Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-08, 01:18
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Jag har funderat på att slänga i ett nät ibland när jag stått där och kastat med min haspelrulle utan att få napp, alldeles för många gånger.

Går sånt bra? Jag tänkt mig 10 - 15 meters nät rakt över ån eller kanalen. Hade det funkat egentligen, eller hade fiskarna ignorerat det? Är ett mjärdesliknande alternativ att föredra, som väl fokuserar fisken in i den slutgiltiga fällan.

Frågan är också hur pass tillåtet något sånt kan vara?
Att gå med en mjärde och "nätvikar" längt med båda sidorna av en kanal eller å, det hade väl rensat typ hela de delarna av vattendraget man gick längst med? Något i stil med en sån bottentrål fiskebåtarna kör med i haven.

Så vilka är de bästa nät-metoderna för småskaligt fritidsfiske i en å eller kanal/kanalliknande vattendrag?
Hur mycket fisk hade man kunnat räkna med för de olika metoderna etc?
Citera
2015-08-08, 01:58
  #2
Medlem
Det brukar fungera mycket bra att lägga ett nät över ett vattendrag.
Därför är det oftast olagligt.

Hur mycket fisk man får varierar ganska hårt. Har vissa dagar haft tomma nät för att sen nästa dag dra in några hundra kilo.
Citera
2015-08-08, 01:58
  #3
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag har funderat på att slänga i ett nät ibland när jag stått där och kastat med min haspelrulle utan att få napp, alldeles för många gånger.

Går sånt bra? Jag tänkt mig 10 - 15 meters nät rakt över ån eller kanalen. Hade det funkat egentligen, eller hade fiskarna ignorerat det? Är ett mjärdesliknande alternativ att föredra, som väl fokuserar fisken in i den slutgiltiga fällan.

Frågan är också hur pass tillåtet något sånt kan vara?
Att gå med en mjärde och "nätvikar" längt med båda sidorna av en kanal eller å, det hade väl rensat typ hela de delarna av vattendraget man gick längst med? Något i stil med en sån bottentrål fiskebåtarna kör med i haven.

Så vilka är de bästa nät-metoderna för småskaligt fritidsfiske i en å eller kanal/kanalliknande vattendrag?
Hur mycket fisk hade man kunnat räkna med för de olika metoderna etc?

Mäska näten, lägg det sen utanför politikernas badstrand så ska du få se till stora fångster!
Citera
2015-08-08, 02:00
  #4
Medlem
Har testat nät två gånger en gång i en å med regnbåge ägaren gav tillåtelse då det var han som satt i fisken anledningen var att folk som varit o fiskat inte fått en fisk på flera veckor. Hade i nätet tvärs över en mindre del av ån i ca en timme fick 4 regnbågar vi gjorde ett test till längre upp på den bredaste delen och fick 2 till.

Sen testade vi i Tidan ån och fick å mycket fisk så vi har aldrig provat i den igen mest små fisk men någon abborre köpt nät på Biltema med olika storlek. Reglerna är nog olika men i åar tror ja nog inte du får använda det i så fall behövs nog tillstånd eller liknande
Citera
2015-08-08, 02:51
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Så det kan alltså fungera bra att bara ha nätet ute i en eller två timmar bara?

Isf borde det ju inte finnas någon större anledning att söka tillstånd. Det finns ju ingen som rent praktiskt kan komma på en. Och om man får fler fiskar än med vanligt spö så är det ju en lockande tanke.

Finns det något att tänka på när det gäller sånt som djup? Eller om nätet bör gå från å-, kanalkant till -kant, eller räcker det med att hålla den i mitten av den, i strömfåran etc?
Kan man tex dra nätet längst med vattendraget motströms - eller bör man dra det medströms?
Citera
2015-08-08, 05:45
  #6
Medlem
moffacurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Så det kan alltså fungera bra att bara ha nätet ute i en eller två timmar bara?

Isf borde det ju inte finnas någon större anledning att söka tillstånd. Det finns ju ingen som rent praktiskt kan komma på en. Och om man får fler fiskar än med vanligt spö så är det ju en lockande tanke.

Finns det något att tänka på när det gäller sånt som djup? Eller om nätet bör gå från å-, kanalkant till -kant, eller räcker det med att hålla den i mitten av den, i strömfåran etc?
Kan man tex dra nätet längst med vattendraget motströms - eller bör man dra det medströms?


Ja, du kan ha nät ute i några timmar. Det ska räcka med att hålla den i mitten av strömfåran. Du får helt enkelt prova dig fram och se vad som funkar. Att dra nätet längs med det draget av vatten som går mot strömmen känns även det som en väldigt bra ide.
Citera
2015-08-08, 07:28
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Kan man förresten ha ett litet ekolod där i ån?
Om man hamrar i en stolpe och sätter ekolodet på stolpen.
På det sättet borde man ju kunna få en uppfattning om hur mycket fisk som rör sig just där i det området av ån. Och kan få reda på om det finns mer eller mindre vid vissa tidpunkter?
Eller bara vara beredd när ett stim kommer, och då snatt spänna över ett nät rakt över ca tio meter ifrån, och snabbt ett tio meter från stolpen fast på andra hållet. Så man har kapslat in det stimmet alltså. Och sen bara föra ihop näten.

Hade det inte varit en bra idé?
Eller det kanske itne går?
Det måste väl vara ett ekolod som kan gå sidledes och inte bara rätt ner. Det kostar kanske en hel del ...
Citera
2015-08-08, 12:36
  #8
Medlem
Bluebeast72s avatar
Grymt bra o cool ide jag faktiskt själv skall prova snarast.

Jag har provat kastnät samt finmaskit 5m nät i både å o bäck. Går kanon o rejäla fångster främst kvällstid. Funderat på o bygga en avsmalad tratt i en avskild å för o maximera fångst. Fått allt från gädda till ädelfisk.

Konstigast var en liten bäck som gav ett helt nät kräftor.
Citera
2015-08-09, 01:34
  #9
Medlem
Det går ju självklart att bli påkommen med att tjuvfiska med nät dom är ju inte jätte lätta att få upp om någon kommer. Det bästa är ju att hitta en smalare del av en å och lägga det tvärs över så att all fisk som passerar fastnar
Citera
2015-08-09, 12:40
  #10
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Det går ju självklart att bli påkommen med att tjuvfiska med nät dom är ju inte jätte lätta att få upp om någon kommer. Det bästa är ju att hitta en smalare del av en å och lägga det tvärs över så att all fisk som passerar fastnar
En sak jag funderat över är hur pass stationär fisk är i tex å och kanal.
Vilka arter rör sig över stora sträckor tex, och vilka är mer knutna till ett litet revir?
Malen sitter väl mest och häckar bakom en sten typ?

Men när det kommer till nät, så kan det finnas en viss poäng med att rikta in sig på just simmande fisk.
Tidpunkt på dygnet kan vara viktigt, liksom den lokala vattenmiljön, som djup, sikt, bottenväxtlighet och även kantväxtlighet, åmynning, eller en böj, strömt eller mindre strömt ... ja, frgorna är många.

För ska det tjyvfiskas med nät, så bör det göras rejält. Då bör det vara lönt risken och därför vill man såklart maximera antalet fångade fiskar. De ska ju framför allt gå till kattskrället och därför frysas in.
__________________
Senast redigerad av Ambelain 2015-08-09 kl. 12:42.
Citera
2015-08-10, 02:02
  #11
Medlem
Du får testa dig fram du märker ganska fort var det är bra släng i nätet o så mäskar du i närheten där nätet ligger. Fisken du får upp som du inte vill äta fryser du in i påsar med ca 10 i varje sen kan du sälja det som kräftbete. Vi fiska upp ett år o sålde till en bonde som fiska kräftor med det han ville ha mört och sån skräpfisk vi fick en hel krona per fisk
Citera
2015-08-10, 16:33
  #12
Medlem
christerys avatar
Inte testat själv så jag vet inte, men jag får en känsla av att det kommer att fastna en massa skräp i nätet om man lägger nätet tvärsöver ett strömmande vatten. Längsmed kan dock fungera.

Nästa fundering är ju hur man lägger ut nätet om man inte har en båt, tja finns det en bro så går det nog att lösa med ett längre rep. Lägger man längsmed så är det bara fästa ett flöte i ena ändan (pet-flaska eller nåt) och kasta i nätet.

Sen om det fungerar så är det säkert olagligt åxå, det är ju trots allt Sverige som avses. Allt som fungerar är olagligt.

Men jag har bara använt nät i sjöar, med båt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback