Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-13, 14:44
  #1
Medlem
foofles avatar
Hej!
Blev förvånad över att det inte redan existerar en egen tråd för Steams egna handkontroll som släpps snart (10 November 2015 )
Tanken med kontrollen är att kunna flytta över sina PC spel till tvsoffan och njuta av en mer konsol-liknande upplevelse.

Citat:
Experience a new level of precise control for your favorite games. The Steam Controller lets you play your entire collection of Steam games on your TV—even the ones designed without controller support in mind. The Steam Controller features dual trackpads, HD haptic feedback, dual-stage triggers, back grip buttons, and fully-customizable control schemes. Find your favorite mappings in the Steam Community, or create and share your own.
Produktsida: http://store.steampowered.com/app/353370/

Någon som har förbeställt kontrollen?
Kommer man att kunna använda enheten för att spela andra spel än de i sitt steambibliotek?


Edit: Flytta gärna tråden om den hamnade fel.
Citera
2015-08-13, 14:47
  #2
Medlem
zBr9s avatar
Personligen är jag orolig över att man förväntas mappa upp kontrollen själv för de spel som saknar nativestöd, vilket jag kan tänka mig är väldigt många. Orkar inte med sånt meck, även fast kontrollen i sig ser rätt skön ut skippar jag nog denna och håller mig till XBOX-kontrollen som de flesta kontrollspel har stöd för.

Tanken på att sitta och spela typ Civilization med kontroll istället för mus känns lite sådär, vill se det hyllas av hela spelvärlden före jag vågar mig på att testa :P
Citera
2015-08-13, 14:49
  #3
Medlem
Mcreadys avatar
Är så himla skeptisk till touchpads istället för joysticks. Känns som att man kommer tappa mycket av finkänsligheten på nått sätt och att man kommer göra många misstag pga det men har ju prövat den så kan ju inte döma den heller
Citera
2015-08-13, 14:51
  #4
Medlem
foofles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Personligen är jag orolig över att man förväntas mappa upp kontrollen själv för de spel som saknar nativestöd, vilket jag kan tänka mig är väldigt många. Orkar inte med sånt meck, även fast kontrollen i sig ser rätt skön ut skippar jag nog denna och håller mig till XBOX-kontrollen som de flesta kontrollspel har stöd för.

Tanken på att sitta och spela typ Civilization med kontroll istället för mus känns lite sådär, vill se det hyllas av hela spelvärlden före jag vågar mig på att testa :P
Ja, det verkar nästan så.
I alla fall om man läser följande:
Citat:
Requirements
A Steam Machine or other computer capable of running Steam Big Picture Mode, in order to view, edit, save, and share Steam Controller mappings.
Citera
2015-08-13, 14:55
  #5
Medlem
foofles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Är så himla skeptisk till touchpads istället för joysticks. Känns som att man kommer tappa mycket av finkänsligheten på nått sätt och att man kommer göra många misstag pga det men har ju prövat den så kan ju inte döma den heller
Fast om man gillar bil eller rollspel(tänker The Witcher liknande) så är ju en handkontroll guld värt att använda istället för mus och tangentbord. I vissa fall ger det avsevärt mycket bättre precision helt beroende på spel.
Citera
2015-08-13, 15:23
  #6
Medlem
Mcreadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foofle
Fast om man gillar bil eller rollspel(tänker The Witcher liknande) så är ju en handkontroll guld värt att använda istället för mus och tangentbord. I vissa fall ger det avsevärt mycket bättre precision helt beroende på spel.

Ja absolut är det bättre än mus och tangentbord i vissa fall. Jag menar bara på att det just är touchpads istället för joysticks på kontrollern som jag är skeptisk mot om det faktiskt kommer vara bekvämmt i längden.
Citera
2015-08-13, 23:03
  #7
Medlem
foofles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Ja absolut är det bättre än mus och tangentbord i vissa fall. Jag menar bara på att det just är touchpads istället för joysticks på kontrollern som jag är skeptisk mot om det faktiskt kommer vara bekvämmt i längden.
Ah, du menar så!
Det är nog en smaksak. Det finns i alla fall en joystick på vänster sida
Citera
2015-08-14, 08:24
  #8
Medlem
Mcreadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foofle
Ah, du menar så!
Det är nog en smaksak. Det finns i alla fall en joystick på vänster sida


Absolut är det en smaksak . Jag sitter mest och funderar på om FPS kommer funka bra när man ska sikta in sig med touch pad.
Citera
2015-08-14, 12:26
  #9
Medlem
foofles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Absolut är det en smaksak . Jag sitter mest och funderar på om FPS kommer funka bra när man ska sikta in sig med touch pad.
Hmm, ja, det kan nog bli klurigt
Får se hur det känns.
Jag tror inte kontrollen kommer att kunna ersätta mus och tangentbord full ut, i alla fall inte för oss som är inbitna FPS spelare och inte kan spela med något annat.
Däremot så tror jag att det kommer att bli en skänk från ovan att kunna spela racingspel på sin PC, även vissa rollspel där precision inte är så viktigt så man istället kan slappna av i soffan när man lirar.
Citera
2015-10-02, 18:18
  #10
Medlem
qbertys avatar
Fick mail om att de hade skickat min controller, dock säger spårningen från 29/9 "Information transmitted, no shipment available now" plats Nederländerna. Tycket den borde kommit fram nu men.. Nån som fått den redan eller? ^^
Citera
2015-12-30, 05:07
  #11
Medlem
h4xors avatar
Någon som har Steam controller som kan säga ifall den är värd att köpa?
Citera
2015-12-30, 09:21
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4xor
Någon som har Steam controller som kan säga ifall den är värd att köpa?
Jag har ingen men av reviews jag har sett så är ju folk obekväma med den först men en del har åtminstone lyckats intala sig att det är värt att fortsätta efteråt. Huruvida det är så ..
Jag kan väl kanske tycka att det är ok att prova en om man inte redan har någon annan men antagligen hade en version 2 kunnat bli bättre .. Frågan är ju bara när det hade kunnat ske, antagligen inte på rätt länge.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback