Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-12, 20:06
  #1
Medlem
Hej!

Jag och en kompis har bestämt oss för att åka till Australien i Januari och bli där i minst 6 månader.

Vi skickade idag (12/8) in våra ansökningar för Working Holiday Visa och 2h senare fick vi ytterligare ett mail om att våra visum var "Granted". Det är såklart en rolig nyhet men samtidigt känns det märkligt eftersom vi läst att det brukar åtminstone ta en vecka. Någon som varit med om något liknande eller om något kanske gått snett?

Sedan skulle vi gladeligen ta emot tips på vad man som backpacker inte ska missa. Vi ska först ha "semester" i 3-4 veckor och därefter jobba och skaffa ett boende. Tips emottages varmt!
Citera
2015-08-12, 20:14
  #2
Medlem
Det kan ta upp till en vecka, vilket betyder att du kan få svar tidigare än så.
Citera
2015-08-12, 20:30
  #3
Medlem
RDM90s avatar
Jag fick min Holiday Visa på bara några minuter.

Systemet kollar bara så man är clean, därifrån går det per automatik verkar det som men jag kom in utan några problem alls.
Citera
2015-08-13, 21:20
  #4
Medlem
Cincaids avatar
vad kostar working holiday visa?
Citera
2015-08-14, 06:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincaid
vad kostar working holiday visa?
Tror det just nu ligger på 440 AUD (gick upp från 420 AUD). Kolla DIBPs hemsida för att få senaste informationen.
Citera
2015-08-14, 09:25
  #6
Medlem
Cincaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WanderLost
Tror det just nu ligger på 440 AUD (gick upp från 420 AUD). Kolla DIBPs hemsida för att få senaste informationen.

Det är tillräckligt specifikt! Tack
Citera
2015-08-14, 09:43
  #7
Medlem
speeeds avatar
Jag fick också mitt på ett par timmar, tror inte dem kollar någonting.

Jag tycker inte ni ska missa Whitsundays, ta en 3 dagar 2 nätter med övernattning vid stora barriärrevet.
Hyr en campervan och åk runt på östkusten, surfspots överallt och mycket att se och göra.

Åk på vithajs safari i Perth, många som bara håller sig på östkusten.

Om ni ska jobba inom jordbruket så att ni får erat extra år av working holiday så skulle jag rekommendera sweets strawberry farm - dem brukar sätta igång runt februari-mars och betalar riktigt bra.
Citera
2015-08-24, 17:47
  #8
Medlem
Behöver man skicka med polisutdrag när man söker online? Tänkte ifall man befinner sig i Thailand, och skulle vilja åka och jobba lite i Australien, och ansöker om visum där nere. Finns det mycket farmarjobb omkring Perth?
Citera
2017-08-08, 16:17
  #9
Medlem
ReiseReises avatar
Jag ansökte om mitt W&H Australien när jag var i Nya Zeeland. Tog ca 2 timmar innan jag också fick mitt beviljat Har hört att det är svenska ambassaden som har hand om ärendet istället för Australiens egna migrationsverk, vilket är anledningen till att det går så fort.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2606801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback