Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-11-18, 17:11
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Såvitt jag kan se så har detta absolut ingenting att göra med vad jag säger. Var jag är som starkast är också det jag generellt sett tränar mest. Mina ådror på axlarna har varit helt sinnessjuka under träningsperioder. Just nu, efter några månaders uppehåll? Not so much. Men kommer förmodligen tillbaka snabbt.

Med detta utrett tänkte jag ställa en till fråga här i tråden.

Klarar att stänga CoC 1 ungefär 12 gånger på raken. Gick till den lokala gymbutiken idag och prövade på resten av dem. Klarade utan större problem 1,5 och var ganska nära, men klarade inte, nummer 2. Nu är då frågan vilken av dessa jag bör införskaffa. Är det nån poäng att skaffa tvåan och träna med den genom negativa reps och andra medel för att till slut kunna stänga den, eller ska jag skaffa 1,5 som bara slänger på ytterligare 11 kilo enligt tillverkarens sätt att mäta?

Så här graderas de tre för övrigt enligt de officiella siffrorna (huruvida dessa stämmer eller ej låter jag vara osagt):
1: 65 kg
1,5: 76 kg
2: 90 kg

Beror på vilka mål du har med träningen givetvis men du borde nog köpa alla upp till #3. Guide, #3.5 och #4 kan du skippa tills vidare.

Bry dig inte om siffrorna som tillverkarna förser grippers med, de säger i stort sett ingenting. Du kan prova köpa 3-4 st #2, de variera oftast i svårighet, så får du lite större variation att träna med. Eller så köper du bara en gripper du kan ställa in motståndet på, från handgripper.net.
Citera
2019-11-18, 17:12
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Det är du som är en jävla clown, "den med störst muskler är starkast" haha du är ju för fan efterbliven. Du skrattar åt Mr Olympia, ok, säg vilka som har mer muskler? Att du säger WSM visar bara hur tragiskt efterbliven du är som inte har förstått någonting. Läs en bok om hur en muskel fungerar, eller just det, du klarar inte av det.

Det är väl självklart att jag skrattar åt Mr.Olympia då de har mindre mängd muskler än de som är starkast i världen i strongman.

Kasta inte sten i glashus grabben.
Citera
2019-11-19, 12:42
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Det är väl självklart att jag skrattar åt Mr.Olympia då de har mindre mängd muskler än de som är starkast i världen i strongman.

Kasta inte sten i glashus grabben.
https://www.google.se/amp/s/theconve...building-47870

Här har ni en vettig summering av er diskussion.
Huruvida om det är en strongman eller en byggare som haft störst muskelmassa är nog svårt att svara på, är nog mer individuellt.

Vilken grupp som är starkast är ju givet, iaf sett till muskelmassa...
Citera
2019-11-19, 13:04
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Såvitt jag kan se så har detta absolut ingenting att göra med vad jag säger. Var jag är som starkast är också det jag generellt sett tränar mest. Mina ådror på axlarna har varit helt sinnessjuka under träningsperioder. Just nu, efter några månaders uppehåll? Not so much. Men kommer förmodligen tillbaka snabbt.

Med detta utrett tänkte jag ställa en till fråga här i tråden.

Klarar att stänga CoC 1 ungefär 12 gånger på raken. Gick till den lokala gymbutiken idag och prövade på resten av dem. Klarade utan större problem 1,5 och var ganska nära, men klarade inte, nummer 2. Nu är då frågan vilken av dessa jag bör införskaffa. Är det nån poäng att skaffa tvåan och träna med den genom negativa reps och andra medel för att till slut kunna stänga den, eller ska jag skaffa 1,5 som bara slänger på ytterligare 11 kilo enligt tillverkarens sätt att mäta?

Så här graderas de tre för övrigt enligt de officiella siffrorna (huruvida dessa stämmer eller ej låter jag vara osagt):
1: 65 kg
1,5: 76 kg
2: 90 kg

Det finns en officiell tråd ang Grippers på forumet Kollozeum med massor av bra inlägg. Där man du läsa och bli expert!
Jag köpte själv trainer till 2.5. Men inte tränat med dem på 5 år nu. Det var rätt tråkig träning och jag lyckades stänga 2an. Nu har jag ingen chans på 2an tror jag. :/
Citera
2023-10-04, 12:54
  #41
Medlem
Helt klart en nyupptäckt grej de här med handgrippers.

Gick all in o köpte på mig CoC 1-3.

Samt även en handdynamometer(Bims)

Bra kul o se om man kan öka, har även en beställning på en coc T ligger, då jag insåg att 1:an var lite för tung o köra på med…..

Nån mer som håller på fortfarande?
Citera
2023-10-04, 15:33
  #42
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Great
Helt klart en nyupptäckt grej de här med handgrippers.

Gick all in o köpte på mig CoC 1-3.

Samt även en handdynamometer(Bims)

Bra kul o se om man kan öka, har även en beställning på en coc T ligger, då jag insåg att 1:an var lite för tung o köra på med…..

Nån mer som håller på fortfarande?

Höll på med detta för några år sen. Kunde stänga en rb 120 utan problem (absolut inget att skryta med) men orkade sen inte köpa på mig fler rb/coc. Märkte dock att denna förmåga var svåröversatt till det som jag tycker spelar roll med grepp.

Tyckte inte att jag kunde märka nägon direkt skillnad i greppstyrka vid marklyft eller viktade chins. Däremot fick man en råhet i handen, om du tänker dig typ bända, nypa och pressa som typ när man försöker byta däck på cykeln eller montera tröga tunga saker så gick sånt lättare.

Det hela rann ut i sanden för mig. Kunde som bäst reppa på 180 i mark med oskiftat grepp. Plockar ibland upp den och kör några varv för att sedan låta den ligga i sex månader igen.

Såg nu att rb 120 inte finns så det är väl något annat jag har. Kanske ska skaffa en coc men dom kostar orimligt mycket enligt mig
__________________
Senast redigerad av Eldamycke 2023-10-04 kl. 15:38.
Citera
2023-10-04, 23:01
  #43
Medlem
Ja, svinigt dyra, för mig som är över 40, så började de faktiskt märkas att greppet blivit klart sämre, på precis såna saker du nämner.

Målet nu är ju den kanske ouppnåeliga 3:an.

Stänger 1,5 utan problem o löjligt lite kvar på 2:an, men stegen blir liksom längre mellan ju högre upp man går verkar de som
Citera
2023-10-05, 16:55
  #44
Medlem
Eldamyckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Great
Ja, svinigt dyra, för mig som är över 40, så började de faktiskt märkas att greppet blivit klart sämre, på precis såna saker du nämner.

Målet nu är ju den kanske ouppnåeliga 3:an.

Stänger 1,5 utan problem o löjligt lite kvar på 2:an, men stegen blir liksom längre mellan ju högre upp man går verkar de som

Kul! Riktigt stsrkt om du lyckas stänga #3.

Blev lite peppad nu när du skriver om det. Kanske köper en etta och börjar igen
Citera
2023-10-06, 19:43
  #45
Medlem
Hehe, ja, o nu hade ja en bekant som tydligen klämde rejält(armbrytare) han stänger 3:an, så ja har lite o jobba på
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback