Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-05, 22:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Hur mycket jag än skulle vilja säga "heil linux" så säger funktionen endast Command gpart was not found/"This feature uses gpart. Please install gpart and try again". (Puppy Linux Lucid)
Förstår såklart att problemet går att lösas igenom gparteds forum.
Ursäktar mig för OT men fann intresse av att testa mig på Linux, alltid uppskattat med hjälp.
Du kan boota datorn med hjälp av Gparted Live, så har du alla dess funktioner, garanterat.
Citera
2015-09-05, 23:51
  #14
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Du kan boota datorn med hjälp av Gparted Live, så har du alla dess funktioner, garanterat.
Har ingen CD-läsare, endast usb äldre mus/tangentbord intag. Gör så att jag kör Easy2boot med Puppy-linux & gparted i samma där, vet inte hur det fungerar att öppna .iso i puppy. Även det ett problem med "sök-och-finn" lösning....
Men lär märka, blev lite go-varm i hjärtat när jag insåg att det (finns) OP (som) bootar i ram-minnet.

Edit/hyptes: partitionera om den krångliga hårddisken (3 partitioner sedan innan) och installerar, tordes gå att ha ett OP på den då. Installerar Gparted där och flyttar över till en nu tom USB...
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2015-09-06 kl. 00:20.
Citera
2015-09-07, 04:30
  #15
Medlem
GoUoDs avatar
Nu återkommer jag med lite mer skitsnack, OT och bump.

Glodde mig trött, sov på saken och kom till insikt att det inte var mer än ett roligt projekt jag gav mig in i att försöka återskapa/rädda korrupt information. dock är jag rookie på data och således kunde jag (tyvärr) inte återskapa eller ens förstå hur det skulle göras korrekt - på ett dygn. Får tacka dig Redax för hjälpen och pushen, blåser rent hårddiskarna och pekar lite lätt fingret åt windows.
Citera
2015-09-15, 17:41
  #16
Avstängd
53280s avatar
dd of=/dev/sda if=/dev/zerors

OBS! Använd detta kommando med största försiktighet. Men ovanstående kommando fyller din hårddisk med \0x00 , då bör konstiga boot sektorer och sånt försvinna också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback