Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Du ligger närmare förståelse än de flesta, men drar fel slutsatser. Gustav Vasa och remixutoheaven är båda enbart abstraktioner och lika mycket döda och levande båda två. För att se vad som är verkligt levande måste vi se bortom all abstraktion. Gör vi detta ser vi att inga personer någonsin levat: idén om oss själva som personer med olika identiteter är enbart en slags självgående litterär gestaltning av materien.
Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
Ankan har rätt här.
Det finns bara EN medvetandeström.
Ett Medvetande.
Sen finns det miljarder versioner av "drömmar" och tolkningar.
Drömmar som du har, som inte jag har.
Jag kan aldrig hoppa in i ditt huvud, så vitt jag vet..?
Men det finns ingen "objektiv" verklighet,
I'm sure.
Så ja. "Världen" dör, när du dör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hackebeilchen
Ankan brukar ha rätt. Det finns ett enda medvetande. Detta medvetande betraktar så att säga sig självt i olika speglar. Dessa olika speglar är illusoriska men är det som man kallar "objekt" eller "individer". Spegelbilderna skiljer sig åt. Varje spegelbild är separerad från varje annan. Varje spegel är för alla andra speglar ett objekt men för sig själv ett subjekt. Som subjekt innehåller den hela "världen". När spegeln går i kras dör den illusion som var spegelns "värld".
Så om jag har fattat det rätt, vi lever enbart genom våra gestaltningar av oss själva. Så i grund och botten så finns inte vi själva utan spelar upp våra alter egon i våra liv. Man lever sitt liv genom att aldrig vara själv, utan alltid spegla sig mot andra.
Du lever ett liv i ditt medvetande men flera andra genom dina gestaltningar av dig själv, för när du dör så dör du men dina gestaltningar av dig själv lever vidare genom andra.
Att säga "var dig själv" menas egentligen var den person du vill vara?
Att vara sig själv är endast när du är
just med dig själv i dina tankar och drömmar, det vill säga ditt medvetande.