Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-15, 08:33
  #1
Avstängd
GeneralTuttes avatar
Är detta verkligen ok? Att rika snubbar importerar änder för att nöjesskjuta ihjäl dom?

http://www.expressen.se/gt/adelsman-...nder-for-jakt/
Citera
2015-08-15, 08:50
  #2
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Att köpa och plantera in änder för jakt är inget ovanligt. Många vill förstärka den befintliga stammen. Det sker med flera arter och det kan ge både positiva (förstärker andra mer hotade arter, anläggning av viltvatten mm) och negativa effekter (Bengt Berg och kanadagässen).

Själva jakten kan däremot vara lite tveksam. Jakt ingen sport och är det nyinplanterade änder så är det verkligen ingen sport eftersom de är nära nog tama.

Har de däremot fått förvildas så kan de bli en ganska svår jakt, men frågan är väl om det är bäst om en jakt är enkel eller svår?

Det är egentligen ingen skillnad på detta och föda upp djur för slakt, utöver att några som deltar faktiskt tycker det är kul också. Gud vilken hemsk tanke va? Är det hemskare om de är rika än om det är byalaget?

Gå inte på Expressens drev. Folk som går på deras drev enbart för att de inte förstår andras synvinkel av saker är idioter. Det är en tidning som ställer folk mot varandra enbart för att tjäna pengar - stöd inte sånt.
__________________
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-08-15 kl. 08:59.
Citera
2015-08-15, 09:43
  #3
Medlem
ekerilars avatar
Med tank på att änderna släpptes ut redan i juni har jag lte svårt att se problemet här. Släpper man däremot ut änderna dagen innan, anser jag att jakten är oetisk.
Citera
2015-08-15, 11:14
  #4
Medlem
Bajsfacistens avatar
Nu har jag inte läst artikeln men att föda upp änder till jakt är ju inget ovanligt. Det är vanligt sedan länge. Det är ungefär precis samma sak som put and take fiske.

Sedan så finns det finsförnäma jägare som inte tycker det är jakt. Det är jakt, det är ingen som tvingar någon att jaga såhär. Så vill nån göra det så låt de göra det.

Hellre det här är sånna där jävla jägare som istället åker runt och släpper ut vildsvin med hästtransporter bara för de vill jaga vildsvin på deras jaktmark. Att vildsvinen sedan orsakar skador för miljoner för bönderna i närheten skiter de naturligtvis i.
Citera
2015-08-15, 16:47
  #5
Medlem
man släpper ut för att etablera stammar

även om man skulle släppa ut dem och sköt direkt så skulle det ju vara en större chans än inom köttindustrin...
Citera
2015-08-18, 09:13
  #6
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Med tank på att änderna släpptes ut redan i juni har jag lte svårt att se problemet här. Släpper man däremot ut änderna dagen innan, anser jag att jakten är oetisk.


Sådant här görs på nästan alla gods och herresäten i södra delarna av landet.

Ofta så släpps dom i någon liten anlagd sjö där dom får simma ett par veckor innan jakten. Sedan ställer man upp sig runt sjön och släpper loss hundarna i vassen. Upp och runt runt flyger då några hundra änder som de fina jägarna skjuter som tokar på tills änderna flyger iväg. Sedan är det lunch med tillhörande dryck medan tjänstehjonen samlar ihop alla fällda fåglar.

Sedan på em är det dags för en ny kanonad då änderna kommit tillbaka till sitt "hem", den lilla sjö där dom planterats. Så släpper man hundarna igen. Inget ovanligt att man skjuter ett par hundra fåglar på en dag.

Man gör ju samma med fasaner som föds upp och släpps ut på åkrarna.

Sådan där "jaktkalas" brukar kosta så¨där 3500:- för en dag och sedan är det fällavgift, ett par hundra per fågel. Men jakt är det f-n inte. Mera skjutbana.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback