).. det drabbar ju inte oss Svenskar direkt, men det fungerar ju likadant här, i ett fritt ekonomiskt system hade man inte behövt jobba 8timmar om dagen 5dagar i veckan, och alla står ut med det.. alla som man möter på stan är en del av samhället och hur pissigt det är, men dom flesta tänker inte på det.. dom tror att detta är normalt. Stora företag lever på att skada folk, och folk går på det..
Kanske för att de flesta inte lägger så mycket vikt på stora materiella tillgångar världen är vacker. Den var det innan människan fanns, den är det fortfarande, och den kommer sannolikt fortsätta vara det när vi är borta (eventuellt bli det igen efter post-apokalypsen). Varför tycker du att världen snurrar runt människan? Gå ut i skogen ett tag och börja gräva i nedärvda minnan som är äldre än du... svaret finns där.
Citera
2015-10-20, 04:42
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllisLove
Jag tog livet av mig i England efter min dotter brunnit inne. Ingen lösning, samma läxa igen. Men nu är jag färdig i det här ekorrhjulet. Jag är redo att gå vidare och det tror jag dom flesta är som är på jorden nu. Vi är klara med 3d upplevelsen och all separation.

Du tog inte livet av dig. Du försökte ta livet av dig
Citera
2015-10-20, 06:33
  #77
Medlem
TLG11s avatar
Pröva att kolla upp Peter Wessel Zapffe's teori om försvarsmekanismer som håller kvar folk vid liv. Vad tycker ni? Jag själv anser att den stämmer rätt bra in på mänskligheten.
Citera
2015-10-20, 06:42
  #78
Avstängd
Fjortisfilosofi
Citera
2015-10-20, 16:53
  #79
Medlem
Hackebeilchens avatar
Blind överlevnadsinstinkt i kombination med att självmord är en viljeakt är det som gör att relativt få människor tar livet av sig. Även att trycka på avtryckaren till ett skjutvapen eller att svälja ett snabbverkande gift kräver en hel del viljestyrka, och den primitiva överlevnadsinstinkten vinner för det mesta över den klarsynta självmordsimpulsen. Överlevnadsinstinkten gör också att man finner känslomässig tröst i saker som man med förnuftet inser är lika värdelösa som allt annat, som god mat, sex och droger.

Att livet objektivt är totalt värdelöst har ju vi pessimister enkelt bevisat gång på gång på gång. Schopenhauer har ju mycket enkelt beskrivit det: man strävar efter att upprätthålla livet; den som är ekonomiskt oberoende slipper arbeta. Men slipper man arbeta måste man istället sysselsätta sig med något annat, eftersom ens kropp och psyke stagnerar utan ständig stimulans. Man måste först säkra livet och sedan göra det oförnimbart, för annars blir det en börda. Man måste hela tiden vara sysselsatt till åtminstone en viss grad, för annars blir man vansinnig och/eller invalid. En kung har det inte bättre än en tiggare, vad han har är att han har det mycket mindre dåligt. Överlevnadsinstinkten gör dock att de flesta uthärdar tills de dör av att kroppen slutar att fungera helt.
Citera
2015-10-20, 17:04
  #80
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeiikas
Vet inte om detta hör hemma i filosofi men..

Hur orkar folk leva i denna värld? Saker som att 80 av dom rikaste äger mer än 50% av dom fattigaste på jorden.. vi lever i ett räntesystem som skapar skulder ur ingenting, dom rika blir rikare och dom fattigare blir fattigare, folk svälter för att vi inte har nog med en påhittad sak (pengar).. det drabbar ju inte oss Svenskar direkt, men det fungerar ju likadant här, i ett fritt ekonomiskt system hade man inte behövt jobba 8timmar om dagen 5dagar i veckan, och alla står ut med det.. alla som man möter på stan är en del av samhället och hur pissigt det är, men dom flesta tänker inte på det.. dom tror att detta är normalt. Stora företag lever på att skada folk, och folk går på det..

Må hända att en liten klick människor äger en majoritet av hela världen. Men det är inte den värld jag lever i, vi alla har vårat egna lilla "universum" att utforska.. vad som sker på andra sidan stilla havet berör inte mig.

Sen vill jag varken leva eller dö, jag vill vara "ingenting" ibland.. bara fly verkligheten och sluta att existera för en dag. För övrigt så är livet det heligaste man har, så man får försöka ta vara på det.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback