Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-11, 13:47
  #1
Medlem
Hurgelens avatar
sho folket här på flashback, det är ju så att jag har ubuntu 15.04 på den här datorn och har tröttnat på den. Men problemet är att jag ej kan boota från cd när jag vill installera windows 7 igen.
Lägger jag in min ubuntu cd så bootar den automatiskt men inte windows 7 skivan?

Varför? Hur? Vad fan skall jag göra?
Tack på förhand!
Citera
2015-08-11, 14:05
  #2
Avstängd
Tiaitchsis avatar
Se till så att skivan är det enda startalternativet i BIOS så skall du nog se att det går.
Citera
2015-08-11, 14:13
  #3
Medlem
Hurgelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiaitchsi
Se till så att skivan är det enda startalternativet i BIOS så skall du nog se att det går.
Förstog inte riktigt men när datorn startar trycker jag på f9 och så kommer jag upp till boot menyn men där hittar jag inte cdläsaren om du förstår mig bara om det inte är någon skiva eller ubuntu skivan. Förstår du mig?
Citera
2015-08-11, 14:34
  #4
Avstängd
Tiaitchsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurgelen
Förstog inte riktigt men när datorn startar trycker jag på f9 och så kommer jag upp till boot menyn men där hittar jag inte cdläsaren om du förstår mig bara om det inte är någon skiva eller ubuntu skivan. Förstår du mig?
Om du sätter din cd-läsare som första och enda startalternativ (d.v.s. utan skiva så kommer datorn be dig att starta om med giltigt startalternativ).
Sätt alltså inte hårddiskar och annat på prioritetslistan, endast cd-läsaren.
Citera
2015-08-11, 23:37
  #5
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurgelen
Förstog inte riktigt men när datorn startar trycker jag på f9 och så kommer jag upp till boot menyn men där hittar jag inte cdläsaren om du förstår mig bara om det inte är någon skiva eller ubuntu skivan. Förstår du mig?

Listas cd-läsaren i BIOS annars?
Om inte prova med att resetta dina BIOS-inställningar och kolla om den visas som den ska i Ubuntu.
Citera
2015-08-12, 23:22
  #6
Medlem
Hurgelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Listas cd-läsaren i BIOS annars?
Om inte prova med att resetta dina BIOS-inställningar och kolla om den visas som den ska i Ubuntu.
Den listas ej CD-läsaren i BIOS förutom när jag har en ubuntu skiva i annars vill den ej boota något annat.
Citera
2015-08-13, 05:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurgelen
sho folket här på flashback, det är ju så att jag har ubuntu 15.04 på den här datorn och har tröttnat på den. Men problemet är att jag ej kan boota från cd när jag vill installera windows 7 igen.
Lägger jag in min ubuntu cd så bootar den automatiskt men inte windows 7 skivan?
Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen postat av Hurgelen
Förstog inte riktigt men när datorn startar trycker jag på f9 och så kommer jag upp till boot menyn men där hittar jag inte cdläsaren om du förstår mig bara om det inte är någon skiva eller ubuntu skivan. Förstår du mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Hurgelen
Den listas ej CD-läsaren i BIOS förutom när jag har en ubuntu skiva i annars vill den ej boota något annat.

Jag tror ditt problem är "windows 7 skivan".

Den är antingen för smutsig/repig eller så är det fel skiva så att den inte går att boota ifrån.

Då kan det vara så att BIOS låter bli att visa den i bootmenyn (för att man ska slippa problem då man glömt en film-/musik-skiva i spelaren).

Kan du prova din skiva i någon annan(s) dator?
Citera
2015-08-13, 10:50
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Är det en original windows 7 skiva ?
Citera
2015-08-13, 22:53
  #9
Medlem
dindummers avatar
Dum fråga som måste ställas: Om det är en bränd skiva, har du då bränt den korrekt? Om den botar ubuntu skivan men inte Windows så låter det ju inte som att prioriteten är felaktig.
Citera
2015-08-14, 13:41
  #10
Medlem
Sutures avatar
Låter snarare som att skivan är felbränd. Att den inte är bränd från en ISO fil utan någon bara kopierat över mappar och filer och därmed är den inte bootable.

Beroende på ditt moderkort så kan det redan vara förinställt att den bootar från CD om bootsector upptäcks, därav funkar din Ubuntuskiva men inte din Win7.

Enklaste testet, kör skivan i en annan dator och titta på resultatet.
Citera
2015-08-17, 03:24
  #11
Medlem
Hurgelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är det en original windows 7 skiva ?
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av dindummer
Dum fråga som måste ställas: Om det är en bränd skiva, har du då bränt den korrekt? Om den botar ubuntu skivan men inte Windows så låter det ju inte som att prioriteten är felaktig.
Den här skivan har funkat galant på den gamla datorn förstår inte varför det inte skulle funka på den här? Men jag har provat att bränna en ny skiva både w10 och w7 men det är samma sak där. Provade att bränna skivorna med IMGBURN under wine och så Brasero (tror jag?) men ändå inget.

Det här är vad som kommer upp när jag trycker på F9 när jag startat datorn:
http://i.imgur.com/yu3Ov1E.jpg
Både när skivan är i och inte den visar inte upp cd läsaren alltså. Men när jag väl har ubuntu skivan i så visar den det och jag kan boota den därifrån men där heller så bootar den ej automatiskt.

Dunno försöker förklara så bäst jag kan hoppas nån kan hjälpa mig hehe
Citera
2015-08-29, 13:13
  #12
Medlem
dindummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurgelen
Nej


Den här skivan har funkat galant på den gamla datorn förstår inte varför det inte skulle funka på den här? Men jag har provat att bränna en ny skiva både w10 och w7 men det är samma sak där. Provade att bränna skivorna med IMGBURN under wine och så Brasero (tror jag?) men ändå inget.

Det här är vad som kommer upp när jag trycker på F9 när jag startat datorn:
http://i.imgur.com/yu3Ov1E.jpg
Både när skivan är i och inte den visar inte upp cd läsaren alltså. Men när jag väl har ubuntu skivan i så visar den det och jag kan boota den därifrån men där heller så bootar den ej automatiskt.

Dunno försöker förklara så bäst jag kan hoppas nån kan hjälpa mig hehe

Om skiva inte fungerar så boota från ett usbminne? Tar kanske längre tid men det skall inte vara några problem att göra detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback