Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-12, 00:30
  #1
Medlem
Hej!

Tänkte höra mig för. Jag och min bror är ute i senaste laget och tänkte boka en 12 dagars resa till Sydafrika i slutet av okt. Vi har kontaktat ett resebolag för att höra oss för ang. resan och vad det skulle kunna kosta. Notan slutade på ca 16k SEK vilket inkluderar:
- Flyg Sverige - Sydafrika - Sverige
- Flyg Jburg - Kapstaden
- Hotell samtliga 10 nätter inkl frukost (2 dygn helpension)
- Safari 2 dagar
- Hyrbil samtliga dagar

Vi gör resan "själva". Bolaget hjälper endast till med bokningar.

Hotellen är 3-4stjärniga och varken jag eller brodern är speciellt kräsna ang. boende (inga kackerlackor et.c.). Dock verkar det som att det är "värt" att bo lite goare i t.ex. Kruger parken.

Jag vet att det såklart är billigare att boka själv. Är dock fundersam på hur mycket billigare. Låter priset rimligt?
Citera
2015-08-12, 08:04
  #2
Medlem
luckylucazs avatar
16k per person eller för bägge?
Citera
2015-08-12, 09:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
16k per person eller för bägge?

Per person.
Citera
2015-08-12, 10:12
  #4
Medlem
Charles26s avatar
Jag utgår från att ni enligt resebolaget fick priset 16 000 per skalle, totalt 32 000? För om ni har fått tag i en resa för två med hotell bil och halvpension på plats för 16 000 har ni hittat något riktigt billigt.

I Sydafrika är det mesta billigt jämfört med Sverige. Jag spenderade 2 veckor i Kapstaden för dryga halvåret sedan med Green point som bas vilket är ett område som får anses lite förnämare än många andra delar av Kapstaden. Med det sagt tyckte jag det var häpnadsväckande billigt att äta och dricka på restaurangerna/pubarna längs med main road. 1 pint öl gick loss på 16 spänn. Cappuccino för 12 och helt ok pubkäk fick man för långt under en hundring. Passade även på att besöka the Hussar grill och fick käka riktigt bra köttbitar med alla tillbehör och vin för under 200 :-.

Grannområdet Sea point är också det trevligt med mycket barer och restauranger. Vill man kolla in lite riktig lyx kan man fortsätta till Camps Bay men där kostar det mera. Inne i downtown finns det massor av sköna ställen på gator som Bree st, Long st och Kloof st. Vill man hänga med hipsters och studenter finns det gott om dessa i Observatory och Woodstock.

Räkna med att det är dyrare att äta och dricka nere vid Waterfront som är ett slags turistghetto. Båten till Robben island går därifrån bland annat och det finns stora köpcentrum och ... Det känns rätt plastigt däromkring.

Det som är kännbart för plånboken i mitt tycke är organiserade utflykter och safari. Att bara strosa omkring och käka eller dricka ett par glas är som sagt i många fall löjligt billigt och det kan utflykterna också bli om man bara ser till att göra dom på egen hand. Till exempel kunde man via mitt hotell åka guidad minibuss till pingvinkollonin vid Boulders beach med lunch för 500:-. Eller så gör man som jag gjorde och tog en så kallad black cab (minibussar som kör till och från centralstationen i alla möjliga väderstreck för småpengar, ni kommer fatta väl på plats) för 4 spänn ner till tågstationen och väl där köpte en tur&retur biljett med tåget till Simonstown för under 20 spänn och till sist tog en promenad från Simonstown ut till Boulders med ett lunchstopp på vägen. På vägen tillbaka till Simonstown tog jag en black cab igen för kanske 7 spänn. Väl tillbaka för lite vila på hotellrummet hade jag bränt runt 150 spänn inklusive resa fram och tillbaka samt inträde till pingvinerna och en lunch på min utflykt. Sydafrikanerna är generellt väldigt sociala och trevliga så tågresan som är på en dryg timme gick fort.

Hoppas du kunde hitta lite nyttig info i min rappakalja. Trevlig resa.
Citera
2015-08-12, 10:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles26
Jag utgår från att ni enligt resebolaget fick priset 16 000 per skalle, totalt 32 000? För om ni har fått tag i en resa för två med hotell bil och halvpension på plats för 16 000 har ni hittat något riktigt billigt.

I Sydafrika är det mesta billigt jämfört med Sverige. Jag spenderade 2 veckor i Kapstaden för dryga halvåret sedan med Green point som bas vilket är ett område som får anses lite förnämare än många andra delar av Kapstaden. Med det sagt tyckte jag det var häpnadsväckande billigt att äta och dricka på restaurangerna/pubarna längs med main road. 1 pint öl gick loss på 16 spänn. Cappuccino för 12 och helt ok pubkäk fick man för långt under en hundring. Passade även på att besöka the Hussar grill och fick käka riktigt bra köttbitar med alla tillbehör och vin för under 200 :-.

Grannområdet Sea point är också det trevligt med mycket barer och restauranger. Vill man kolla in lite riktig lyx kan man fortsätta till Camps Bay men där kostar det mera. Inne i downtown finns det massor av sköna ställen på gator som Bree st, Long st och Kloof st. Vill man hänga med hipsters och studenter finns det gott om dessa i Observatory och Woodstock.

Räkna med att det är dyrare att äta och dricka nere vid Waterfront som är ett slags turistghetto. Båten till Robben island går därifrån bland annat och det finns stora köpcentrum och ... Det känns rätt plastigt däromkring.

Det som är kännbart för plånboken i mitt tycke är organiserade utflykter och safari. Att bara strosa omkring och käka eller dricka ett par glas är som sagt i många fall löjligt billigt och det kan utflykterna också bli om man bara ser till att göra dom på egen hand. Till exempel kunde man via mitt hotell åka guidad minibuss till pingvinkollonin vid Boulders beach med lunch för 500:-. Eller så gör man som jag gjorde och tog en så kallad black cab (minibussar som kör till och från centralstationen i alla möjliga väderstreck för småpengar, ni kommer fatta väl på plats) för 4 spänn ner till tågstationen och väl där köpte en tur&retur biljett med tåget till Simonstown för under 20 spänn och till sist tog en promenad från Simonstown ut till Boulders med ett lunchstopp på vägen. På vägen tillbaka till Simonstown tog jag en black cab igen för kanske 7 spänn. Väl tillbaka för lite vila på hotellrummet hade jag bränt runt 150 spänn inklusive resa fram och tillbaka samt inträde till pingvinerna och en lunch på min utflykt. Sydafrikanerna är generellt väldigt sociala och trevliga så tågresan som är på en dryg timme gick fort.

Hoppas du kunde hitta lite nyttig info i min rappakalja. Trevlig resa.

Det stämmer. 16.000 per skalle.
Tack för all info! Låter som en del grejer vi ska prova på där

Vad gick din resa på ca?
Citera
2015-08-12, 11:33
  #6
Medlem
Charles26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andnel
Det stämmer. 16.000 per skalle.
Tack för all info! Låter som en del grejer vi ska prova på där

Vad gick din resa på ca?
Jag har inga exakta siffror men så vitt jag minns så gick flygbiljetten, Turkish via Istanbul och med ett stopp i J-burg på runt 6000:-
Bodde gjorde jag på ett så kallat Guest house alltså enklare hotell med eget rum men med delade toaletter och duschar. Var absolut inget fel på det stället och har för mig att det kostade mig 300:- per natt. Med andra ord drygt 10 000 för flyg och hotell. Utöver det gjorde jag ett par utflykter/safari som kostade några laxar till medan det inte alls gick åt särskilt mycket pengar under tiden jag var i Kapstaden. Skulle gissa att jag gjorde av med 16 000 totalt men då var jag endast i Kapstaden med omnejd. Inget besök i Krügerparken och utan hyrbil. Å den andra sidan åt och drack jag gott varje dag samt lite shopping.

Beräkna att ha en budget på åtminstone 500 spänn per dag till mat dryck och nöjen samt några tusen till för inträde och dylikt till Krügerparken etc.
Citera
2015-08-12, 13:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles26
Jag har inga exakta siffror men så vitt jag minns så gick flygbiljetten, Turkish via Istanbul och med ett stopp i J-burg på runt 6000:-
Bodde gjorde jag på ett så kallat Guest house alltså enklare hotell med eget rum men med delade toaletter och duschar. Var absolut inget fel på det stället och har för mig att det kostade mig 300:- per natt. Med andra ord drygt 10 000 för flyg och hotell. Utöver det gjorde jag ett par utflykter/safari som kostade några laxar till medan det inte alls gick åt särskilt mycket pengar under tiden jag var i Kapstaden. Skulle gissa att jag gjorde av med 16 000 totalt men då var jag endast i Kapstaden med omnejd. Inget besök i Krügerparken och utan hyrbil. Å den andra sidan åt och drack jag gott varje dag samt lite shopping.

Beräkna att ha en budget på åtminstone 500 spänn per dag till mat dryck och nöjen samt några tusen till för inträde och dylikt till Krügerparken etc.

Återigen, tack för infon! Mycket värdefullt! Då låter i varje fall 16k som ett rimligt pris.
Citera
2015-08-12, 13:45
  #8
Medlem
Grattis till beslutet att resa till Sydafrika och Kapstaden!

Du har fått flera bra tips redan. Hotell är ett uselt alternativ i hela Sydafrika. Guesthouses eller bed and breakfast är fantastiska alternativ

http://www.sa-venues.com/bed_and_bre...nationwide.htm

Finns även på tripadvisor. Dessa är generellt grymt fräscha, trevliga och säkra ställen.

Lite drygt ett år sedan jag var i SA senast, men då var randen svag och kronan stark, dvs, mat och dryck är nästan löjligt billigt. Har svårt att tänka mig ett mer prisvärt resmål i hela världen. Hela området runt Kapstaden är väldigt vackert. Skulle därför faktiskt rekommendera hyrbil (med GPS!!!). En mindre hyrbil kostar väldigt lite och det är enkelt att köra med bra vägar (oftast bättre än vårt avlånga land). Att tuta runt vid kusten ner mot Fishhoek, Simonstown och Kalk Bay är helt otroligt fint. Vill man bada i havet gäller det att komma söder och österut. Camps Bay är exklusivt och rätt nice. Fina stränder men antarktisvatten gör det brrrrrrr.

Med bil skulle jag rekommendera en eller par nätters boende även i Stellenbosch och/eller Franschoek. Är ni ute efter party och är i rätt ålder finns det mycket i studentstaden Stellenbosch, inklusive snygga tjejer. Gillar ni mat och vin (vem gör inte det) finns det superba restauranger och även vingårdar där ni får tre rätter och otroliga viner för en spottstyver. Första gången jag beställde vin i Sydafrika trodde jag att priset var för ett glas, men det var för en flaska... Och vinerna är bra!

Det jag vill säga är att Sydafrika fortfarande lider av enorm segregation, dämpad ilska osv. Om ni blir varnade för ett område eller liknande skulle iallafall jag ta den varningen på allvar.

Men totalt sett. ÅK!!!!
Citera
2015-08-12, 16:42
  #9
Medlem
luckylucazs avatar
Jag reste runt i Sydafrika i en dryg månad förra året och höll ganska bra koll på priser.

Transport
Flyg t/r: Ca 5000 kr, kolla efter multi-city till Kapstaden med layover i Johannesburg, kanske är det möjligt att få inrikesflyget "gratis" på så sätt
En månads hyrbil: 2700 kr

Kruger
150 kr/dag/person i "conservation fees"
Schyssta rest camps för ~250 kr/natt (för hela rummet, upp till 4 eller 6 personer)
Guider behövs inte, du kan se allt på egen hand!

Boende
Guest houses och lodges: 180-240 kr/natt för 2 personer

Mat och alkohol
Billigt! 30 kr för en vanlig måltid (inget lyx, och utan alkohol) är rimligt.

Det som resebyrån erbjuder kan du antagligen få för ca 8000-12000 kr på egen hand beroende på hur duktiga ni är på att söka billiga biljetter/hyrbil/boende och vilken standard ni är ute efter. Upp till er om det är värt att betala lite extra för att få allt ordnat åt er.

Höjdpunkter för mig i Sydafrika:
- Kruger med egen bil
- Vinprovning en bit bort från Kapstaden (allra bäst runt Robertson)
- Kapstaden!
- Wild coast region

Hör av dig för mer info! Sydafrika är ett fantastiskt land att besöka!
Citera
2015-08-12, 23:33
  #10
Medlem
Lobengulas avatar
Många bra tips från andra så jag har inte så mycket att tillägga

Bra val att åka till Sydafrika (eller Republiken som jag brukar säga). Ett finare resmål får man fan leta efter. 16K per person med allt som du räknar upp ingår, ja det är ett bra pris. Du kanske kunde ha fått det något billigare om du gjort allt själv men det är ju inte helt lätt om det är en destination som man är ovan vid. Någonstans finns det ju ett pris på den tid som man måste lägga för att sy ihop allt.

Slutet av oktober är en kanonbra tid att vara i Sydafrika, början på sommaren och alla är ystra och glada Mer viktigt är att det också är tidpunkten för oktoberfesterna, ja hinka öl. Första lördagen i november så kör Tyska Skolan i Kapstaden, kallas för bazaar men det är öl och oktoberfest:

http://www.dsk.co.za/basar_e.html

I kid you not, besök den festivalen för ett rejält party. Ölen flödar. Jag är förmodligen där.


Edit: kort klipp från 2012
https://www.youtube.com/watch?v=nZ007lZfhfs

DSK = Deutsche Schule Kapstad
__________________
Senast redigerad av Lobengula 2015-08-12 kl. 23:51.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2606467

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback