Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-05-26, 23:11
  #49
Medlem
LagomLats avatar
Det där är ingen dökåvill, "rälsen" är fyrkantprofiler, som är spikade på sliprar, alltså inte färdiga spårspann, eventuellt är det från början inte en järnväg, utan ett staket som vält...

LL
Citera
2015-05-27, 20:36
  #50
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Sköt ditt! Fick inte upp bilderna men antar att det inte är frågan om träslipers eftersom rälsen numera skall vara upptravad och då är det nog svårt att tro att de ruttna träbitarna är med!
Citera
2015-06-06, 17:22
  #51
Medlem
jagyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det där är ingen dökåvill, "rälsen" är fyrkantprofiler, som är spikade på sliprar, alltså inte färdiga spårspann, eventuellt är det från början inte en järnväg, utan ett staket som vält...

LL

"ett staket som vält..." jojo, tjenare...
Nog är det ett genuint hemmabygge (bokstavligt talat) från början med vanlig massiv fyrkantstång som skenor. Sen är banan platsbyggd och inte flyttbar i färdiga sektioner vad jag kunnat bedöma...
Citera
2016-07-28, 22:49
  #52
Medlem
Någon som vet om det finns något spår kvar att se vid Härskogen? Någon som varit där nyligen?
Citera
2016-07-28, 22:53
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jag har lagt upp de bilder jag tog för några år sedan igen:

https://minfil.org/b4A8ibb9ba/Hembygd_j_rnv_g.zip



Riktigt coola bilder, hade varit kul att höra storyn om varför han byggde den,
Citera
2016-11-12, 22:21
  #54
Medlem
Ingen Som Varit Där I år?
Citera
2016-11-12, 22:25
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Min farsa berättade för många år sedan att han hade sett en liten bit järnväg mitt i ingenstans. Den var tydligen komplett med några broar också...

Han kunde inte för sitt liv beskriva vägen dit, förutom att det var hög granskog, och att det låg i området Lerum-Floda-Hindås.

Jag har frågat alla jag känner i trakten, men ingen har hört talas om några spår. Vare sig SJ eller industrispår.

Någon som vet någonting om det här?

Och nej , det är inte Anten-Gräfsnäs...

E det den som gick till sjövik ??
Citera
2016-11-12, 22:32
  #56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icarusog
E det den som gick till sjövik ??
Anten-Gräfsnäs (AGJ) är en liten bit av det som en gång var VGJ. Den handlar inte tråden om, tråden verkar handla om något hemmabygge som någon har skruvat ihop i skogen, av någon anledning. Antagligen någon "Åsa-Nisse"-filur som velat ha en egen "järnväg" där hemma. AGJ/VGJ låg inte i Härskogen.
Citera
2016-11-13, 11:43
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Anten-Gräfsnäs (AGJ) är en liten bit av det som en gång var VGJ. Den handlar inte tråden om, tråden verkar handla om något hemmabygge som någon har skruvat ihop i skogen, av någon anledning. Antagligen någon "Åsa-Nisse"-filur som velat ha en egen "järnväg" där hemma. AGJ/VGJ låg inte i Härskogen.
haha okej okej egen gärnväg kanske något att fundera på
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback