Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-15, 01:31
  #1
Medlem
NeutronStars avatar
Jag kom just hem från en underbar resa längs Svartahavskusten (Rumänien, Bulgarien, Turkiet). Det var bara en riktigt störande sak - åsynen av romernas svåra situation.

Romerna diskrimineras enormt i de här länderna och får inte utbildning, jobb, bostäder och andra mänskliga rättigheter. De flesta lever på mindre än hundra euro i månaden, de tvingas bo i ruckel vid stora vägar och sophögar, de tar ofta lågbetalda och hårda jobb på byggen och i jordbruket. Många tigger och några enstaka tvingas t.o.m. begå brott för att överleva.

Maria Leissner (f.d. partiledare för FP) föreslog att Sverige skulle bli en fristad för Europas tio miljoner romer. Jag beundrar hennes modiga ställningstagande. Det skulle heller inte vara något problem med tanke på att Sverige enligt senare politiska utspel lätt skulle kunna ta emot 30 miljoner flyktingar: http://www.expressen.se/nyheter/har-...listens-fraga/

Jag vet att det florerar missuppfattningar och fördomar mot romer på FB och bland SD-are. En vanlig fördom är att tiggeriet är organiserat. Det har redan bevisats att det är fel, senast av Marika Markovits, chef för Stockholms Stadsmission: http://www.svd.se/studie-slar-hal-pa-myter-om-tiggare Stadsmissionen om några bör ju veta!

Om jag ska kunna se mina barn i ögonen om tio år vill jag kunna säga att jag gjorde något för romerna, precis som jag hoppas att jag skulle ställt upp för judarna på 30-talet.

Mitt förslag:
Många SD-anhängare är inte så bildade och beresta, deras resande begränsar sig antagligen till bakfyllestranden på Kanarieöarna och stripbarer i Phuket, så de känner antagligen inte till romernas svåra situation i Europa. Ett första steg skulle vara en massiv informationskampanj i skolor och media om romernas utsatta situation och att vi med lätthet skulle kunna ta emot alla Europas romer.

När allmänheten är upplyst kommer steg nummer två: Hämta romer till Sverige. Självklart kan man inte ta hit folk mot deras vilja. Vi borde köra stora upplysningskampanjer riktade till Europas romer som upplyser dem om att de får en fristad i Sverige. Sen kunde vi börja köra bussar med de romer som vill få en nystart och ett människovärdigt liv i Sverige.

Vad tycker ni om förslaget? Genomförbart?
Citera
2015-08-15, 01:40
  #2
Medlem
NeutronStars avatar
Det måste sägas att regeringen tagit initiativ i frågan och publicerat en vitbok om Sveriges många övergrepp mot romerna:
http://www.regeringen.se/rattsdokume...4/03/ds-20148/

Börjar bli hög tid att vi betalar av vår skuld!
Citera
2015-08-15, 01:46
  #3
Medlem
svallerbyttans avatar
Du verkar ha en förkärlek till romerna och deras situation. Är det inte då bättre att du flyttar ner till dem ist för att ta hit alla? Sunt förnuft säger att det måste vara lättare att flytta en individ än tio miljoner.
Citera
2015-08-15, 02:08
  #4
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Många SD-anhängare är inte så bildade och beresta...

Håller folk fortfarande på med den retoriken? Ett SD som i OU ligger på 20% representerar rimligen i princip samtliga samhällsskikt, utbildningsnivåer och bakgrunder. Detsamma får sägas om dom ca 10% utrikesfödda som sympatiserar med SD. Jag skulle gissa att både det absoluta antalet såväl som andelen bildade människor är markant lägre i många andra partier. Jag hävdar även att det inte är ett argument för vare sig det ena eller det andra, det som ska besvaras är argumentation oaktat vem som framför den.
Citera
2015-08-15, 02:24
  #5
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Är det du TS som ska betala för kalaset då? Bygga boende åt dom och tvinga in dom i myndighetsregistren? Ge dom mat o kläder och pengar varje dag.. eftersom dom inte vill arbeta måste ju någon försörja dom, eller?

Hoppas verkligen du trollar. Annars blir jag mörkrädd.
Citera
2015-08-15, 02:43
  #6
Medlem
dobbelinas avatar
Om TS brinner så varmt för Romerna, föreslår jag att han startar ett politiskt parti
med denna fråga på agendan.

Sen kan du ponera över valresultatet som kommer att vara i storleksordningen "avkok av en myggskita".
Citera
2015-08-15, 02:58
  #7
Medlem
xXKNOXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Jag kom just hem från en underbar resa längs Svartahavskusten (Rumänien, Bulgarien, Turkiet). Det var bara en riktigt störande sak - åsynen av romernas svåra situation.

Romerna diskrimineras enormt i de här länderna och får inte utbildning, jobb, bostäder och andra mänskliga rättigheter. De flesta lever på mindre än hundra euro i månaden, de tvingas bo i ruckel vid stora vägar och sophögar, de tar ofta lågbetalda och hårda jobb på byggen och i jordbruket. Många tigger och några enstaka tvingas t.o.m. begå brott för att överleva.

Maria Leissner (f.d. partiledare för FP) föreslog att Sverige skulle bli en fristad för Europas tio miljoner romer. Jag beundrar hennes modiga ställningstagande. Det skulle heller inte vara något problem med tanke på att Sverige enligt senare politiska utspel lätt skulle kunna ta emot 30 miljoner flyktingar: http://www.expressen.se/nyheter/har-...listens-fraga/

Jag vet att det florerar missuppfattningar och fördomar mot romer på FB och bland SD-are. En vanlig fördom är att tiggeriet är organiserat. Det har redan bevisats att det är fel, senast av Marika Markovits, chef för Stockholms Stadsmission: http://www.svd.se/studie-slar-hal-pa-myter-om-tiggare Stadsmissionen om några bör ju veta!

Om jag ska kunna se mina barn i ögonen om tio år vill jag kunna säga att jag gjorde något för romerna, precis som jag hoppas att jag skulle ställt upp för judarna på 30-talet.

Mitt förslag:
Många SD-anhängare är inte så bildade och beresta, deras resande begränsar sig antagligen till bakfyllestranden på Kanarieöarna och stripbarer i Phuket, så de känner antagligen inte till romernas svåra situation i Europa. Ett första steg skulle vara en massiv informationskampanj i skolor och media om romernas utsatta situation och att vi med lätthet skulle kunna ta emot alla Europas romer.

När allmänheten är upplyst kommer steg nummer två: Hämta romer till Sverige. Självklart kan man inte ta hit folk mot deras vilja. Vi borde köra stora upplysningskampanjer riktade till Europas romer som upplyser dem om att de får en fristad i Sverige. Sen kunde vi börja köra bussar med de romer som vill få en nystart och ett människovärdigt liv i Sverige.

Vad tycker ni om förslaget? Genomförbart?

Skulle vilja ta det ett steg längre.

1.Höjd skatt för etniska Svenskar,som öronmärks till romer.
2.Gratis bostad,vård,skola,kollektivtrafik enbart för romer.Betalas av Svenskarna.
3.Inga krav på arbete för romer.
4.Förtur till bostäder och vård enbart till romer.
5.Automatisk PUT till alla romer.
6.Minst 5 års fängelse för den som diskriminerar en rom.
Citera
2015-08-15, 13:32
  #8
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Det måste sägas att regeringen tagit initiativ i frågan och publicerat en vitbok om Sveriges många övergrepp mot romerna:
http://www.regeringen.se/rattsdokume...4/03/ds-20148/

Börjar bli hög tid att vi betalar av vår skuld!
Vad får dig att tro att 10 miljoner zigenare skulle få det bättre av att bo i skjul och tigga i Sverige? Vad får dig att tro att zigenska Rumäner inte har rätt till utbildning, sjukvård med mera i Rumänien?
På vilket sätt är de diskriminerade? För att de inte har särlagstiftning för zigenare?
Citera
2015-08-15, 14:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Jag kom just hem från en underbar resa längs Svartahavskusten (Rumänien, Bulgarien, Turkiet). Det var bara en riktigt störande sak - åsynen av romernas svåra situation.
Vad tycker ni om förslaget? Genomförbart?
Nej, åter nej.
Citera
2015-08-15, 14:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXKNOXx
Skulle vilja ta det ett steg längre.

1.Höjd skatt för etniska Svenskar,som öronmärks till romer.
2.Gratis bostad,vård,skola,kollektivtrafik enbart för romer.Betalas av Svenskarna.
3.Inga krav på arbete för romer.
4.Förtur till bostäder och vård enbart till romer.
5.Automatisk PUT till alla romer.
6.Minst 5 års fängelse för den som diskriminerar en rom.

vad fan menar du med det - ska JAG betala för att romer ligger på gatan och tigger ?
i form av Skatt.

sen ska jag betala för att de ska ha vård, bostad, skola, gratis SL, för jobba ska de inte göra.

Mina barn får inga lägenheter för det ska gå till romerna, som jag ska betala.

sen vid minsta kränkning av en rom åker jag in på 5 år i finkan, men jag ska betala deras kalas ?

Å du - det är ont om pensionspengar till mig - ska jag betala det själv också ?

vården går på knäna och våra pensionärer får inte blöjor på sitt boende men romerna ska vi frakta hit och försörja.

Låter som du vill ha en helvetes massa socialfall här.
Citera
2015-08-15, 14:12
  #11
Avstängd
Prepare.Anuss avatar
Genom att avrätta dom givetvis, då slipper dom vara instängda i universum.
Citera
2015-08-15, 14:18
  #12
Avstängd
53280s avatar
  • Vi inför tiggeri förbud
  • Vi inför 1000 basbelopp böter för tiggarläger.
  • Vi deportera alla Romer som inte kan försörja sej själv utifrån Riket.
  • Vi inför det regler som gällde för utländska Romer mellan 1914 till 1950 ingen
  • Vi delar ut gratis Zyklon B till romer som har problem med löss. Det skall vara den tyska varianten som luktfri av Zyklon B
__________________
Senast redigerad av 53280 2015-08-15 kl. 14:20.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback