Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-13, 23:12
  #1
Medlem
Dragsands avatar
Hej, de är så att min kompis har gjort en scrapbook till hennes pojkvän i Egypten med olika träd och riktiga löv och barr som hon torkat. Och nu har hon tänkt ta med den till egypten för att ge den till honom. Är de någon som vet om de är ok att ta med löv och barr genom tullen?
Citera
2015-08-13, 23:24
  #2
Medlem
Sheiks avatar
Varför skulle det inte vara tillåtet menar du?
Citera
2015-08-13, 23:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik
Varför skulle det inte vara tillåtet menar du?


Växter/fröer/främande arter kan vara väldigt restriktivt på sina håll.
Tveksamt om det är så i detta fall.
Citera
2015-08-13, 23:31
  #4
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hehehe jag missförstod rubriken och trodde TS menade att han ville ta med Annie Löv till Egypten

Nåväl men som redan sagts i tråden kan det vara restriktioner på införsel av vissa växter så det bästa är att kolla med tullen som bör ha koll på utförsel från Sverige och införsel till andra länder
Citera
2015-08-14, 15:04
  #5
Medlem
paprikaflickans avatar
Inga problem alls. När jag har varit i egypten har de inte ens tittat i passet, bara stämplat och vinkat förbi. Tycker inte de verkar bry sig så mycket och har aldrig sett nån bli kollad. Och varför skulle man inte få ta med löv? Om de tror att det är marijuana kanske
Citera
2015-08-14, 15:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Inga problem alls. När jag har varit i egypten har de inte ens tittat i passet, bara stämplat och vinkat förbi. Tycker inte de verkar bry sig så mycket och har aldrig sett nån bli kollad. Och varför skulle man inte få ta med löv? Om de tror att det är marijuana kanske

På vissa platser med ex känslig ekologi eller risk för sjukommar är detta väldigt resterktivt.
Tex australien, nya zeland,hawaii.
Citera
2015-08-14, 15:09
  #7
Medlem
Fizzbacks avatar
Det är väl på grund av risken att djur, bakterier, insekter etc följer med? Exempelvis från länder med farliga spindlar så vill vi ju knappast ha hit dem till Sverige.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2607349

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback