Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-08, 07:35
  #1
Medlem
Ambelains avatar
JAg vet inte om detta är det bästa delforumet, kanske elektronik eller hobby hade passat också?

Men ajg tänker mig sk "Trackers", såsom åsk-trackers, elelr flyg-trackers, tåg- och båt-trackers.
Etc.
Dvs där man på nätet kan se i realtid var tex åskan slår ner på en karta, eller var på en karta ett flygplan flyger just nu, eller vart en båt åker just nu etc.

Det har iaf funnits varg-tracker, där man kan se var sändaremärkta vargar befunnits sig på en karta, eller gps-sändare kanske.


Så jag undrar helt enkelt om det inte finns ekolod-trackers på nätet att titta på också?
Dvs över en sjö tex, eller en bit av ett hav?
Så att man direkt kan sitta och titta på vad som rör sig för fiskar etc i sjön, eller havet?

Finns det ens?
I Sverige?

Eller amerikanska, etc?
Citera
2015-08-08, 08:44
  #2
Medlem
Hade varit intressant, men det skulle innebära att alla fartyg/båtar laddade upp sina ekolodsdata antar jag.

Kunde bli ett kul inslag i ubåtsjagandet om fler kunde "spana" (lite som när man kunde ladda ner en SETI-app till datorn för några år sedan)


Eller så skaffar man sig en kamrat på ryska ambassaden, de har garanterat bättre koll på våra farvatten än oss...
Citera
2015-08-08, 08:54
  #3
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blockster
Hade varit intressant, men det skulle innebära att alla fartyg/båtar laddade upp sina ekolodsdata antar jag.

Kunde bli ett kul inslag i ubåtsjagandet om fler kunde "spana" (lite som när man kunde ladda ner en SETI-app till datorn för några år sedan)


Eller så skaffar man sig en kamrat på ryska ambassaden, de har garanterat bättre koll på våra farvatten än oss...
Jo, det hade såkalrt varit det absolut ideala att alla dessa ekolods-trackers kunde samköras på internet, så att tex stora områden hade kunnat täckas.

Men jag hade nöjt mig med bara någon enstaka.
Som det tex finns några få enstaka privata åsk-trackers.

Flyg och båt-trackersarna är väl större projekt, och inte privata initiativ.

Men jag vt iaf att man kan köpa eget, provat, ekolod som kan kopplas till internet. Så att de kan använda det till sin egen telefon eller hemdator.

Och om de nu ändå kan läggas ut på internet, så varför inte lägga ut det på en hemsida. Kanske låta ekolodet stå på hela tiden?
Iaf stora trålare och andra båtar som hela tiden har ekolod på hade ju kunnat sända ut sina ekobilder på sin hemsida utan att det hade kostat något.


det hade ju som sagt dels varit bra ur fiskesynpunkt, men det hade ju varit intressant att bara få en inblick i hur fiskarna rör sig i en sjö, eller i havet.
Och chansen att få se en rysk ubåt hade ju verkligen varit kul.
Man borde smälla upp ett privat ekolod i Hårsfjärden om inte annat ...
Citera
2015-08-08, 09:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Så jag undrar helt enkelt om det inte finns ekolod-trackers på nätet att titta på också?
Dvs över en sjö tex, eller en bit av ett hav?
Så att man direkt kan sitta och titta på vad som rör sig för fiskar etc i sjön, eller havet?
....

Hmm, jag tror inte att någon vettig båtägare ens skulle överväga en sådan sak, Möjligen Sjöfartsverkets egna mätfartyg skulle vara vara intresserade, och har förmodligen också sådana prylar, Fast det är nog betydligt billigare för dem att lagra streamen på hårddisk som de sen tar iland på kontoret.

Anledningen till att de inte vill ha sådant är helt enkelt kostnaden för att koppla upp sig emot satellit, därför att GSM-täckning räcker inte så långt utanför kusten. Dessutom är alla "vanliga" satellit uppkopplingar mot tex Iridium och GlobalStar ger per default bara genomusel datahastighet, tex GlobalStar ger bara futtiga 38 kbps. Det betyder alltså att ditt vanliga 100 MBit anslutning hemma är drygt 2600 ggr snabbare än GlobalStars default !! Det är ju klart att du kan hyra särskilda accesser hos satelliter men då lär det kosta sjukt dyrt.

Det är ju ingen mening i att realtid skicka en datastream och rentav en tänkt 3D-karta över bottnen, det blir sanslösa kostnader, som exempel kan det bara att ringa tfn-samtal över satellit kosta ca 22 - 60 kr /min - - Vanligtvis så hyr man abonnemanget och naturligtvis så blir det efterhand billigare
__________________
Senast redigerad av DrSvenne 2015-08-08 kl. 09:38.
Citera
2015-08-08, 23:26
  #5
Medlem
Man kan ju med ekolod inte täcka en så särskilt bred "gata" på bottnen per varje svep heller så jag tycker inte det är en så bra ide' faktiskt.

Ubåtar håller nog koll på all övervattenstrafik och vill nog inte bli fångade på ekolod heller ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback