Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-14, 19:29
  #25
Medlem
SaftMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindgimmet
Tack så mycket för förslaget om att koppla dator till dator, det hjälpte väldigt mycket.
Jag kopplade CAT 6 kabeln från min bärbara till min stationära dator och kolla! Det stod 1,0 Gbps/s.
Så jag ringde jävla ISP igen och förklarade detta "Jasså? Hm ok.." och slapp det jävla skitgnället om "Står det 100,0 Mbit? Ja det betyder att den bara klarar det fastän du har ett gigabit NIC".

De skrev ner ip och mac adress och ville att datorn skulle vara på så att de kan testa imorgon mellan 08 och 17 o försöka hitta felet.

Så vi får se hur det går.
Men tack för förslaget, tänkte inte på det själv.

Nu är ju detta en gammal tråd men försöker, har samma problem som du och vet du vad; Vi har samma Nätverkskort. Realtek Familycontrol .... nåt sånt... jag får inte min heller att funka över 100 Mbit.. Wifi står det 135 Mbit... Har testat sladden direkt in i andra datorer. Funkar klockrent. Har du funnit nån lösning?
Citera
2017-09-15, 20:29
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMannen
Har du funnit nån lösning?
Länkar ens dator bara i 100 mot uttaget, men i 1000 mot något annat, och vi säger för enkelhetens skull att det är samma kabel så finns följande alternativ.
1: uttaget är trasigt
2: Fastighetsnätet är trasigt/fördåligt/cat5/kopplat någon "smarthome" sak eller dylikt som stryper det till 100/dålig patchkabel/uttag i patchpanel etc etc
3: Switchport är hårdställd i 100 eller trasig

Listade i vanlighet, är du kapabel av at byta ett ethernet uttag kan du göra det, annars tycker jag du ringer och felanmäler så får din operatör skicka en gubbe.
Citera
2017-10-20, 21:40
  #27
Medlem
lighten-ups avatar
Har varit i en liknande situation som TS där min 250/100-uppkoppling bara gav mig 100 mbit nedströms (och förvisso 100 mbit uppströms) med Bredbandskollen.

Det enda jag behövde göra (efter tips från ASUS-kundtjänst) var en reset av min router (en Asus RT-AC66U). En router-reset ska man alltid göra när man byter t.ex. uppkopplingshastighet för att routern ska kunna konfigurera sig rätt.
Citera
2017-10-29, 11:26
  #28
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Har varit i en liknande situation som TS där min 250/100-uppkoppling bara gav mig 100 mbit nedströms (och förvisso 100 mbit uppströms) med Bredbandskollen.

Det enda jag behövde göra (efter tips från ASUS-kundtjänst) var en reset av min router (en Asus RT-AC66U). En router-reset ska man alltid göra när man byter t.ex. uppkopplingshastighet för att routern ska kunna konfigurera sig rätt.

Har också varit med om det där och de första gångerna startade jag om servern som hade problemen, men jag insåg snabbt att den situationen skulle vara ohållbar på sikt. Det visade sig att nätverkskortet gentemot fibern synkade ned till 100Mbit lite då och då - och det var i princip bara en återsynkning som behövdes.

Detta hände förvisso på en Linuxmaskin, så i princip räckte det med att köra en sån här, för att det skulle bli bra igen: /sbin/ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback