Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-10, 00:21
  #1
Medlem
Robinbobbaans avatar
Gokväll.

Lyckades leta fram min kabel/gadget/geek-låda ikväll där jag hittade två hårddiskar (externa från början) men plockade ner dem och installerade dem i datorn (utan anledning egentligen).

Men efter ett tag fick jag den briljanta idéen att använda den som en "hemma" server där alla foton, videos och sådant kan ligga och jag vill såklart kunna komma åt dem filerna från interna nätverket från olika enheter, hur gör jag detta bäst?

Det är min privata dator så skulle egentligen vilja använda en eller möjligtvis två av mina hårddiskar och streama ut dessa filer över det interna nätverket.

Peace!
Citera
2015-08-10, 05:45
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du tänker på NAS.

Operativsystem på datorerna?
Citera
2015-08-10, 12:28
  #3
Medlem
Esteems avatar
Fildelning --> Hårdvara (Nätverk)
/Moderator
Citera
2015-08-10, 19:55
  #4
Medlem
Robinbobbaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du tänker på NAS.

Operativsystem på datorerna?


Nas, mja, ish ja. Men det är ingen dedikerad nas utan sanarare en dedikerad håddisk i min privata dator.

Kör windows 10 atm, men en virtuell maskin med en delad mapp är inte omöjligt.
Citera
2015-08-10, 20:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinbobbaan
Nas, mja, ish ja. Men det är ingen dedikerad nas utan sanarare en dedikerad håddisk i min privata dator.

Kör windows 10 atm, men en virtuell maskin med en delad mapp är inte omöjligt.

Så du pratar om att stream & dela men behålla win 10? Det beror på vad du ska dela till. Twonky media server kan du titta på för dlna.
Citera
2015-08-11, 00:59
  #6
Medlem
Robinbobbaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Så du pratar om att stream & dela men behålla win 10? Det beror på vad du ska dela till. Twonky media server kan du titta på för dlna.

Ja precis, vill bara dela det lokalt över LAN så att säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback