Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-13, 03:14
  #1
Medlem
Satt ute och tittade efter stjärnfall och såg plötsligt något som liknade en stjärna, men åkte tvärs över himmelen i hög fart, alldeles för snabbt för att kunna vara ett plan och dessutom alldeles för långt bort.
Beskådade det i cirka 2-3 minuter tills jag inte kunde se det något mer.
Någon som kan kan tänka sig vad det kan vara?
Såg alltså precis ut som en stjärna, lika ljus/stor.
Citera
2015-08-13, 03:17
  #2
Medlem
Ohsiriss avatar
Citat:
Goda chanser att se nattens meteorregn

Meteorregnet som jorden passerar natten till torsdag kommer att kunna ses över så gott som hela landet. I år har man extra goda chanser tack vare fint väder och mörkare himmel.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/god...ns-meteorregn/
Citera
2015-08-13, 03:18
  #3
Medlem
Garanterat en satellit. Det finns relativt gott om sådana runt jorden så är det stjärnklart och man stirrar nog länge är det inte alls ovanligt att man ser någon.

Edit. Får ta tillbaka mitt "garanterat" då det ska passera ett meteorregn nu i natt, men de brukar inte vanligtvis enskilt synas så länge som i 2-3 minuter.
__________________
Senast redigerad av lacrima 2015-08-13 kl. 03:22.
Citera
2015-08-13, 03:19
  #4
Medlem
dobbelinas avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6230374
Citera
2015-08-13, 03:26
  #5
Medlem
Vet om meteorregnet, just därför jag satt ute!
Då var det troligtvis en satellit!
Citera
2015-08-13, 10:58
  #6
Medlem
Det var alltså metroregn igår natt?

Ingenting som kommer ske denna natt som kommer?
Citera
2015-08-13, 12:01
  #7
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Det var alltså metroregn igår natt?

Ingenting som kommer ske denna natt som kommer?
Perseiderna, som meteorregnet kallas, håller på från slutet av Juli till slutet av Augusti, med en intensitetstopp mellan 8 och 14 Augusti. 12:e brukar sägas vara den bästa dagen att kolla. Jag tror inte skillnaden mellan i går och i dag är så stor faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Garanterat en satellit. Det finns relativt gott om sådana runt jorden så är det stjärnklart och man stirrar nog länge är det inte alls ovanligt att man ser någon.

Edit. Får ta tillbaka mitt "garanterat" då det ska passera ett meteorregn nu i natt, men de brukar inte vanligtvis enskilt synas så länge som i 2-3 minuter.
Du kan med gott samvete säga garanterat. Ingen meteor syns i 2-3 minuter. Ingen meteor ser heller ut som en vanlig stjärna. En meteor ser vanligtvis ut såhär: http://media.komonews.com/images/130812_perseid_lg.jpg
__________________
Senast redigerad av No.90-Kleist 2015-08-13 kl. 12:04.
Citera
2015-08-13, 12:31
  #8
Avstängd
PaXXtons avatar
Det är vanliga meteorer som faller pga att vi åker igenom ett "moln" i rymden.
Citera
2015-08-13, 13:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Perseiderna, som meteorregnet kallas, håller på från slutet av Juli till slutet av Augusti, med en intensitetstopp mellan 8 och 14 Augusti. 12:e brukar sägas vara den bästa dagen att kolla. Jag tror inte skillnaden mellan i går och i dag är så stor faktiskt.

Du kan med gott samvete säga garanterat. Ingen meteor syns i 2-3 minuter. Ingen meteor ser heller ut som en vanlig stjärna. En meteor ser vanligtvis ut såhär: http://media.komonews.com/images/130812_perseid_lg.jpg

Jag är ingen expert men funderade om en nog stor meteor av tillräckligt hållfast material kommer in i en väldigt flack bana kanske den kan synas så pass länge att man upplever det som en minut, men det låter länge. En del meteorer når ju faktiskt jordytan. Har sett många meteorer förr och de brinner alla upp på några sekunder så jag vet hur de ser ut.

Visste faktiskt inte att Perseiderna passerade nu, ska kolla ikväll.
Citera
2015-08-13, 13:21
  #10
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaXXton
Det är vanliga meteorer som faller pga att vi åker igenom ett "moln" i rymden.
Nej, det har fastslagits att det var en satellit h*n siktade. Det är dock riktigt att vi passerar genom ett moln av meteorer för tillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag är ingen expert men funderade om en nog stor meteor av tillräckligt hållfast material kommer in i en väldigt flack bana kanske den kan synas så pass länge att man upplever det som en minut, men det låter länge. En del meteorer når ju faktiskt jordytan. Har sett många meteorer förr och de brinner alla upp på några sekunder så jag vet hur de ser ut.

Visste faktiskt inte att Perseiderna passerade nu, ska kolla ikväll.
De kommer in i atmosfären med flera kilometer per sekund i hastighet så även de ljusstarkaste åker snabbt över himlen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback