Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-11, 19:35
  #1
Medlem
Hej! Hoppas tråden hamnar i rätt forumsdel. Jag har en mini laptop (Acer AspireOnesom inte har någon cdläsare utan endast usb. Jag har tidigare krypterat hela datorn med truecrypt och kan mitt password. Jag kom fram till att jag ville formatera min dator och hade för mig att jag läst att det bara är att formatera den när den är krypterad bara att alla information som är krypterad då går förlorad.

I min hets att bara få formatera så använder jag även min dators eget program (Acer eRecovery Managment) för att göra den till fabriksny. Allt går bra och datorn startas om Men då kommer jag till truecrypts boot loader innan windows startas upp. Jag skriver in mitt lösenord och windows startar men jag kommer bara till Acer Recovery Management fönster som jag fick upp från början när jag skulle starta recoveryn, men jag kan bara välja "Exit" av de tre alternativen som visas på den där bilden jag hittat:

http://community.acer.com/t5/image/s...v=mpbl-1&px=-1

Det är Win7 som har vart/är på datorn, och jag har testat startat i felsäkertläge, och använt senast fungerande inställning när jag startat datorn. Har även testat att boota något portabelt truecrypt från usb i hopp om att i efterhand kunna mounta och decrypta datorn. Dock osäker om jag gjort rätt med den delen då jag aldrig testat truecrypt från usb innan.

Så, några tips på vad jag kan göra? Informationen på datorn har jag sedan innan backupat så jag kan göra vad som helst i hopp om att få den att boota ordentligt.

Mvh
Citera
2015-08-11, 19:55
  #2
Medlem
Jag brukar boota krånglande Windowsburkar med Puppy Linux på USB-sticka och sedan formatera allt via Gparted (finns inbyggt i Puppy Linux). Betydligt enklare än all annan OEM-skit som skräpar där ute i cybervärlden. Gparted kan man också köra live via cd/USB.
Citera
2015-08-11, 22:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag brukar boota krånglande Windowsburkar med Puppy Linux på USB-sticka och sedan formatera allt via Gparted (finns inbyggt i Puppy Linux). Betydligt enklare än all annan OEM-skit som skräpar där ute i cybervärlden. Gparted kan man också köra live via cd/USB.

Okej, jag ska försöka testa det då, men är inte alls så hemma på linnux, så vi får se hur det går. Men tror du att Gparted altså klarar att formatera en krypterad disk utan problem?
Citera
2015-08-11, 23:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abrakadabraninja
Okej, jag ska försöka testa det då, men är inte alls så hemma på linnux, så vi får se hur det går. Men tror du att Gparted altså klarar att formatera en krypterad disk utan problem?
Ja. Men all data går så klart förlorad.
Citera
2015-08-11, 23:34
  #5
Medlem
X_surfers avatar
Har inte använt mig av Truecrypt i någon större utsträckning själv men annars borde du kunna prova att bara gå in i Recvery-läget och och köra bootrec /Fixmbr c: följt av bootrec /fixboot C: (dubbelkolla innan att C: verkligen är rätt volym innan bara (det är inte säkert att recvery-miljön listar alla volymer under samma enhetsbeteckningar som Windows gör i normal-läge)
Citera
2015-08-12, 13:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Har inte använt mig av Truecrypt i någon större utsträckning själv men annars borde du kunna prova att bara gå in i Recvery-läget och och köra bootrec /Fixmbr c: följt av bootrec /fixboot C: (dubbelkolla innan att C: verkligen är rätt volym innan bara (det är inte säkert att recvery-miljön listar alla volymer under samma enhetsbeteckningar som Windows gör i normal-läge)

Recovery läget? Hur menar du då? Jag kommer ju i nuläget inte åt något mer en Tc bootloader och senare den del av Recovery programmet som jag postat en länk på screenshot i första inlägget.
Förklara gärna närmre?

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ja. Men all data går så klart förlorad.
ja såklart blir det ju så. Jag testade litw snabbt igår att ta hem senaste versionen av puppy och mountade iso filen sedan kopierade in alla de filerna som då visas på ett usb. Bytte boot till usb flashdrive, men inget alls händer, får bara upp meddelande ungefär som "Operation system is missing..."

Något tips?
__________________
Senast redigerad av abrakadabraninja 2015-08-12 kl. 13:48.
Citera
2015-08-12, 14:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abrakadabraninja
... Jag testade litw snabbt igår att ta hem senaste versionen av puppy och mountade iso filen sedan kopierade in alla de filerna som då visas på ett usb. Bytte boot till usb flashdrive, men inget alls händer, får bara upp meddelande ungefär som "Operation system is missing..."

Något tips?
Dessvärre kräver Puppy Linux att du först monterar och bränner iso:n till en cd-skiva. När du sedan har bootat denna cd-skiva kan du göra en bootbar USB-sticka via set up-menyn. Gparted Live (som också innehåller en webbläsare med mera) kan dock läggas in på en USB-sticka på olika sätt, läs mer här.
Citera
2015-08-12, 15:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Dessvärre kräver Puppy Linux att du först monterar och bränner iso:n till en cd-skiva. När du sedan har bootat denna cd-skiva kan du göra en bootbar USB-sticka via set up-menyn. Gparted Live (som också innehåller en webbläsare med mera) kan dock läggas in på en USB-sticka på olika sätt, läs mer här.

Jaha okej, men jag kommer inte behöva boota cdn i den berörda datorn med krångel för att skaps en bootbar usb? För den har ju som sagt ingen cd-läsare.
Citera
2015-08-12, 18:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
... Gparted Live (som också innehåller en webbläsare med mera) kan dock läggas in på en USB-sticka på olika sätt, läs mer här.
Citat:
Ursprungligen postat av abrakadabraninja
Jaha okej, men jag kommer inte behöva boota cdn i den berörda datorn med krångel för att skaps en bootbar usb? För den har ju som sagt ingen cd-läsare.
Använd Gparted Live i stället. Se ovan och länken hur du gör. Gparted Live är också en minimal Linux med webbläsare, nätverksinställningar och en terminal, förutom själva Gpartedprogrammet.
Citera
2015-09-05, 18:53
  #10
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ja. Men all data går så klart förlorad.
Om en vill spara relevant data i Puppy Linux innan formatering sker, hur rekommenderar du en att fortskrida?
Citera
2015-09-05, 20:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Om en vill spara relevant data i Puppy Linux innan formatering sker, hur rekommenderar du en att fortskrida?
Gparted är inbyggt i Puppy Linux, så du kan följa de här instruktionerna.
Citera
2015-09-05, 21:22
  #12
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Gparted är inbyggt i Puppy Linux, så du kan följa de här instruktionerna.
Hur mycket jag än skulle vilja säga "heil linux" så säger funktionen endast Command gpart was not found/"This feature uses gpart. Please install gpart and try again". (Puppy Linux Lucid)
Förstår såklart att problemet går att lösas igenom gparteds forum.
Ursäktar mig för OT men fann intresse av att testa mig på Linux, alltid uppskattat med hjälp.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2015-09-05 kl. 21:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback