Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-10, 15:10
  #1
Medlem
precixs avatar
Jag lämnar snart för en backpackingresa i Sydamerika. Helst vill jag lämna min smartphone hemma, men kommer behöva komma i kontakt med flickvän och familj någorlunda regelbundet. 1-2 ggr veckan. Dessutom vill jag fotografera, vilket min iPhone gör bra. Och lyssna på musik förstås.

Dock vill jag inte ha med min iPhone. Att hela tiden behöva ladda jäveln och ha det där sociala i bakhuvudet lockar inte. För att lösa musikfrågan kan jag plocka med min gamla iPod. Borde kunna få upp en 1000 låtar på den. För att lösa fotoproblemet har jag en gammal 7-megapixel digitalkamera. Förmodar att en system/kompakt är bättre men jag vill inte lägga pengarna på en ny sådan.

Hur ser det ut med internettillgång? Är det enkelt att koppla upp sig på internetkafén etc? Finns datorer på vandrarhem?
Citera
2015-08-10, 15:15
  #2
Medlem
crillecrilles avatar
Sätt telefonen i flygläge så är allt löst. Använd endast wifi när du är ute och reser. I stort sett varenda vandrarhem i Latinamerika har en fungerande uppkoppling och du kan ju använda telefonen till allt du behöver.
Citera
2015-08-10, 15:40
  #3
Medlem
O.J-Kushs avatar
Rekommenderar starkt att du tar med din Iphone / en liten dator / surfplatta för som du säger, kontakt med familj / vänner, boka hostel, kolla busstider osv.. Nästan alla hostel har wifi samt många restauranger / barer.

Däremot tycker jag definitivt du ska ta med din ipod för musikens skull, så om du blir rånad med lurar i öronen så ryker inte iphonen.

Sen borde du skaffa dig en billig telefon som du kan ha ett lokalt simkort i, detta underlättar otroligt mycket.
Citera
2015-08-10, 16:03
  #4
Medlem
luckylucazs avatar
Jag gillar din inställning att inte ta med telefon så att du släpper epost, facebook, etc när du är borta. Samtidigt är det oerhört praktiskt med telefon. Är det en iPhone 5 eller nyare är kameran ruskigt bra för att vara så kompakt.

Typexempel: Att dela en bild med någon där hemma är så otroligt mycket smidigare på en smart phone än att hitta ett internet-cafe, koppla upp kameran, föra över, etc. (Vissa internetcafeer nuförtiden gör det mycket svårt att koppla in USB-enheter.) Dessutom mycket säkrare eftersom folk lätt kan stjäla ditt lösenord på internetcafeer med s.k. key loggers (ej möjligt med en smart phone).

Som nämnts ovan är det oerhört smidigt att skaffa SIM-kort när du reser så att du kan ringa samtal och även surfa under resans gång. Typexempel: du talar inte så bra spanska och behöver kommunicera något viktigt med någon som ej talar engelska. Med smart phone använder du google translate och plötsligt har du en tolk

Laddning kan du lösa med ett litet externt extra batteri. Jag reser alltid omkring med minst ett.
Citera
2015-08-10, 18:37
  #5
Medlem
Det finns många fördelar med att ta med sin smartphone när det gäller allt från att ta bilder, hålla kontakt med nära, använda internet, skriva ner viktiga noteringar osv. Det finns även portabel strömbank för laddning när man är på längre bussresor eller på platser utan el som man kan hamna på om man rör sig i djungelmiljöer. Bara för att du har den med dig betyder inte att du behöver diddla med den hela tiden, om man ens behöver säga det. Är man på andra sida jorden så bestämmer man själv när kontakten görs, och det är ofta när man har något att berätta eller behöver höra en igenkännbar röst eller så. Ta med den är mitt råd, men var smart med hur du använder den.
Citera
2015-08-11, 16:09
  #6
Moderator
Elrosss avatar
Jag tycker du ska ta med telefonen, väldigt smidigt att ha. vill du inte bli kontaktad sätt den på flygplansläge som tidigare sagts. Sen är det väldigt många som använder de gemensamma datorerna så skulle inte logga in på dem, väldigt smidigt att ladda upp bilderna direkt från telefon så har du en back up om du skulle bli av med någonting. Att ladda telefon är inte så jobbigt, dock kommer du behöva en adapter då de inte använder samma uttag som vi gör i Sverige.

Ett gott råd är att använda hostelworld, deras ranking brukar stämma rätt bra och där ser du priser för boendet samt vad de fått bra eller sämre omdömen i. I många fall kan du komma bort från bokningsavgiften genom att gå direkt till det specifika sidan för det hostel du väljer.

En till fördel med att ha med telefon är att du kan ringa hem gratis, de flesta boendena har gratis wifi så skaffar ni skype eller liknande ringer du gratis.
Citera
2015-08-13, 10:30
  #7
Medlem
precixs avatar
Tack för era funderingar. Tar nog med mig telefonen trots allt. Ska försöka kirra ett extrabatteri också ifall att det skulle behövas.
Citera
2015-08-13, 22:49
  #8
Moderator
Elrosss avatar
Skaffa även ett litet hänglås (smalt lås), många backpacker har skåp eller liknande under sängen eller i samband med sängen där du kan låsa in saker (rekommenderar att ha värdesaker med dig) även om de flesta ställena är rätt säkra. Så stor rörlighet så om saker inte ligger öppet tror jag inte det är allt för stor chans att någon tar något.

Dock så tror jag det är bra att du ändrat dig angående telefon, väldigt smidigt och skönt att ha i många situationer, sen har många restauranger eller liknande ifall du vill uppdatera någon (så till vida du inte äter på mindre lokala ställen vilket jag rekommenderar dig).
Citera
2017-03-02, 02:09
  #9
Medlem
Lukazzs avatar
Jag reser med en smartphone som har dubbla sim och minneskortplats. Mitt svenska sim i ena och ett lokalt kontantkort i andra. Ruggigt smidigt att ha tillgång till data hela tiden och inte behöva springa in på restauranger eller vänta till man har checkat in på nåt boende. Och varenda kotte har en smartphone i SA, så det är inte så att man blir en måltavla för det.

Dock kan det vara lite meck att få tag i simkorten i vissa länder, men hittils har jag lyckats i alla länder i Sydamerika (förutom i nordöstra hörnet där jag inte varit).

Och med ett minneskort alternativt stort internminne kan man ladda ner offlinekartor till sin GPS. Det är nästan lite för enkelt att resa idag .
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2605830

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback