Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-09, 16:03
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag har mina funderingar på att studera inom hotel management i Schweiz efter nästa sommar. Vill höra om någon vet vilken kvalité SEG håller och ifall det rekommenderas? Vill även veta vilken av deras skolor som anses att föredra, samt ifall skolorna är av kiknande kvalité vilken stad som uppskattas mest! (Kan bara svenska och engelska, så att studera på annat språk är inte möjligt)

Tacksam för svar,

Mvh
Citera
2016-01-07, 22:13
  #2
Medlem
Hej! Detta kanske är lite sent, men jag var där på öppet hus för drygt 1,5 år sedan, en mycket intressant resa. Hos SEG får du en utbildning i världsklass, 5 av skolorna ligger i Montreux. All utbildning sker på engelska så du behöver ej vara orolig, franska kan vara bra om du ska skaffa dig ett extraknäck eftersom att Schweizare helst talar sitt språk (franska, tyska eller italienska) men i detta fall franska. De är en dyr men helt klart värd utbildning, hör av dig vid fler frågor. 😊
Citera
2017-08-16, 17:00
  #3
Medlem
Någon som har något mer att säga? Verkar ju erbjuda bra utbildningar men det verkar kosta minst 175.000kr per termin vilket ju inte är småpotatis direkt. Vissa utbildningar är ännu dyrare och hotell och kockjobb brukar sällan vara speciellt välbetalda, lär ta lång tid att bli skuldfri.

Ingen som har personlig erfarenhet?
Citera
2017-08-16, 17:10
  #4
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Utbildning och studier------>Utlandsstudier.

/Mod.
Citera
2017-08-17, 02:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qappollo
Någon som har något mer att säga? Verkar ju erbjuda bra utbildningar men det verkar kosta minst 175.000kr per termin vilket ju inte är småpotatis direkt. Vissa utbildningar är ännu dyrare och hotell och kockjobb brukar sällan vara speciellt välbetalda, lär ta lång tid att bli skuldfri.

Ingen som har personlig erfarenhet?

Kan du förklara hur du skulle få tillbaka din investering? Vad är det som är så speciellt? Management utbildningar är dessutom oftast "bullshit". Välj något svenskt istället. Visst, utbildningen kanske inte håller lika hög kvalitet men du kan plugga på fritiden om du så vill.
I mitt öra låter det som en vannsinnesidé. Jag är nästan färdigutbildad MSc och även om utbildning är bra, så är management kurser någonting man enkelt läser själv.
__________________
Senast redigerad av Liketed 2017-08-17 kl. 02:06.
Citera
2017-08-17, 12:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Kan du förklara hur du skulle få tillbaka din investering? Vad är det som är så speciellt? Management utbildningar är dessutom oftast "bullshit". Välj något svenskt istället. Visst, utbildningen kanske inte håller lika hög kvalitet men du kan plugga på fritiden om du så vill.
I mitt öra låter det som en vannsinnesidé. Jag är nästan färdigutbildad MSc och även om utbildning är bra, så är management kurser någonting man enkelt läser själv.

Jag tänkte främst på kock- och kondiditor-utbildningarna de erbjuder. Men frågan kan väl lika gärna gälla "hotel-management" utbildningarna de har.

Höjer man sitt marknadsvärde så pass mycket att det är värt att lägga ner tre gånger pengarna på en utbildning i Schweiz jämfört med något här hemma?
Citera
2017-08-17, 13:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qappollo
Jag tänkte främst på kock- och kondiditor-utbildningarna de erbjuder. Men frågan kan väl lika gärna gälla "hotel-management" utbildningarna de har.

Höjer man sitt marknadsvärde så pass mycket att det är värt att lägga ner tre gånger pengarna på en utbildning i Schweiz jämfört med något här hemma?

Det ända sättet jag skulle kunna se det betala sig är om ditt mål är att bosätta dig i Schweiz, men då lär du även behöva lära dig tyska. På två terminer, har du lagt ut samma summa som jag lagt på min fem-åriga MSc i Sverige. I Sverige spelar det dessutom mindre roll vart du pluggat. Prestige är inte speciellt viktigt. Det är dina personliga egenskaper som kommer ta dig någonstans, och inte var du pluggat. Jag har pluggat utbyte i Schweiz ett år, och även om det är bra på CV och jag lärde mig mycket, kommer det enbart hjälpa mig med att hitta mitt första jobb. Visst, man lär sig lite mer, men den biten är verkligen inte värd någonstans i närheten av 175 000kr. Det är verkligen vansinne. Det är inte värt att betala för att söka sig ifrån svensk utbildning, så dålig är den inte. Samma gäller bratsen som tvunget ska utbilda sig i USA.

En högskoleingenjör har en ingångslön mellan 26 000 kr - 31 000 kr beroende på vad hen studerar.
En civilingenjör mellan 29 000kr - 33 000kr ungefär. Det är inte så stor skillnad. På din utbildning lär dessa skilnader vara mindre. Vem blir chef? Beror till största del på personliga egenskaper.

Löneskillnader i utbildning är större i länder där du får betala för utbildningen. Tex USA
__________________
Senast redigerad av Liketed 2017-08-17 kl. 13:29.
Citera
2018-04-18, 11:05
  #8
Medlem
Nu pratar dom ju Franska och inte tyska i Montreux där skolorna ligger så tyska kommer du inte ha nytta av. All utbildning sker på engelska. Sen när man tar examen så får man en hel del värdefulla diplom man kan använde när man söker jobb utomlands.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback