Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-13, 22:29
  #1
Medlem
dcpowers avatar
De bästa två Melodic Death Metal banden är enligt mig Amon Amarth och Children Of Bodom båda banden levererar sin musik bra på olika sätt.

Bästa Melodic Black metal banden är utan tvekan Dimmu, jag lär vara relativt ensam om det och jag har hört mycket klagomål om deras senaste platta Abrahadabra men jag tycker personligen den plattan levererade allra bäst! Syntarna och stråkarna bidrog definitivt till en mörkare stämning och ett mer mardrömsliknande sound

. De andra var mer primitiva utan lika mycket inblandning av stråkarna å symfonin å andra sidan så lös obehagssoundet med sin frånvaro men det är min högst personliga uppfattning. Jag tycker iaf att syntarna och stråkarna bidrar till stämningen precis som musiken gör sitt i skräckfilmer.

Fyll på med mera med era personliga favoriter

Btw så tycker jag Bodom och Dimmu påminner mycket om varandra till spelstilen förutom att de tillhör olika men snarlika genrer
Citera
2015-08-13, 22:48
  #2
Medlem
Wintersun är bodom fast ute i skogen, på amfetamin . Det låter definitivt som något du skulle uppskatta. Mirzadeh är också ett liknande band. Båda dessa är från Finland där alla sanna melodiska dödsmetal band kommer ifrån.

Jag förstår absolut det obehagssoundet du efterfrågar men det handlar (av egen erfarenhet) om något man lär sig lyssna på. 1349 är ett sådant band vars musik låter genomonda och har, för mig, ett sound som är många gånger fler skräckinjagande än borgir.

Tyvärr är listtrådar förbjudna här på FB så du får hoppas det faktiskt diskuteras något här
Citera
2015-08-13, 22:52
  #3
Avstängd
Fonzarellis avatar
Wintersun och Norther är 2 av mina favoritband. Norther har lagt ner och Wintersun tar tid på sig att släppa något nytt. Bad career move i mitt tycke.
Citera
2015-10-02, 11:37
  #4
Moderator
Rassas avatar
Oj, den här genren har jag mer och mer tagit till mig de senaste tio åren eller så. Tror jag fastnade på allvar när Soilwork släppte "Stabbing the Drama." Så, en liten lista på favoriter:

Soilwork
In Flames (inte det senaste albumet, dock, nu låter de ju för fan som Kent )
Engel
Disarmonia Mundi
Dark Tranquillity
At the Gates
Scar Symmetry
The Unguided
Citera
2016-04-13, 12:21
  #5
Medlem
Navibeermetals avatar
Oj gillar en jävla massa band. Tyvärr blir det mest Melodic death

1 At the gates eller Dark tranquillity (svårt att bestämma sig)
2 Amon Amarth
3 In flames (lunar strain till clayman)
4 Kalmah
5 Unanimated
6 Gates of ishtar
7 Nightrage (med tompa lindberg)
8 Catamenia
9 December flower
10 Invoker

Och många fler
Citera
2016-04-13, 12:37
  #6
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcpower
De bästa två Melodic Death Metal banden är enligt mig Amon Amarth och Children Of Bodom båda banden levererar sin musik bra på olika sätt.

Bästa Melodic Black metal banden är utan tvekan Dimmu, jag lär vara relativt ensam om det och jag har hört mycket klagomål om deras senaste platta Abrahadabra men jag tycker personligen den plattan levererade allra bäst! Syntarna och stråkarna bidrog definitivt till en mörkare stämning och ett mer mardrömsliknande sound

. De andra var mer primitiva utan lika mycket inblandning av stråkarna å symfonin å andra sidan så lös obehagssoundet med sin frånvaro men det är min högst personliga uppfattning. Jag tycker iaf att syntarna och stråkarna bidrar till stämningen precis som musiken gör sitt i skräckfilmer.

Fyll på med mera med era personliga favoriter

Btw så tycker jag Bodom och Dimmu påminner mycket om varandra till spelstilen förutom att de tillhör olika men snarlika genrer

Jag har inte lyssnat på rimlig Birgit på tio år ca för jag pallade inte så länge efter spiritual black men kolla upp dom tidigare skivorna med Old mans child om du gillar gamla dimmu, det är Galders första band. Första skivan är genialisk tycker jag synd bara att det skitfula omslaget pajar hela stämningen till 100%

Satanic Warmaster har gjort många hits men det är kanske inte vad du menar med melodisk black metal...lite mer lofi.

Kan tänka mej att du skulle kunna gilla Falkenbach också

Skriver mer om jag kommer på nåt mer

Edit: Blut Aus Nord kanske, tex låten The Meditant (Dialogue with the Stars)

Och Behexen, rått men ändå hits som fan
__________________
Senast redigerad av CXT 2016-04-13 kl. 12:41.
Citera
2016-04-13, 15:58
  #7
Medlem
2anRuless avatar
Jag föredrar, måste jag säga, Dark Tranquillity när det kommer till melodisk dödsmetall. Jag gillar gamla In Flames, en del av Soilworks material och så vidare. Dessa band är dock inte speciellt intressanta längre. Dark Tranquillity ger fortfarande ut riktigt bra skivor.

Jag gillade Children Of Bodoms tre första skivor, och jag älskade Hate Crew Deathroll, men tycker att dessa har varit tämligen mediokra sedan dess.

Den enda finska melodiska dödsmetallskivan som kan konkurrera med Hate Crew Deathroll? Northers andra skiva, betitlad Mirror Of Madness.
Citera
2016-04-13, 16:07
  #8
Medlem
CXTs avatar
Är btw lite paff att CoB tydligen är melodisk death. Jag har alltid tänkt på det som power metal med growl
Citera
2016-04-13, 16:38
  #9
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Är btw lite paff att CoB tydligen är melodisk death. Jag har alltid tänkt på det som power metal med growl

Det brukar även kallas extrem power metal, den musiken som Children Of Bodom spelar. Jag undrar hur det skulle låta med en regelrätt power metal-vokalist?
Citera
2016-04-13, 22:28
  #10
Medlem
Navibeermetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Jag föredrar, måste jag säga, Dark Tranquillity när det kommer till melodisk dödsmetall. Jag gillar gamla In Flames, en del av Soilworks material och så vidare. Dessa band är dock inte speciellt intressanta längre. Dark Tranquillity ger fortfarande ut riktigt bra skivor.

Jag gillade Children Of Bodoms tre första skivor, och jag älskade Hate Crew Deathroll, men tycker att dessa har varit tämligen mediokra sedan dess.

Den enda finska melodiska dödsmetallskivan som kan konkurrera med Hate Crew Deathroll? Northers andra skiva, betitlad Mirror Of Madness.

Håller inte med dig där. Amorphis två första plattor är jävligt bra, sen Kalma har sina guldkorn.
__________________
Senast redigerad av Navibeermetal 2016-04-13 kl. 22:31.
Citera
2017-12-16, 09:29
  #11
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Amon Amarth och Children Of Bodom är de bästa Melodiska Death metal banden. Amon är tunga och brutala, det är kraft i musiken och man headbangar och Children Of Bodom är snabb musik och med mycket melodier samtidigt.

Dessa två artister har dock inte mycket gemensamt, men de är båda melodiska dock.
Citera
2017-12-16, 13:48
  #12
Medlem
Frimurares avatar
Dark Tranquillity, Hypocrisy och Scar Symmetry är helt oöverträffade inom melodisk death metal. I synnerhet det förstnämnda bandet har en otroligt hög lägstanivå.

Children Of Bodoms fyra första skivor var skitbra - sedan började det dock att gå utför. In Flames var bra men har ju nu helt bytt stil. Soilwork hade en del intressant material på sina fem första skivor men kom av sig efter detta. I synnerhet Natural Born Chaos var riktigt bra.

Bland de lite mer melodiska black metal-banden så föredrar jag Cradle Of Filth. Visst, många gnäller på att Cradle är posers och en massa annan skit, men ingen kan säga att bandet inte haft en stor inverkan på black metal-genren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback