Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-07, 13:19
  #1
Medlem
OttorWaefres avatar
Som bekant lyder Flashback.org under svenska lagar i egenskap av ett forum som primärt riktar sig till svenska medborgare, trots företagets placering i USA. Man kan ha sina åsikter om det förstnämnda, särskilt vad gäller tillämpningen av gummibandslagen om HMF, där Fb föredömligt valt en minimalistisk policy och "hellre fria än fälla".

I svensk lag finns två brott benämnda landsförräderi och landssvek. Svenska wikipedia sammanfattar det förstnämnda så här:

Citat:
Enligt svensk rätt (i modern tid) kan landsförräderi endast begås då Sverige är i krig. Landsförräderi innebär enligt svensk lag att man hindrar, missleder eller förråder dem som är verksamma för rikets försvar eller förleder dem till myteri, trolöshet eller modlöshet alternativt förråder, förstör eller skadar egendom som är av betydelse för totalförsvaret alternativt åt fienden anskaffar krigsfolk, egendom eller tjänster eller begår annan liknande förrädisk gärning (Brottsbalken 22 kap. 1 §).

Man kan urskilja dels militäriskt landsförräderi, dels diplomatiskt landsförräderi, beroende på om handlingen utförts i samband med befintligt eller förestående krig med främmande makt, respektive om brottet begåtts i fredstid. Vanligen förutsätts att förbrytaren är undersåte till det land mot vilken förbrytelsen begås eller att någon annan orsak till nationell lojalitet finns för handen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Landsf%C3%B6rr%C3%A4deri

Landssvek är en mildare variant av det förra:
Citat:
Landssvek skiljer sig från landsförräderi på så sätt att det endast i mindre mån ägnad att medföra men för totalförsvaret eller innefattar den ringare bistånd åt fienden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Landssvek

Ponera att Sverige konkret dras in i en krigssituation. Det är föga troligt i ett sådant scenario att ett reguljärt krig deklareras, mer sannolikt att en eller flera strategiskt viktiga delar av landet får plötsligt oannonserat besök av specialtrupper från land A med eller utan märkningar. Oavsett om angreppet sker öppet eller förnekas/maskeras från angripare så står vi där de facto med fiendetrupp från land A på svensk territorium.

Land A i ett sådant scenario är med 99% sannolikhet Ryssland. Som bekant förfogar Kreml numera med en trollarmé som ägnar dagarna åt att spamma kommentarsidor, forum - inklusive svenska - och sociala medier med debil rysspropaganda. De får även hjälp av missledda eller rent landsförrädiska svenska medborgare. På Fb har detta märks detta av genom en anstormning av pro-ryska femtekolonnare i skepnad av etniska ryssar och serber samt foliehattar och politiska extremister av olika schatteringar som inleddes mot slutet av 2013/början av 2014 i och med Euromaidan och påbörjandet av den ryska aggressionen mot Ukraina. Utförlig information i ämnet återfinns i tråden om Rysslands informationskrigsföring i Rysslandsforumet:
(FB) Rysslands informationskrig

Frågan är: Om Sverige hamnar i en de facto krigssituation, kommer Flashback att vidta några åtgärder för att förhindra eller begränsa fiendens propagandaverksamhet på Flashback och därigenom beivra landsförräderi och landssvek, eller kommer den lede Fi att få verka obehindrat här i yttrandefrihetens namn?
Citera
2015-08-07, 13:27
  #2
Medlem
Jag kan inte komma på någon metod för att förhindra sådan propagandaverksamhet utan att Flashback skulle inskränka på yttrandefriheten, och det är något jag absolut inte vill.

Jag ser hellre en massa ryska troll. Man kan enkelt lukta sig till dessa på flera trådars avstånd.

Flashback som forum bör inte göra något. Det får vara upp till oss användare. Lyckligtvis så finns det en del användare som är enormt duktiga på att genomskåda lögner och hantera och bearbeta information och som mer än gärna säger stopp när något inte står rätt till.

De bör få arbeta obehindrat från moderatorerna och admins håll, men det behöver inte betyda att de får arbeta obehindrat från oss användares håll. Det är ju vi som är motorn
__________________
Senast redigerad av -.-.-.- 2015-08-07 kl. 13:30.
Citera
2015-08-07, 17:24
  #3
Medlem
OttorWaefres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -.-.-.-
Jag kan inte komma på någon metod för att förhindra sådan propagandaverksamhet utan att Flashback skulle inskränka på yttrandefriheten, och det är något jag absolut inte vill.

Jag ser hellre en massa ryska troll. Man kan enkelt lukta sig till dessa på flera trådars avstånd.

Flashback som forum bör inte göra något. Det får vara upp till oss användare. Lyckligtvis så finns det en del användare som är enormt duktiga på att genomskåda lögner och hantera och bearbeta information och som mer än gärna säger stopp när något inte står rätt till.

De bör få arbeta obehindrat från moderatorerna och admins håll, men det behöver inte betyda att de får arbeta obehindrat från oss användares håll. Det är ju vi som är motorn

Tack för en välskriven replik, och även till er andra som tog upp den förvisso intressanta (men i min åsikt kanske inte 100% helt relevanta) IS-/terroristvinkeln.

Frågan är förstås om inte ett scenario där Sverige var under angrepp från Ryssland skulle leda till en extrem ökning av trollkonton och -verksamhet, till den grad att specifika underforum i praktiken slutade att fungera. I den situationen antar jag dock att man kunde anta ett registreringsmoratorium eller liknande. Mer omfattande IP-blockering torde knappast fungera då trollen givetvis använder anonymiseringstjänster och dylika åtgärder.
Citera
2015-08-07, 18:21
  #4
Moderator
najass avatar
Men jösses!

Tråden handlar inte om diverse krigsinsatser från Sveriges sida, nu eller tidigare. En drös OT raderat. Släpp allt tjafs om Kongo-krisen, Afganisatan och annat OT.

/mod
Citera
2015-08-08, 17:40
  #5
Moderator
Protons avatar
Ska man hårddra det används ju forumet i sitt nuvarande läge till att sprida propaganda och vara opinionsbildare.

jag kan inte se att detta skulle behöva förändras vid en eventuell krigssituation även om man skulle mobilisera ett gäng jeppar som har som uppgift att sprida propaganda för främmande stats räkning.

Reglerna säger ju att inlägg ska vara på svenska eller engelska mig veterligen, men så länge detta och alla övriga regler efterlevs finns det ju ingen anledning att inskränka yttrandefriheten på forumet, själva grundtanken är ju att alla ska få komma till tals oberoende av åsikter och vad det nu må vara. Att man sedan inte behöver bry sig om eller hålla med det som skrivs är ju något annat, men så är det ju idag med?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback