Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-01, 00:15
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aeiikas
Vet inte om detta hör hemma i filosofi men..

Hur orkar folk leva i denna värld? Saker som att 80 av dom rikaste äger mer än 50% av dom fattigaste på jorden.. vi lever i ett räntesystem som skapar skulder ur ingenting, dom rika blir rikare och dom fattigare blir fattigare, folk svälter för att vi inte har nog med en påhittad sak (pengar).. det drabbar ju inte oss Svenskar direkt, men det fungerar ju likadant här, i ett fritt ekonomiskt system hade man inte behövt jobba 8timmar om dagen 5dagar i veckan, och alla står ut med det.. alla som man möter på stan är en del av samhället och hur pissigt det är, men dom flesta tänker inte på det.. dom tror att detta är normalt. Stora företag lever på att skada folk, och folk går på det..


Inget illa menat men pengar är ett skitproblem för oss i i-länderna. Här är det tomheten, dumheten, falskheten som avgör. Det är svårt för en intelligent person att åskåda alla drägg som springer omkring dagarna i ända, gör ingen nytta, kan bara använda robothjärnan till att ljuga.
Citera
2015-09-01, 07:03
  #50
Avstängd
Repent-OR-Perishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
På vilket sätt hjälper han?
Han hjälper dig med allt du behöver hjälp med. Han kommer leda dig i ditt liv,du kommer veta vilka val du behöver göra. Personligen får jag drömmar från Jesus där jag får reda på vad jag ska göra. Han guidar mig. Han ger mig även andra svar på frågor jag frågat över. Men väldigt få vill tro att detta är sant så få slutar synda och söker upp Jesus -Därför kommer bara väldigt få finna honom och komma till himlen. Är du en av dom få som kommer få Jesus hjälp och kärlek? Eller är du en av dom flesta som avisar det jag skriver och struntar i Jesus så du inte får någon hjälp genom livet och slutar i helvetet?
Citera
2015-09-01, 07:05
  #51
Avstängd
Repent-OR-Perishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
hur orkade du leva innan du fann Jesus?
Jag älskade synd och orättfärdighet. Men det gör en bara lycklig för en stund. Jesus ger total lycka som inte går att beskriva som är i evighet.
Citera
2015-09-01, 08:49
  #52
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repent-OR-Perish
Jag älskade synd och orättfärdighet. Men det gör en bara lycklig för en stund. Jesus ger total lycka som inte går att beskriva som är i evighet.

Hahahahha. Aldrig sett någon kristen som är "lycklig"
Citera
2015-09-01, 12:37
  #53
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repent-OR-Perish
Han hjälper dig med allt du behöver hjälp med. Han kommer leda dig i ditt liv,du kommer veta vilka val du behöver göra. Personligen får jag drömmar från Jesus där jag får reda på vad jag ska göra. Han guidar mig. Han ger mig även andra svar på frågor jag frågat över. Men väldigt få vill tro att detta är sant så få slutar synda och söker upp Jesus -Därför kommer bara väldigt få finna honom och komma till himlen. Är du en av dom få som kommer få Jesus hjälp och kärlek? Eller är du en av dom flesta som avisar det jag skriver och struntar i Jesus så du inte får någon hjälp genom livet och slutar i helvetet?
Jag kan väl vara lycklig, samt få hjälp och kärlek på andra sätt än att fråga Jesus? Att påstå att denna persons ord är det enda sanna är ju inget annat än ignorant.
Citera
2015-09-03, 00:21
  #54
Medlem
Det enda rätta och väldigt simpla svaret på TS fråga måste väl ändå vara överlevnadsinstinkt?
Citera
2015-09-03, 01:48
  #55
Medlem
Autobahn76s avatar
Om du fattar att DU inte är mer än allt som finns,
så orkar du mycket väl.

Fatta att allt hänger ihop. Och bidra med det du kan. Som den lilla cell du är, i denna gigantiska kropp.
Det handlar inte om DITT liv. Det handlar om att ta hand om det som skapade oss.

Ditt liv är fullständigt betydelselöst. Likaså mitt. I det stora hela.

Fråga inte vad universum kan göra för dig,
Fråga vad du kan göra för universum.

Önska inte fred för dig själv.
Önska fred för ALLA.
För allt är DU och Du är ALLT.

Stå till tjänst för det fantastiska vi har. Och bidra med det du kan.
Och du kommer att bli grymt belönad.

Och räds ej döden. För att du har levat,
och kommer att leva,
många många ggr till.
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2015-09-03 kl. 02:30.
Citera
2015-09-03, 01:56
  #56
Medlem
Det är mycket som är skevt i vår sjuka värld.
Citera
2015-09-04, 20:54
  #57
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Har skummat igenom denna tråd nu. En blandning av förtvivlan och framtidstro. Eget ansvar eller "jag kan inte påverka", som syn på livet. Jag tror att vi alla är lika, det är bara avståndet som är skillnaden.

Ta exemplet med det treåriga flyktingbarnet som flöt i-land på en strand i Europa. Tänk er följande tre scenarier:

-Flyktingbarnet drunknade, men inget rapporterades i media om det.
-Flyktingbarnet drunknade, och det blev en kort notis om det i media.
-Flyktingbarnet drunknade, och någon tog detaljrika bilder av när barnet flöt iland, och även intervjuade den som först hittade honom.
- Flyktingbarnet drunknade, och det var du själv som hittade honom när du promenerade på stranden under en "vanlig" medelhavssemester.

Den första händelsen skulle du inte ens höra talas om. Men hur skulle den sista varianten påverka dig? Förmodligen skulle den vara livsomvälvande, eftersom du var där och upplevde det själv.

Detta ger mig hopp. Internet, som några redan har varit inne på i tråden, leder till att vi bättre kan kommunicera om mänskligt lidande. Ju närmare vi kommer de aktuella händelserna, desto mer empati känner vi, vilket i sin tur leder till handling.

Vad kommer då att ske i framtiden? Kommer vi att bli avtrubbade av alla detaljrika bilder som kablas ut av media, eller kommer teknologiutvecklingen ligga före?

Nu till min filosofiska/teknologiska tro. Jag tror inte att vi i framtiden bara kommer att kunna se bilder och filmer av mänskligt lidande. Jag tror att vi i framtiden kommer att kunna vara "ihopkopplade/uppkopplade" med barnets far (eller varför inte barnet själv), och känna samma lidande som fadern känner i det ögonblick som han tappar taget om barnets hand, på flyktingbåten.

Först då tror jag att mänskligheten kommer att börja känna tillräckligt med empati för att förstå att alla barn är allas barn.
Citera
2015-09-04, 22:35
  #58
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Ta exemplet med det treåriga flyktingbarnet som flöt i-land på en strand i Europa. Tänk er följande tre scenarier:

Är inte det här bara det gamla vanliga tricket att agitera folket med ETT flyktingbarn/EN noshörning/EN dag då vi alla skall köpa svenska mejeriprodukter???
Citera
2015-09-04, 23:48
  #59
Medlem
VonSchwarzwalds avatar
Med tanke på att det är en avvikande minoritet som de facto inte orkar leva och därmed begår självmord så borde ju frågan bättre ställas åt andra hållet: varför orkar inte vissa leva i denna värld?
Citera
2015-09-04, 23:55
  #60
Medlem
Av nödvändighet förstås.

Om det erbjöds andra världar att leva i skulle säkerligen många välja dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback