Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-20, 09:05
  #157
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiro
Affärer tar ju 25% moms och det är en skatt med ett finare ord

Momsen är 20% av varans pris i butiken.
Citera
2017-05-20, 09:13
  #158
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Exakt, fattar inte folk att företagen justerar priserna för att täcka momsen? De hade gjort samma vinst med eller utan moms, konsumenten skattar på varenda jävla köp -_-

Momsen är ingen kostnad för företaget.

På vilket sätt och varför justerar företagen priserna för att täcka momsen?
Citera
2017-05-20, 12:59
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Kanske OT, men du är ingalunda "garanterad" vård i USA även om du har en sjukvårdsförsäkring. Se Michael Moores dokumentär "Sicko", får du se. I filmen fick man bland annat möta en kvinna vars make fått njurcancer. Läkarna ville göra en benmärgstransplantation, och mannens bror var redo att ge av sin benmärg. Men då slog försäkringsbolaget i bromsen; behandlingen ansågs "experimentell" och det fanns, enligt försäkringsbolaget, inga garantier för att den skulle fungera (som om det någonsin går att garantera sådant). Men läkarna hade utfört sådana transplantationer i tiotals år, ofta med goda resultat. Kvinnan och hennes man hade inte råd att betala behandlingen själva, så mannen dog. Han var i fyrtioårsåldern och efterlämnade små barn.

Där har du det fina sjukvårdssystemet i USA... Och det var bara en av berättelserna, det finns många fler. Jag rekommenderar alla som sjunger sjukförsäkringens lov och hånar det svenska systemet att se den!

Om det är så lönsamt att arbeta i USA, hur kommer det sig då att det finns de som måste ha två eller rentav tre jobb för att klara ekonomin?

Sverige är på alla sätt och vis mycket bättre än USA, vår sjukvård är bättre, vi har betydligt lägre barnadödlighet än USA (ett av sätten att mäta hur pass utvecklat ett land är att se på barnadödligheten). Vi straffar inte folk som suttit i fängelse med att ta ifrån dem deras medborgerliga rättigheter och framför alt; vi har inget dödsstraff.

Men flytta gärna till USA, ni som inte vill betala skatt och vara solidariska förtjänar att bo där.

Detsamma gäller i Sverige, man tillåter i princip bara vidimerade behandlingar. Det finns cancerpatienter som på liknande sätt nekats vård i Sverige.

Sveriges sjukvård är ransonerad, är du gammal kommer du inte få samma dyra behandling som om du är ung. Läkaren har att värdera in samhällsekonomisk vinst i behandlingen.

jag satt 16 timmar på akuten sist för att sy handen med 7-8 stygn, 16 timmar! Sveriges sjukvård är skit. Sist när jag skulle sy i tungan betalade jag själv när jag vara hos tandläkaren, de hade en oralkirurg 3000SEK kostade det.... så fungerar svensk sjukvård. För att få någon hjälp måste du lägga enorma mängder tid att hitta rätt eller betala själv.

Moore kan vara rolig att se på.... men i "sicko" trycker han enbart på vad som ej fungerar... och ger inte något exempel på vad som fungerar.... resultatet är en skev bild. Vilket är vad han ville uppnå.

Det är tuffare att vara utblottad i USA helt klart, men för många (medelklassen) så är situationen hanterbar.... Hade det inte fungerat alls så hade det varit en mycket större inrikespolitisk fråga.
__________________
Senast redigerad av obisvenkanobi 2017-05-20 kl. 13:04.
Citera
2017-05-20, 13:28
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Momsen är ingen kostnad för företaget.

På vilket sätt och varför justerar företagen priserna för att täcka momsen?

Det är en gömd kostnad för både köparen och säljaren eftersom efterfrågan blir mindre än vad den skulle ha varit utan momsen. Dock måste många produkter ha en moms eftersom de skapar externaliteter, exempelvis drivmedel.
Citera
2017-05-21, 16:13
  #161
Medlem
Köpa virtuella pengar eller saker skulle också kunna fungera?
Citera
2017-05-27, 21:52
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fashback
Låt oss säga att jag tjänar så mycket pengar om dagen och alla pengar kommer in på mitt Payoneer konto. Jag tjänar alltså 90 000 kr i månaden och vill inte skatta bort hälften av min inkomst.

Eftersom alla pengar endast ligger på mitt Payoneer konto, kommer jag då undan att betala skatt? Jag kan gå till en bankomat och ta ut pengarna i kontanter så pengarna kommer aldrig att synas på mitt personliga Swedbank konto. Allt sker via Payoneer.
Skatteverket har bättre koll än du tror de KOMMER att upptäcka din inkomst och du kommer att åka på att betala både skatt och skattetillägg. Ring dem direkt och rapportera och unvik skattetillägget.
Citera
2017-05-27, 23:29
  #163
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
En summa som inte ens räcker för att bekosta den tiden du gått i skolan.
Det du pratar om är moms, det räcker inte på långa vägar att betala för vad du förbrukar i samhället.
Jag kan hålla med om att skatterna är höga, men om det inte passar så går det ju att flytta.
Utnyttjar man systemet så betalar man. Att man försöker minimera den genom aktieutdelning och liknande är helt ok. Men det du försöker göra är skattefusk vilket inte är ok så länge du bor här.

Huruvida det täcker ens livskostnader under hela livet beror väl helt på hur mycket man gör av med?

Om någåon bränner 150k svarta pengar på varor i månaden, så innebär det 30k/mån i bara moms.
För att betala in lika mycket i skatt+moms så skulle personen behöva tjäna bra mycket mer än medelsvensson gör, isåfall skulle dessa inte heller betala in tillräckligt med skatt för att täcka sina kostnader?
Citera
2017-05-28, 00:04
  #164
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Huruvida det täcker ens livskostnader under hela livet beror väl helt på hur mycket man gör av med?

Om någåon bränner 150k svarta pengar på varor i månaden, så innebär det 30k/mån i bara moms.
För att betala in lika mycket i skatt+moms så skulle personen behöva tjäna bra mycket mer än medelsvensson gör, isåfall skulle dessa inte heller betala in tillräckligt med skatt för att täcka sina kostnader?

Ja om du bränner 150k i månaden under ditt arbetsföra liv och då enbart på saker med 25% moms så visst, det funkar ju också.
Nu är det förvisso en omöjlighet då banken omedelbart skulle flagga om någon fick in 150k på sitt konto varje månad.
Och jag har extremt svårt att se hur det skulle vara möjligt att göra av med 150k i kontanter varje månad på varor med 25% i moms.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback