Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-13, 14:23
  #1
Medlem
dawns avatar
Nu är det så att lägsta E-strängens pinhuvud har lämnat jordelivet, och jag lyckas inte få bort strängen, så berika med visdom kring jag får bort den.

Tog en undermålig bild med mobilkameran på stallet, där man ser hur det ligger till. Stränga om den var steg ett, sen nya pins men det utesluter faktiskt det andra

Så här

Gitarren har ett enormt sentimentalt värde vill göra allt jag kan för att få den i brukligt skick.

Tack på förhand!
Citera
2015-08-13, 14:31
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Lämna in till en fackman kanske? Det skulle jag göra.
Citera
2015-08-14, 10:17
  #3
Medlem
Borra ett hål i resterande del av pinnen, i med lämplig skruv, dra.
Citera
2015-08-19, 16:56
  #4
Medlem
Gingers avatar


Hade jag varit dig.... Så hade jag hängt upp den på väggen och handlat mig en ny gitarr.
Citera
2015-08-21, 19:07
  #5
Medlem
imperatrixs avatar
Haha, hur lyckades/råkades du ens med det där? Om jag var du skulle jag peta ut den från insidan av gitarren, testa att "slå"/tryck med något hårt föremål om det inte går med fingrarna. Sedan, skaffa en sån plastgrej man använder för att få upp plopparna, kostar typ 20 kronor på musikaffär, brukar vara kombinerad stämskruvsvev och "plupp-upptagare".
Citera
2015-08-27, 16:30
  #6
Medlem
mrtowlies avatar
Ser ut som det sticker upp en bit sträng bredvid pinnen. Bara att ta en tång och dra i strängen så följer pinnen med.

Annars kan du ju alltid ta bort alla strängar och försöka trycka upp pinnen från insidan.
Citera
2015-08-31, 08:30
  #7
Medlem
Hessians avatar
Lämna in gitarren på närmsta musikaffär så får du det fixat för några hundralappar.

Strängstift räknas som förbrukningsvara, så du har inte råkat ut för något allvarligare problem. Ge fan i att peta runt själv bara så kommer allt lösa sig fint för din gitarrklenod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback