Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-08-09, 10:45
  #1
Medlem
sinewaves avatar
En "ensam man" (notera: inte en hen i detta fall) har natten till lördag valt att ta lagen i egna händer och attackerat ett tiggarläger med machete, hammare och någon typ av brandfarlig vätska.

Detta är inte första gången som människor väljer att attackera tiggare. Förut har det dock framkommit att det i många fall rört sig om att det i regel rör sig om folk från en annan "utsatt grupp" som utför dåden varpå det hela fått väldigt liten medial uppmärksamhet. Ännu vet vi väldigt lite om olika gärningsmän utom i ett fall där det blev väldigt tydligt att det var dessa ur "fel grupp" som utförde dåden.

På SVT kan man läsa att gärningsmännen i regel är svåra att få tag på och därav lagföra mm. Trots detta uttalar sig vänstertidningen Expo med att många av attackerna kommer från främlingsfientliga personer och har rasistiska motiv. Av okänd anledning delar dock inte Expo med sig av sin information till polisen så att dessa personer kan lagföras.

Frekvensen för "attacker mot tiggare" har nu blivit högre eller så har media i större grad börjat rapportera om det.

Diskussionsämnen
Kommer denna typ av attacker bli vanligare och kommer media få sin bild bekräftad om att det uteslutande rör sig om det som media kallar för "främlingsfientliga" eller rör det sig inte alls om att attacker blivit vanligare utan att det snarare är medias rapportering som valt att i större grad fokusera på detta samt att man i högre grad också kallar detta för "attacker"?

Är detta en del av medias nya strategi i olika försök att utmåla tiggarna som offer? Ett problem för media och politiska partier har varit att det är svårt att utmåla tiggarna som offer pga diverse logiska skäl.

Hur uppfattar gemene man dessa artiklar om tiggare som blir utsatta? En relevant fotnot är att många fall av "attacker" alltså inte rör sig om galna machete-män utan snarare rör folk som bara i högre grad är otrevliga. Man måste även komma ihåg att dessa händelser sker i en tid då vi samtidigt har folk som kastar handgranater på varandra i Malmö. Riskerar inte media att ytterligare skjuta sig i foten med detta utmålande av tiggarna som offer?

Är detta endast ett uselt sett att ställa SD i sämre dager och anklaga SD för att hetsa mot en utsatt grupp och på så vis vara skyldiga för att antal attacker ökar?

Artiklar skrivna om attacker mot tiggare eller tiggarläger den senaste veckan
http://www.svd.se/samme-man-anmald-f...er-mot-tiggare
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6228486
http://www.dn.se/nyheter/sverige/att...lan-till-atal/
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1...i-migrantlager
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2...kjutna-i-boden
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/at...e-smittoeffekt
__________________
Senast redigerad av sinewave 2015-08-09 kl. 10:48.
Citera
2015-08-09, 10:56
  #2
Medlem
LiberalDemokratis avatar
Jag blir alldeles kall när jag läser om sådant här. Det här handlar om rasistiska attacker mot några av samhällets allra mest utsatta! Nu är det viktigt att alla vi som tror på ett tolerant och öppet Sverige verkligen står upp för alla människors lika värde! För det handlar om människor. Det är viktigt att komma ihåg att migranterna har precis lika mycket rätt att vara här som du eller jag.

Rent politiskt ser jag att det behövs kraftfulla åtgärder. Polisen bör få stärkta resurser som enbart är avsedda för att utreda hatbrott, framförallt de hatbrott som riktas mot eu-migranter.
Citera
2015-08-09, 11:23
  #3
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Jag blir alldeles kall när jag läser om sådant här. Det här handlar om rasistiska attacker mot några av samhällets allra mest utsatta! Nu är det viktigt att alla vi som tror på ett tolerant och öppet Sverige verkligen står upp för alla människors lika värde! För det handlar om människor. Det är viktigt att komma ihåg att migranterna har precis lika mycket rätt att vara här som du eller jag.

Rent politiskt ser jag att det behövs kraftfulla åtgärder. Polisen bör få stärkta resurser som enbart är avsedda för att utreda hatbrott, framförallt de hatbrott som riktas mot eu-migranter.

Du köper alltså bilden av att hot och våld utförs med rent rasistiska motiv? Hur kan du dra den slutsatsen utan att faktiskt sitta på fakta som visar att det är så?

Det bör även sägas att uttrycket "samhällets mest utsatta" blir lite galet då de rumänska tiggarna faktiskt inte tillhör samhället. Tiggarnas värdighet är det heller ingen som ifrågasatt såvitt jag vet så jag förstår inte var "alla människors lika värde" har med saken att göra.

Att tiggarna har lika mycket rätt att befinna sig på svensk mark som medborgarna i landet finns det heller ingen lag om och har svårt att se att gemene man är av åsikten att hela världens befolkning har samma rätt till landet Sverige som den egna befolkningen. Oftast menar folk som drar sig med detta "samma rätt" även att gruppen som skall ha denna rätt dessutom bör ha samma rätt till sveriges välfärd; något som blir lite korkat för rimligtvis räcker inte sveriges välfärd till hela världen.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2015-08-09 kl. 12:06.
Citera
2015-08-09, 11:29
  #4
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Jag blir alldeles kall när jag läser om sådant här. Det här handlar om rasistiska attacker mot några av samhällets allra mest utsatta! Nu är det viktigt att alla vi som tror på ett tolerant och öppet Sverige verkligen står upp för alla människors lika värde! För det handlar om människor. Det är viktigt att komma ihåg att migranterna har precis lika mycket rätt att vara här som du eller jag.

Rent politiskt ser jag att det behövs kraftfulla åtgärder. Polisen bör få stärkta resurser som enbart är avsedda för att utreda hatbrott, framförallt de hatbrott som riktas mot eu-migranter.

Ingen människa förtjänar att bli attackerad på detta sätt men sluta prata om att det rör "samhällets mest utsatta". När fan ska ni begripa att det ligger i romers natur att inte arbeta? Att stjäla, bedra och luras ligger i deras blod. Valet är deras och dem har valt att tigga. Dem hör inte till det svenska samhället över huvud taget.
Citera
2015-08-09, 11:37
  #5
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Jag blir alldeles kall när jag läser om sådant här. Det här handlar om rasistiska attacker mot några av samhällets allra mest utsatta! Nu är det viktigt att alla vi som tror på ett tolerant och öppet Sverige verkligen står upp för alla människors lika värde! För det handlar om människor. Det är viktigt att komma ihåg att migranterna har precis lika mycket rätt att vara här som du eller jag.

Rent politiskt ser jag att det behövs kraftfulla åtgärder. Polisen bör få stärkta resurser som enbart är avsedda för att utreda hatbrott, framförallt de hatbrott som riktas mot eu-migranter.
Jag hoppas att du har rätt men jag tror att du har fel.

Det vore väldigt uppfriskande om svenskar äntligen vaknade och uträttade något i praktiken, men tyvärr så tror jag att det är zigenarna själva som har tänt på. Varkan du eller jag har några bevis för det enda eller det andra, men om man väljer den mest logiska slutsatsen så kommer man fram till att det är zigenarna som ligger bakom.
Citera
2015-08-09, 11:38
  #6
Medlem
Sqeptisks avatar
Det är klart att folk är förbannade på snyltarna och det har hela tiden bara varit en tidsfråga innan någon gått till olagliga överdrifter för att visa sitt missnöje. Finns nu en risk att det hela eskalerar och urartar totalt.
Om så sker är det ansvariga politikers/myndigheters brist på handlingsförmåga som bär skulden! Tänk om de slutade blunda för problemet och började tillämpa de regler som faktiskt finns angående nedskräpning, skatter/momsregler för enskilda näringidkare och immigrationsregler för EU-medborgare.
Citera
2015-08-09, 11:53
  #7
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Med tiggare menar du väl ändå zigenare som är här illegalt?

Acceptera inte ljugmedias "nyspråk". Använd sanna korrekta begrepp, som inte förskönar verkligheten.

Zigenare är vad det handlar om. De flesta är här illegalt. Deras identieter är okända, pga våra myndigheters flathet. De försörjer sig på brottslighet mot våra egna gamla och utsatta svenskar, vilket medias ryggradslösa journalister mörkar för att inte "gynna Sverigedemokraterna" som är de enda som vill straffa och kasta ut illegala zigenare.
Citera
2015-08-09, 14:34
  #8
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Jag blir alldeles kall när jag läser om sådant här. Det här handlar om rasistiska attacker mot några av samhällets allra mest utsatta! Nu är det viktigt att alla vi som tror på ett tolerant och öppet Sverige verkligen står upp för alla människors lika värde! För det handlar om människor. Det är viktigt att komma ihåg att migranterna har precis lika mycket rätt att vara här som du eller jag.

Rent politiskt ser jag att det behövs kraftfulla åtgärder. Polisen bör få stärkta resurser som enbart är avsedda för att utreda hatbrott, framförallt de hatbrott som riktas mot eu-migranter.


Tycker synd om dig om du tror att fler snutar löser problemen med tiggarna. Moderaterna har inte varit särskilt pigga på att ge något av samhällets organ några som helst mer pengar. Du kan ju hoppas på sossarna när de kan höja skatten i samband med nästa års budget och då tiger givetvis moderaterna för DÖ är till för att följas.
Citera
2015-08-09, 15:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Jag blir alldeles kall när jag läser om sådant här. Det här handlar om rasistiska attacker mot några av samhällets allra mest utsatta! Nu är det viktigt att alla vi som tror på ett tolerant och öppet Sverige verkligen står upp för alla människors lika värde! För det handlar om människor. Det är viktigt att komma ihåg att migranterna har precis lika mycket rätt att vara här som du eller jag.

Rent politiskt ser jag att det behövs kraftfulla åtgärder. Polisen bör få stärkta resurser som enbart är avsedda för att utreda hatbrott, framförallt de hatbrott som riktas mot eu-migranter.

Världigt bra förslag, låt våra feministiska,medkännande bloggande poliser som gråter i var och varannan buske, bli utkomenderade att bevaka varje illegal tiggar-camp för att skydda dem mot den hemske svensken.
Och låt den där Göteborgspolispresstalesmannen Fux ,hålla presskonferans varje morgon om läget i lägren.
Om inte skulle det väl förhindra de där utsatta från att begå en massa okynnesbrott samtidigt som de blir kända av polisen!
Och framförallt så får ju dialogpolisen sitt lystmäte tillfredställt!
Citera
2015-08-09, 15:15
  #10
Medlem
Fosterlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Jag blir alldeles kall när jag läser om sådant här. Det här handlar om rasistiska attacker mot några av samhällets allra mest utsatta! Nu är det viktigt att alla vi som tror på ett tolerant och öppet Sverige verkligen står upp för alla människors lika värde! För det handlar om människor. Det är viktigt att komma ihåg att migranterna har precis lika mycket rätt att vara här som du eller jag.

Rent politiskt ser jag att det behövs kraftfulla åtgärder. Polisen bör få stärkta resurser som enbart är avsedda för att utreda hatbrott, framförallt de hatbrott som riktas mot eu-migranter.
Jag stöder inte handlingen, men snälla, sluta dra upp rasistkortet så fort det handlar om tiggare. Tiggare är inget folkslag och kommer aldrig att bli. Det är sådana här kommentarer som gör att ordet rasism totalt tappar sitt värde och begrepp. Alla utsatta i samhället som blir drabbade av attacker har inte rasistiska motiv. Möjligen politiska, men håll isär begreppen.
Citera
2015-08-09, 15:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Sverige måste vara unikt i hela universum, då dom illegala flyktingarna och zigenarna har högre status än dom infödda invånarna. Politikerna gör allt för att utrota svenskarna, varför kan man ju fråga sig?

Tyskland och Sverige var typ ungefär nästan likt allierade under WW2, vad gjorde Hittlur jo slakta judar, klart dom är mad nu, smaka på hämden för dina förfäders illdåd.

Med tanke på att dom styr både media och USA numera är det väl inte en helt osannolik teori att dom har en och annan lobbyverksamhet kring våra små marionetter till politiker i riksdan.

edit: Ställer mig emot arvsskuld, jag skiter i om min farfar var Goebbles själv - mina avsikter är goda och om någon tänker utmäta straff för en skuld i mina fäders namn, är det dom som är det riktiga smutset.
tyvm för ordet
__________________
Senast redigerad av Terrorbyre 2015-08-09 kl. 16:09.
Citera
2015-08-09, 15:20
  #12
Medlem
Svenska polisen har ju blivit ett skämt, när jag var en liten grabb på sjuttiotalet så smällde vi upp ett tält mitt uti skogen, där vi lekte scoutade och höll på, men efter klagomål från människor som inte uppskattade brott mot allemannsrätten, så gick vår lokala polis 2,5 km till fots i hyfsat oländlig terräng bara för att riva ner vårat tält och ta det i beslag, fast vi var ju kritvita svenska barn!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback