Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-19, 20:50
  #13
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodvin
Tack för svaren! Ja, det lutar nog mot att köra med avbokningsbar som du säger, och sen ta det som det kommer så man inte är så bunden, och kanske även se Colombia och mer av Mexiko. Men hur stor stor hänsyn tycker du att man behöver ta till regnperioderna? Vad jag förstått är det ganska regnit i hela centralamerika sep-okt, men vad jag läst brukar det mest vara någon regnskur om dagen så det kanske inte gör så mycket?

Det känns nämligen mer praktiskt att börja i Mexico och sedan åka söderut och se hur långt man kommer. Men vad jag fattat det som är t ex hela november en av de värsta regnmånaderna för Panama medans t ex Belize kan börja bli fint redan i okt/nov, så man kanske slipper mer av regnet om man börjar i Colombia och åker norrut? Eller det kanske inte alls är så? Tänkte nämligen resa september till december.

Jag skulle inte oroa mig särskilt om regnperioden. Jag reste runt i Karibien och Centralamerika för några år sedan just under september och oktober och jag minns det precis som du säger: någon regnskur nu och då, i övrigt strålande sol. Kolla historik på weatherunderground t.ex. så kan du få en bättre uppfattning. Att börja i Mexiko och ta dig så långt söderut du känner för låter som en utmärkt idé.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2607054

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback