Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-11, 10:22
  #1
Medlem
nitlott123s avatar
hej
jag behöver hjälp att förstå hur en mvc fungerar.

regexp och .htaccess fattar jag typ ingenting av. klarar man sig utan det?

hjälp mig placera dessa filer:
-form.html
formulär som kan skicka användarnamn och lösenord.

-login.php
sidan som visar formuläret.

-user.php
basklassen. innehåller typ public $id, public $username, public $password, public $email.

-verify.php
extendar klassen user.php. tar emot uppgifterna från formuläret och kontrollerar dem.

min gissning är:

login.php
views/login/form.htm
controllers/login/verify.php
models/user.php

övriga funderingar:
ett sätt att lära sig mvc är kanske att betala för laracasts, någon som gjort det? de gratis laracasten som finns på youtube uppfattar jag inte som mämnvärt bättre än övriga klipp om laravel
Citera
2015-08-11, 11:18
  #2
Medlem
nitlott123s avatar
å en sak till som jag höll på att glömma. connect.php (anslutningen till databasen) ska in någonstans också
Citera
2015-08-11, 13:00
  #3
Medlem
Du har fått en hel del om bakfoten...

Mitt förslag är att du använder dig av något MVC-ramverk för att lära dig. Ser man till att jobba som ramverket tycker kommer du nog till slut greppa hur MVC-tänket är. Vill inte ge mig på att ge något exempel då jag har dålig koll på vilka som är aktuella idag och vilket som kan tänkas vara rimligt att starta med.

(Själv använde jag Zend Framework förr, men det är ganska stort och onödigt komplext. Svårt att komma igång med.)
Citera
2015-08-14, 12:16
  #4
Medlem
your_kings avatar
Anser nog att du bör testa Laravel ramverk.
(http://laravel.com/)

Kolla gärna in youtube videos för att få en bättre inblick.
(https://www.youtube.com/results?sear...ravel+tutorial)
Citera
2015-08-15, 22:22
  #5
Medlem
nitlott123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVGASBARN
Du har fått en hel del om bakfoten...

Mitt förslag är att du använder dig av något MVC-ramverk för att lära dig. Ser man till att jobba som ramverket tycker kommer du nog till slut greppa hur MVC-tänket är. Vill inte ge mig på att ge något exempel då jag har dålig koll på vilka som är aktuella idag och vilket som kan tänkas vara rimligt att starta med.

(Själv använde jag Zend Framework förr, men det är ganska stort och onödigt komplext. Svårt att komma igång med.)

Citat:
Ursprungligen postat av your_king
Anser nog att du bör testa Laravel ramverk.
(http://laravel.com/)

Kolla gärna in youtube videos för att få en bättre inblick.
(https://www.youtube.com/results?sear...ravel+tutorial)
av ramverken codeigniter, zend och laravel har jag hört från tveksam källa att laravel är bäst. någon som provat cakePHP?
varför har laravel egna if-satser?

aja såhär långt jag kommit iallafall:
i min app.php där jag ska hämta controller, method och parametrar:
Kod:
$url explode('/'filter_var(rtrim($_GET['url'], '/'), FILTER_SANITIZE_URL)); 

kontrollera om controllern finns:
Kod:
if(file_exists('../app/controllers/' $url[0] . '.php'))
{
    
$this->controller $url[0];
    unset(
$url[0]);


samma sak med method fast
Kod:
if(method_exists()) 

det som finns kvar i url:en är parametrar, om det inte finns några parametrar definierar jag en tom array:
Kod:
if(!empty($url))
{
    
$this->parameters array_values($url);
}

call_user_func_array(array($this->controller$this->method), $this->parameters); 

om controller, method eller parametrar inte finns gäller default-värdena:
Kod:
protected $controller 'home';

protected 
$method 'index';

protected 
$parameters = array(); 

något jag glömt där?
Citera
2015-08-17, 10:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlott123
av ramverken codeigniter, zend och laravel har jag hört från tveksam källa att laravel är bäst. någon som provat cakePHP?
Zend är ett stort ramverk som är väldigt generiskt. Man kan nog göra vad man vill, men det blir en hel del kod och klasser. Det kan ta tid att göra enklare saker, men man blir inte lika begränsad som i andra ramverk.

Laravel har jag förstått är väldigt poppis idag och det går snabbt att göra enklare applikationer. Jag hade börjat med det om jag var i din sits.

Citat:
Ursprungligen postat av nitlott123
varför har laravel egna if-satser?
Syftar du på if-satserna i templates? Många ramverk kör egna template-motorer (trots att PHP i sig fungerar bra som det).

Citat:
Ursprungligen postat av nitlott123
aja såhär långt jag kommit iallafall: ...
Det är omöjligt att säga om du gör rätt eller fel. Hur du vill att ditt ramverk ska jobba med routes etc är upp till dig. Jag rekommenderar dock att du kör med ett befintlig ramverk till en början...
Citera
2015-08-18, 08:30
  #7
Medlem
nitlott123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVGASBARN
Zend är ett stort ramverk som är väldigt generiskt. Man kan nog göra vad man vill, men det blir en hel del kod och klasser. Det kan ta tid att göra enklare saker, men man blir inte lika begränsad som i andra ramverk.

Laravel har jag förstått är väldigt poppis idag och det går snabbt att göra enklare applikationer. Jag hade börjat med det om jag var i din sits.


Syftar du på if-satserna i templates? Många ramverk kör egna template-motorer (trots att PHP i sig fungerar bra som det).


Det är omöjligt att säga om du gör rätt eller fel. Hur du vill att ditt ramverk ska jobba med routes etc är upp till dig. Jag rekommenderar dock att du kör med ett befintlig ramverk till en början...
ok. så det är krångligare att göra en mvc själv än att använda laravel?
Citera
2015-08-18, 13:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlott123
ok. så det är krångligare att göra en mvc själv än att använda laravel?
Det behöver det nödvändigt vis inte vara. Men att använda ett befintligt ramverk kanske gör att du greppar MVC-tänket och därmed kan göra ett eget ramverk.
Citera
2015-08-18, 18:18
  #9
Medlem
nitlott123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AVGASBARN
Det behöver det nödvändigt vis inte vara. Men att använda ett befintligt ramverk kanske gör att du greppar MVC-tänket och därmed kan göra ett eget ramverk.
jag tänkte precis tvärtom. den där new project-mappen när man startar nytt projekt i laravel, innehåller 5 218 filer i 1 087 mappar. och då täntke jag att, det måste ju va enklare att bygga en liten mvc själv först för att förstå tänket
Citera
2015-08-19, 08:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlott123
jag tänkte precis tvärtom. den där new project-mappen när man startar nytt projekt i laravel, innehåller 5 218 filer i 1 087 mappar. och då täntke jag att, det måste ju va enklare att bygga en liten mvc själv först för att förstå tänket
Du behöver ju inte direkt bry dig i ramverkets kod, bara dess API:er som är det du ska använda. När du gjort några sidor med det kommer du säkerligen gilla stora delar av det samtidigt som du stör dig på vissa delar. Antingen tillåter ramverket att man kan göra egna dellösningar eller så byter man ramverk, eventuellt till ett eget.

Jag uppfattar det som att du inte kodat enligt MVC alls, och därför tror jag du lättare lär dig det om du använder ett befintligt ramverk till en början.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback